Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snarveien over Averøya ○ Kortere reisetid ○ Bedre sikkerhet ○ Sterkere region ○ ○ Separerer lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk ○ ○ Gir ekstra vekstimpuls.
Advertisements

Felles barnevernstjeneste Orientering for Felles ordførermøte Huset mot Havet, Sjøvegan
Innherred samkommune 1 Erfaringer med Innherred samkommune - utfordringer og muligheter Ordfører Bjørn Iversen, Administrasjonssjef Ola Stene Steinkjer.
Det kommunale og det statlige barnevern
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Formelt interkommunalt samarbeid
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Arbeidsseminar Innherred Samkommune november 2006 – Samkommunens framtid Samkommunens framtid Innledning på arbeidsseminar i regi av Innherred Samkommune.
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Skolen – en kommunal virksomhet
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Advokat Øyvind Renslo, KS
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Hvem holder i hvilket ror? …og hva styrer de etter?
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Interkommunalt samarbeid i Fjellregionen – bruk av juridiske tilknytningsformer, veivalg og alternative modeller Regionråds- og samrådingsmøte i Fjellregionen.
Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger: Oslo, Om interkommunalt samarbeid 2.Veilederen 3.Arkivledernes rolle ved etablering av interkommunalt.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
Innherred samkommune 1 Status for landets første samkommune Regionrådet for Fjellregionen Kommunalsjef Inger Marie Bakken 25. november 2009.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Eierstyring og selskapsledelse Folkevalgtopplæring Stavanger kommune 17. oktober 2012 ved adv. Vibeke Resch-Knudsen.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Presentasjon på KS-nettverk
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Hva skjer i kommunalretten
Utskrift av presentasjonen:

Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?

Begrepet Samarbeid: ”En koordinert fellesaktivitet rettet mot et felles mål”

Hva er interkommunalt samarbeid Løsere avtalebaserte former: –Uformelle nettverk, for kompetansebygging, erfaringsutveksling m.v. –Kontakt i enkeltsaker –Samarbeid om enkeltsaker –Samarbeid om et saksområde –Fysisk samlokalisering Overføring av beslutningsmyndighet til et felles beslutningsorgan –egne styrer, selskaper m.v.

Felles beslutningsorgan - oversikt Tilbudet av organisasjonsmodeller Felles styre etter kommuneloven § 27 Ansvarlig selskap (ANS el. DA) Interkommunalt selskap (IKS) Aksjeselskap (AS) Vertskommune ****** Stiftelse ? (ikke samarbeid i eg. forstand..)

Bakgrunnen for lovendringen - vertskommunemodellen Begrensede muligheter til å samarbeide om kommunenes ”kjerneoppgaver” Ingen tilpasset organisasjonsmodell fantes Behov for å åpne for samarbeid også om lovpålagte oppgaver og myndighetsutøvelse Lovgivers siktemål: –Lage en samarbeidsmodell som ville gjøre det forsvarlig å delegere kompetanse/myndighet til en vertskommune, rettssikkerhetsmessig og i forhold til folkevalgt innflytelse

Hovedpunkter ”Offentligrettslig” samarbeidsmodell – for samarbeid om kommunens lovpålagte oppgaver Hva det gjelder: Overlate utførelsen av oppgaver, og beslutningsmyndigheten knyttet til oppgaveløsningen til en annen kommune – vertskommunen Ikke et eget (nytt) rettssubjekt Basert på en avtale – overordnede rammebetingelser vedtas av kommunestyret Avtalen fastsetter HVA det skal samarbeides om!

Vertskommunens rolle Vertskommunen er arbeidsgiver, utfører oppgavene og har beslutnings- myndigheten Den enkelte kommune er fortsatt ansvarlig overfor innbyggerne Hva med de ansatte?

Noen sentrale begreper ”Vertskommune” ”Samarbeidskommune(e)” ”Deltakerkommune(ne)” To varianter: –Administrativt vertskommunesamarbeid –Vertskommune m/nemnd Hovedskille – prinsipielle saker

Avgrensningskriteriet – saker av ”prinsipiell betydning” Flere bestemmelser i kommuneloven bruker dette begrepet, bl.a: –§ 23 (adm. sjefen) –§ 10 (fast utvalg) Samme innhold i forhold til vertskommunesamarbeid Politisk skjønn Kurante saker

Særlige spørsmål på barnevernsområdet Klientutvalg (barnevernloven § 2-1 femte ledd Myndigheten kan legges til en felles nemnd Nemnda kan i så fall ikke ha mer enn fem medlemmer Regulert i kommuneloven § 28c nr. 9

Særlig om delegasjon ved barnevernsamarbeid Vanlig delegasjon: –Kommunestyre til –Rådmann til –Rådmann Barnevernsamarbeid også utpeking av barnevernleder

Noen særlige utfordringer Det forebyggende arbeidet –Hva skjer ved opprettelse av interkommunalt? Den politiske fokus på barnevernet –Hvilken betydning har den interkommunale løsningen? Forholdet til kommunens øvrige tjenester –Hvordan sikres samarbeidet?

Ulemper? Vertskommunen for sterk? –Ulikt eierforhold mellom kommunene? –Mister man innflytelse? Samarbeidskommunene har betydelige styringsmuligheter Hva trenger man styring over? –Barnevern sterkt regelstyrt –Forebyggende arbeid

Fordeler ved samarbeid - barnevern Større og mer robust fagmiljø Økt trivsel Bedre ”driftssikkerhet” Sterkere og mer stabil samarbeidspartner for andre instanser Mindre ”nærhet” Erfaringene