TEORETISKE RETNINGER RÅDGIVNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Intern presentasjon for medlemmer
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Pedagogisk analyse.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
TEORETISKE RETNINGER RÅDGIVNING
Sosiologi i barnehagen
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Kompetente barn og unge
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
copyright kjellaug johannessen
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Mangfold og fellesskap
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Barns læring, voksnes ansvar!
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
"God bagasje på livets reise."
Psykodynamisk perspektiv
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen
Workshop, Dokka – 9. nov
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Spesialpedagogisk rådgivning
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Personlighet og konflikt kap
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
TEORETISKE RETNINGER RÅDGIVNING
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Personlighetspsykologi - PSY 2600
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Transaksjonsmodellen
Lekens betydning for læring av matematikk
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kapittel 11 Læringsteori.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

TEORETISKE RETNINGER RÅDGIVNING Liv Margarete Lassen

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 TEORI ” Teori er når man vet at alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer og ingen vet hvorfor. I dette rom blir teori og praksis forenet-ingenting stemmer og ingen vet hvorfor.” Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Ulike teoretiske retninger Behaviorime - Psykodynamisk - Humanistisk - System EklektiskTeori Problemløsningsmodeller Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Hypoteser, teori og modell Teori ”En helhet av hypoteser hvor sammenhengen mellom dem er klargjort” Hypoteser ”Forklarer beskriver eller fortolker mulige saksforhold, viss sannhet man er usikker på, men berett til å undersøke” Modell ”Et system som brukes til å representere et annet” (forenklet framstilling) Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 PRAKSIS P3 Etisk begrun-nelse Verdier Praksisteori P2 Erfaringer overført kunnskap Teori-basert begr. Praksis-baser P1 Handling Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 HISTORISK LINJE 1951 1900 Pavlov 1849/1900 Skinner 1904 Rubenstein 1889 Luria 1902 Berne 1910 Vygotsky 1896 Leontjev 1903 Systemteori Freud 1858 Perls 1893 Frankl 1909 Glasser 1928 Satir 1921 Adler 1870 Bateson 1952 Rogers 1902 Ellis 1930 Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Sentrale retninger Psykoanalysen: Fokus på det indre; atferden en følge av indre krefter Humanismen: Fokus på hele identiteten; følelser, tanker og atferd Behaviorismen: Fokus på det som er synlig atferd - målbar Systemteori: Fokus på systemets påvirkning på individet. Hvilke bindinger /roller styrer atferden. Dysfunksjonell atferden er et symptom for dysfunksjon i systemet Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Polariteter Psykodynamisk Følelser/emosjoner Fokus - fortid Innsikt viktig Problemet - symptom Ubevisste er vesentlig Atferdsteori Atferd(+/- kognisjon) Fokus nåtid Innsikt - ikke viktig Problemet reelt: ikke lært atferd feil-lært atferd Bevisste er vesentlig Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Psykoanalysen Psykoanalysen Freud (1856) Vienna Medisinsk bakgrunn Tre nivåer i psyken superego - ego - id Viktig å finne en balanse i nivåene Drivkraften - Libido Livsinstinkter Døds- og aggressive instinkter Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Psykososiale stadier Orale 0-1 Anale 1-3 Fallisk/Ødipal 3-6 Latens 7-13 Genital 12 15 Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Flere psykoanalytikere…... Adler (1870) Medisinsk bakgrunn Makt og mindreverdighet Jung (1870) Sveits Psykiater Arketyper -kollektiv bevissthet, myter drømmer, eventyr, religion. Reich (1897) Østeriksk/Amerikansk lege Vegetoterapi Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Neofreudianske teorier: Egopsykologi Erikson (1902) Tyskland 8 stadier Lekens betydning Det sosiale samspillet Anna Freud (1895) Forsvarsmekanismens betydning Berne (1910) Canada Transakskjonsanalysen Foreldre - Voksen - Barn Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

UTVIKLINGSKRISER= Kriser som naturlig hører menneskelivet til Grunnleggende tillit kontra mistillit (0-1år) Selvstendighet v.s. Skam/tvil(2-3år) Initiativ v.s. Skyldfølelse (4-7 år) Flid v.s. Mindreverdsfølelse (6-12-13 år) Identitet v.s. identitetsløshet (13-19 år) Nærhet, distanse/isolasjon (20-30år) Skapende-stagnasjon (30 år - alderdom) Integritet - bitterhet (alderdom) E. Erikson. Ref: Cullberg: ”Mennesker i krise og utvikling” (Oslo, 1998) Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Psykodynamisk Problemforståelsen Ubalanse mellom de dynamiske delene av psyken I forhold til psykososiale faser Avdekke Vansker gjennom: Lek Tegning Tester Assosiasjoner Samtale o.s.v. Framgangsmåter Tiltak Tiltak: Samtale Lek Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Behavioristisk teori Klassisk betinging (Pavlov, Watson) Forklarer atferd som respons læring Neutral stimulus Ubetinget stimulus Refleks R Betinget stimulus R Bjelle Mat Salvering Bjelle Salvering Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Operant betingning (Skinner) Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Betingning Ta vekk Gi Atferd forsvinner Avbetingning Øker atferd + Forsterker _ Stimuli Forsterker Straff minsker atferd Øker atferd Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Sosial læringsteori Bandura & Walters Tharp og Wetzl Modelllæring Viktighet av sosiale aspekt Mål Å lære ny atferd til gammel stimuli som et mønster. Atferd kan inkludere tanker og følelser Kognitiv teori Meichenbaum-Piaget-Luria Nevrolingvistisk Programmering Bandler og Grinder Kognitiv Systematisk begrepsopplæring Nyborg - atferd Selvinstruksjon Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Sivert og Sveaas modell 1986 ”Store lille verden” Problemet beskrives: Av barnehagepersonalet Av foreldrene Av barnet selv Problemet beskrives som: Det barnet gjør I sitt miljø Barnets atferd vurderes i forhold til: Ønsket atferd Uønsket atferd KARTLEGGING Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 KARTLEGGING Individuelle kjennetegn ved barnet: kompetanse atferdsmessige forutsetninger for å lære Barnets kognitive stil Barnetets atferd sett i forhold til barnehagens miljøbetingelser Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Valg av mål Hva vil vi barnet skal: Gjøre mer av Gjøre mindre av Lære nytt Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Tiltak Hva gjør vi? Tiltak for at barnet skal tilegne seg læring Tiltak for å øke ønsket atferd Tiltak for å redusere uønsket atferd Tiltak for å forebygge Tiltak utføres i samarbeid med foreldre og andre samarbeidsparter Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Vurdering Har det funnet sted en forandring? Har det ført til en forandring ? Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Beteende terapeutiske paradigm och modeller (Sten Rønneberg) Åndelige faktorer Identitet Verdier Kompetanse Alternativ betinging Stimuli Atferd Konsekvenser Mulige andre variabler Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 BEHAVIORISTISK Problemforståelsen Feillæring eller ikke læring Analyse av S_R dimensjon i forhold til atferd Kartlegge gjennom observasjon eller intervju for å identifisere: Stimulus – det som er før adfereden Responsen – atferden Konsekvene – det som skjer etterpå Identifisere - modellæring Framgangsmåter Tiltak: Forandre reaksjon på ønsket/ uønsket atferd. Forsterke ønsket atferd overse uønsket atferd. Bygge opp (shaping) av ikke lært atferd. Igangsette positiv modellæring Tiltak Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

HUMANISME - Den tredje vei Rogers - Maslow - Glasser - Nissen 1. Humanistisk 2. Eupsykisk 3. Bevisst og ubevisst 4. Motivet- ”vekst hypotesen” Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Psykologisk utvikling Behovenes relative fremtredenhet (Etter Kreck & Crutchfield 1969:499) Utviklingsmessig forandringer av de fem behov gruppene i Maslows hierarki Selv-aktualisering Respekt Kjærlighet Fysiologiske Sikkerhet Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Symbolsk interaksjonisme G. Mead 1934 Kognisjon/ Følelser Vurdering og persepsjon Vurdering og persepsjon RV S V RS ”Jeg speiler meg i andres reaksjon på meg” Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 HUMANISTISK Udekkede basale behov styrer bruk av krefter Mister kontakt med egne følelser (behov/identitet) Problemforståelsen Analysere situasjonen gjennom intervju/samtale med barnet og viktige voksne Fokus - Her og nå Opptatt av: Ressurser Mangler Framgangsmåter Tiltak: Rådgivningsforhold- varm /aksepterende Sikre tilfredstillelse av basale behov Lære barn/foreldre å formulere å dekke egne behov Tiltak Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Systemteori - Kommunikasjon Bateson 1952 California -double bind Familieterapier Conjoint - Virginia Satir Strukturell - Minuchin, Haley Strategisk -Watzlawick Systemisk - Milanogruppen Selevini, Palazzoli Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Fra Dyaden til system Dyaden Triaden Systemer Punktuering i et hendelsesforløp Kommunikasjonsprosess - Livsløp Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Den sirkulære forståelsen Individet ses som en del av en større helhet der en rekke elementer handler og reagerer på hverandre på uforutsigbare måter. Fordi handling og reaksjon er kontinuerlig, endrer ”feltet” hendelsen skjer i. ”Alt henger sammen” Økosystemer Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Systemteori Systemet vedlikeholder og forsterker atferden til medlemmene ut fra dens behov (for eksempel homeostase, meningsstrukturer) Problemer er symptomer av et dysfunksjonelt system Dysfunksjoner: ”Run away” Strukturproblemer Myter, regler, meninger Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Økologisk retning Bronfenbrenner - utviklingsperspektiv (Barn i to verdener) Fire nivå: Mikro - system Meso - system Ekso - system Makro - system Makro Ekso Meso Mikro Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Økologisk retning- Bronfenbrenner MAKROSYSTEMET (For eksempel Staten) EKSOSYSTEMET (Kommunen, b/u avd., ppt, osv ) MESOSYSTEMET (tverrfaglig samarbeid) MIKRO SYSTEMET (Barnet, barnehage/ skole, familie. Nære venner) Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Løsningsfokusert rådgivning de Shazer, Insoo Kim Berg, Gro Jonsrud Langslet, Ben Furman Bygger på systemteori Tar alltid med det relasjonelle i analysen Fokuerer på løsninger og fremtid Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Salutogenese & Coping Meta-teorier som påvirker valg av rådgivningsmodel og prosessen Antonovsky, Cederblad, Sommerschild: leting etter helsefremmende aspekter (SOC – mening, forståelse, løsninger) Lazarus & Folkman, Beresford, Gjærum, Lassen: Både personlige og sosio-kulterelle ressurser sett som grunnlag for strategier som fremmer ”coping” (mestring) Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Empowerment Dunst, Trivette og Deal – tidlig intrvensjon Faureholmen, Askheim, Lassen – Spes. Ped. Menon- ledelse & organisasjonsutvikling Tre teser Alle har eksisterende styrker, evner og muligheter for å bli mer kompetente Manglende kompetanse ligger like mye hos systemet som indiv Beste læring skjer når erfaringer fører mot selvattribusjon (å være aktør) Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Systemisk ” Systemet” vedlikeholder og forsterker atferd utfra ”dets” behov” Atferden er et symptom på et dysfunksjonelt system Problemforståelsen Framgangsmåter Samler alle involverte parter i systemet Gjennom sirkulær spørring og andre intervju måter; finner hypoteser Tiltak: Endre systemets ”homeostase” med intervensjon, oppgaver, reformuleringer og lekser Tiltak Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007 Eklektisk Teknisk Divergerende (ulike) Valg av mange Anvende det som er Samling Seleksjon Anvende deler Ateoretisk men empirisk Sum av delene Realistisk Teoretisk Konvergerende (felles) Kombinasjon av mange Skape noe nytt Blanding Syntese Forene deler Mer teoretisk enn empirisk Mer enn sum av delene Idealistisk Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007

Modell for counsellor decisionmaking in individual counselling Personlige faktorer Teori Strategi Metode og teknikker Spesifikk respons Klient-respons Rådgiving/Liv Margarete Lassen/ 2007