TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Rådgiversamling på Stiklestad
Utvalget for gjennomgang av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige barn, unge og voksne Oppnevnt i statsråd medlemmer Leder Sissel Østberg,
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
NAFO prosjektet og tospråklig opplæring
Minoritetsspråklige søkere
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
VALGETS KVALER ER: Elevens valg!
Opplæring av minoritetsspråklige elever
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
1421 norsk-2 elever fra 65 språk ved 59 skoler får morsmål
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Minoritetsspråklige søkere
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Tiller videregående skole
Borre ungdomsskole
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Antall elever med særskilt norskopplæring på barnetrinnet
Stockholm 24. august 2009 Florentino Bulnes© Bergen kommune 1 MORSMÅLSOPPLÆRING FOR SPRÅKLIGE MINORITETER I BERGEN KOMMUNE.
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Minoritetsspråklige Bodø 8 april 2015 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
25. juni Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter.
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Læringsmiljø med vekt på praktisk og variert undervisning - Identitetsbekreftelse og perspektivutvidelse.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Gjort – lært – lurt Marit Midtskog Leder, Senter for flerspråklige barn og unge Sandnes kommune.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Organisering og tilrettelegging i et mangfoldig læringsmiljø Sigrun Aamodt.
FAU møte Informasjon fra rektor og sosiallærere.
Hvordan bruke flerspråklige digitale nettressurser i skolen?
Kompetanse for mangfold
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Innføringstilbud i Aust-Agder
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
9/17/2018.
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Velkommen til Osloskolen
Fremmedspråk og matematikk
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Et nettsted for morsmål og tospråklig fagopplæring
Utskrift av presentasjonen:

TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009 Minoritetsspråklige elver i grunnskolen i Trondheim – morsmålsopplæring Hasan Ajnadzic, SOLBACKA 24.-26. september 12.04.2017

Opplæringslov § 2-8, for grunnskolen § 3-12 for videregående opplæring Særskilt språkopplæring for elever fra språklige minoriteter ”Elever i grunnskolen med annet morsmål enn norsk og samisk har rett til særskilt norskopplæring til de har tilstrekkelige kompetanser i norsk til å følge den vanlige opplæringen i skolen. Om nødvendig har slike elever også rett til morsmålsopplæring, tospråklig fagopplæring eller begge deler. Morsmålsopplæringen kan legges til annen skole enn den eleven til går ved. Når morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring ikke kan giss av egen undervisningspersonale, skal kommunen så langt mulig legge til rette for annen opplæring tilpasset forutsetninger til elevene.” 12.04.2017

Tilbudet til minoritetsspråklige elever TOSPRÅKLIG OPPLÆRING 1. Særskilt norskopplæring (opplæring i og på norsk) 2. Morsmålsopplæring (opplæring i og på morsmålet) SÆRSKILT NORSKOPPLÆRING 1. Opplæring i norsk etter ny læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter isteden for norsk som andrespråk - opplæringen foregår parallelt med eller den er integrert i norskopplæring. 2. Særskilt tilrettelagt opplæring i norsk - Elevene følger læreplan i norsk og får ekstra/særskilt opplæring i norsk og ev. på norsk MORSMÅLSOPPLÆRING 1. Lese- og skriveopplæring på morsmål Opplæringen forgår i egne grupper i tillegg til ordinær timeplan i tilknytting til skoledagen. 2. Tospråklig fagopplæring Opplæringen er forskjellig organisert, men den foregår i skoletiden 3. Morsmål som andre fremmedspråk 12.04.2017

MINORITETSSPRÅKLIGE I GRUNNSKOLEN I TRONDHEIM KOMMUNE 1420 elever ved 59 skoler fra 65 språk får særskilt norskopplæring 1200 har opplæring i/på morsmål 580 elever har lese- og skriveopplæring i sitt morsmål 620 elever får tospråklig fagopplæring på morsmål 72 elever fra 8 språkgrupper tar morsmålet sitt som 2.fremmedspråk Kinesisk som andre fremmedspråk, samarbeid med fremmedspråksenteret og NAFO (Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring) Store språkgrupper er: Vietnamesisk 119, kurdisk 187 og somalisk 95 3 barneskoler og 3 ungdomsskoler med mottaksgrupper med varierende antall elever og antall grupper 12.04.2017

Mottaksskolene- personalansvar, koordinering og veiledning Mottaksskolene har ansvar for: Veiledning for tospråklig opplæring (3x20%) og (3x15%) morsmålslærere, norsk-2 lærere, hjemmeskoler, VGS Koordinering av tospråklige lærere (særordning for administrasjon) - Studiedager for tospråklige lærere (skolestart, i løpet av skoleåret) - Organisering av tilbudet (lese- og skriveopplæring, tospråklig fagopplæring eller morsmål som andrefremmedspråk * - Hvor undervisningen skal bli organisert - hvilken skole ved - Transport av elever, (buss og taxi) - Timeplan for tospråklige lærere Personalansvar for alle morsmålslærere i ca. 22 språk/skole 12.04.2017

Minoritetsspråklige barn og unge i en mottaksfase Mottakselever er elever som kommer til en mottaksskole i løpet av skolealderen og får opplæring tilpasset minoritetselevenes forutsetninger. OPPLÆRINGEN I- OG PÅ NORSK OG I- OG PÅ MORSMÅL Mottakselever har: tilhørighet til trinnet fra 1. skoledag, og de begynner med en del av undervisningen sammen med sine medelever (gym, kunst og håndverk) fortest mulig En del av undervisningen (grunnleggende norsk og tospråklig fagopplæring på norsk) tilbys i egne grupper (mottaksgruppa). Hvor mange timer kan det bli? En del av undervisningen kan bli tilrettelagt som tospråklig fagopplæring på morsmål (hvor mye?) Undervisning i morsmålsopplæringen (lese- og skriveopplæring og morsmål som andrefremmedspråk) i egne språkgrupper 12.04.2017

Minoritetsspråklige barn og unge i en mottaksfase Etter at eleven blir overført til klassen (vanlig trinnsgruppe), i en tilpassnings fase kan få: - Særskilt norskopplæring (grunnleggende norsk eller særskilt tilrettelagt opplæring i og på norsk) - Morsmålsopplæring (opplæring i og på morsmålet) Etter at kartleggingen viser frem godt utbytte og at læreren vurderer at en elev fungerer bra i en vanlig gruppe da skjer overføring til hjemmeskolen. Viktig er å huske at eleven kan ha både særskilt tilrettelagt norsk, (grunnleggende norsk?) tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring på hjemmeskolen. Prinsipielt sett en elev kan bli i mottaket opp til et år, men det kan bli unntak også. Dersom en elev har behov for yterligere oppfølging etter mottaksperioden, kan skolen legge til rette for dette, men eleven er ikke tellende i ressursgrunnlaget for mottaksgruppene. 12.04.2017

EKSTRA TILTAK I SKOLEN Samarbeid om minoritetsspråklige elever grunnskolen – VGS Åsheim ungdomsskole – Tiller vgs, frafall Morsmål som andre fremmedspråk Morsmål som andrespråk samarbeidsprosjekt med NAFO 5 språk (BKS, russisk, vietnamesisk, persisk og arabisk) Bedre språk – 2 skoler og 3 barnehager Samarbeid med foreldre, Nattergalen, ICPD, MIR LÆREMIDLER, bok ”Bli med”, ”Språkglede” og midler for tospråklig fagopplæring på ungdomstrinnet Tospråklige lærere benyttes i barnehagen, grunnskolen, for tospråklig fagopplæring ved to videregående skoler og i voksenopplæringen Stipendordning, statlig og kommunen støtter tospråklige lærere som tar etterutdanning til å få formell kompetanse 12.04.2017