Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Effektiv prosjektplanlegging
Norges Musikkhøgskole
Fra prøving og feiling til
Litt mer om PRIMTALL.
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Klasseregler.
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Fra prøving og feiling til
Hovedelementer i komplekse atferdsavtaler
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Pedagogisk analyse.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Muntlige presentasjoner
Arbeid med bistand Rapportering.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Ulikheter og variasjoner
Oppfølging av nasjonale prøver
Samdata 2012 Somatikk.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Thon Hotel Backlund, Levanger
Opplæring i ADL-ferdigheter
Opplæring i ADL-ferdigheter
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Veileder for risikovurdering
Opplæring i ADL-ferdigheter
Velkommen til fagdag i Hedalen
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Opplæring i ADL-ferdigheter
Målrettet miljøarbeid
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
Hafjellseminaret våren 2012
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Håndtering av utfordrende atferd.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Workshop, Dokka – 9. nov
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
MÅLRETTET MILJØARBEID
MÅLRETTET MILJØARBEID
Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper
Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
«Omsorg, trygghet og mestring»
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter

Innhold SI Habiliteringstjenesten i Oppland 2 ADL Kartlegging Målvalg Metodikk Positiv forsterkning Strukturering Handlingskjeder Regelstyring Shaping Prompt / prompt fading Praktiske øvelser

ADL (Activities of Daily Life) SI Habiliteringstjenesten i Oppland 3 Samlebetegnelse på en rekke ulike, hverdagslige, praktiske aktiviteter Dreier seg hovedsakelig om oppgaver som: Påkledning Renslighet Hygiene Måltider Mobilitet Husstell Sosiale ferdigheter Svaktfungerende multifunksjonshemmede Hodekontrol Motorikk

ADL SI Habiliteringstjenesten i Oppland 4 Mestring av ADL innebærer personlig uavhengighet. ”Både selvstendighet og mestring er viktige mål, men målet om deltakelse er overordnet. Det må aldri bli slik at man ikke får delta fordi man ikke mestrer et eller noen gjøremål i en aktivitet ”(Tellevik & Elmerskog, 2001; Elmerskog et al., 2006).

Kartlegging SI Habiliteringstjenesten i Oppland 5 Hva kan eleven – hvor mye hjelp er nødvendig? Hvor, når, alltid? Opprasjonalisere – hvilke delhandlinger mestres/mestres ikke? Basisregistrering trykktrykk

Trening vs. bistand/tilrettelegging SI Habiliteringstjenesten i Oppland 6 Særtrening eller i naturlige situasjoner.. Tidsavgrenset eller varig.. Hvor, når, hvem, osv..

Målvalg SI Habiliteringstjenesten i Oppland 7 Hvem setter målene? Brukermedvirkning Empowerment Hvilke kriterier skal en prioritere ut fra? ….

Tips når mål skal prioriteres SI Habiliteringstjenesten i Oppland 8 Bryt ned hvert mål i delkomponenter Velg meningsfylte (funksjonelle) ferdigheter Prioriter ferdigheter som personen kan mestre fort Velg ferdigheter som vil føre til positive endringer for personen Velg ferdigheter som vil føre til positive endringer i personen sin væremåte

Operasjonalisering - særlig vesentlig ved SI Habiliteringstjenesten i Oppland 9 Etablering av ferdigheter Planlagt bistandsformidling Vurdering av kvalitet- hva er et ryddig kjøkken ? Definering av rekkefølger – hva er en funksjonell rekkefølge på ferdigheten å dusje ?

Målvalg 2 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 10 Spesifikke mål er mer effektive enn uklare mål Mål til bestemte ferdigheter bør inneholde ett mestringskriterium Målene bør inneholde en beskrivelse av situasjonen ferdigheten skal brukes i Realistiske, utfordrende mål er bedre enn «gjør så godt du kan« mål Offentliggjøring av målene er bedre enn å holde dem privat Mål er mer effektive hvis de inneholder tidsfrister Mål er mest effektive om de involverte forplikter seg til målene

Operasjonalisering SI Habiliteringstjenesten i Oppland 11 En sentral side ved det å skape en forenlig praksis er å bryte store og omfattende atferd/ ferdighetsområder ned til mindre separate atferdsenheter Dette for å gjøre atferd: Gjenkjennelig Målbår Håndterlig

Definert selvhjelpsferdighet SI Habiliteringstjenesten i Oppland 12 Ferdigheten må beskrives i detalj fra A til Å På hvilket punkt starter og slutter ferdigheten Hvilken rekkefølge/ kvalitet er ”korrekt” Det må foretas observasjoner av hvilke delhandlinger klienten har et bistands- / opplæringsbehov på

Ulike registreringsmetoder SI Habiliteringstjenesten i Oppland 13 Selvhjelpsferdigheter Bistandsnivå/ prompt formidling måles Etablering av ”ny” atferd Mestring/ ikke mestring Prosent mestring av antall forsøk

Strukturering SI Habiliteringstjenesten i Oppland 14 Kommunikasjonsferdigheter Talespråk Tekst Bilder Lik praksis Forutsigbarhet Målbetingelser

Forsterkning SI Habiliteringstjenesten i Oppland 15 Hva er en forsterker.. en hvilket som helst hendelse som øker sannsynligheten for at lignende responser (R) opptrer under lignende betingelser (Sd)

Differensiel Forsterkning SI Habiliteringstjenesten i Oppland 16 - Presentasjon av forsterkere bare etter bestemte responser og eventuelt bare i nærvær av bestemte stimuli - Anvendes både ved styrking av atferd og ved reduksjon av atferd - Prosedyren anvendes ofte når en ønsker å fremme bestemte kvaliteter ved en atferd og svekke andre

Forsterkningsskjema SI Habiliteringstjenesten i Oppland 17 - Kontinuerlig forsterkning - Forsterker formidles hver gang en bestemt respons forekommer - Intermitterende forsterkning - Forsterker formidles av og til når en bestemt respons forekommer - Svært effektivt for å opprettholde atferd - Lotto, fisking o.l er responser i dagliglivet som kan sies å være under intermitterende forsterkning

Handlingskjeder SI Habiliteringstjenesten i Oppland 18 Overganger – sosial atferd Målvalg Treningsprotokoll ankomst Treningsprotokoll overganger

Flere ”kjeder” SI Habiliteringstjenesten i Oppland 19 Regelstyring av klesvask Regelstyring av klesvask.docxRegelstyring av klesvask.docx Handlingskjede morgenvsak morgenvaskmorgenvask

Gulvvask med bildeperm SI Habiliteringstjenesten i Oppland 20

Gulvvask med bildeperm SI Habiliteringstjenesten i Oppland 21

Gulvvask med bildeperm SI Habiliteringstjenesten i Oppland 22

Gulvvask med bildeperm SI Habiliteringstjenesten i Oppland 23

Gulvvask med bildeperm SI Habiliteringstjenesten i Oppland 24

SHAPING SI Habiliteringstjenesten i Oppland 25 Betyr å forme en atferd Forsterker presenteres ved atferdspresentasjoner som gradvis endrer seg i ønsket retning Shaping brukes mye i språktrening

Prompt SI Habiliteringstjenesten i Oppland 26 - En hjelpebetingelse som anvendes på atferd i den hensikt å bistå eleven til korrekt fremføring - Planlagt fjernet - Må formidles mellom Sd og R eller sagt på en annen måte, før eleven har rukket å utføre feil bevegelse/ atferd. I motsatt fall må det regnes som korreksjon og ikke prompt

Prompt fading SI Habiliteringstjenesten i Oppland 27 Systematisk bruk av gradert prompt og avtrapping av denne Anvendes mye i innlæring av praktiske ferdigheter kan beskrives som å “balansere” på individets mestringsnivå Ikke for mye hjelp, ikke for lite, men tilstrekkelig til suksess

Evaluering SI Habiliteringstjenesten i Oppland 28 Ta utgangspunkt i innhentede data (registreringene) …som gjerne kan være bearbeidet til grafiske fremstillinger Disse vurderes opp mot målsetting Eventuelle endringer i tiltak gjøres på bakgrunn av disse vurderingene