Tidlig psykologisk antropologi:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
HELSE OG LIVSSTIL.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Konstruktivisme vs Realisme
Samfunnskunnskap - Makt
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Frontlinjeserivce
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
RME Nasjonal Konferanse
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Master musikkvitenskap
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Introduksjonssenteret
Symbolsk interaksjonisme
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Hvor tidlig? Hvor viktig?
1. Innledende påstander om organisasjoner
Goffman, Garfinkel og Giddens
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Mangfold og fellesskap
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Pedagogisk relasjonskompetanse
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Biologiske og sosiale modeller for AI. Forskere begynte å studere verden rundt seg for å finne nye modeller for AI Bakgrunn: GODAI -Good Old Fachioned.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Kriminalitetsforståelser
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Tidlige studier av psykiatri: Bateson: Anonyme Alkoholikere og schizofrene: – parallell og komplementær schismoginese. –Syllogisme feil. –Double bind.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Forelesning nr. 3 Er emosjoner medfødte og universelle eller sosialt konstruert? Hvordan tilnærme seg et studie av emosjoner?
Artikkel 1: Jean Jackson: Chronic Pain and the Tension Between the Body as Subject and Object. Fenomenologi - postmodernisme Kronisk smerte Oppgjør med.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Identitet og subkultur SAM 1
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Emosjon, spenning, stress
Bourdieus kapitalbegrep
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss PIAGET-skjema og stadietenkning - vi erfarer den ytre verden gjennom handling og utforskning. Det som sitter igjen.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Tidlig relativisme Som en kritikk av evolusjonismen som insisterte på at alle samfunn lot seg sammenligne ut fra en målestokk. Som en kritikk mot den evolusjonistiske.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Pedagogisk dokumentasjon
1. Innledende påstander om organisasjoner
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Tidlig psykologisk antropologi: Evolusjonisme: evolusjonistisk stadium determinerer menneskets kognitive utvikling (Morgan, Tylor etc.). Sosialt organisasjon determinerer kognitiv utvikling (Durkheim & Mauss). Kultur determinerer menneskets psykiske vesen (Culture and Personality skolen).

Reaksjoner på tidlige tilnærminger: Malinowski, Evans Pritchard – det finnes ikke prelogiske innfødte. Benedict og Mead – Kulturelle typer. Bateson og Geertz – samspill person og kultur. Goffman – sosial interaksjonisme. Relativisme.

Mauss – personbegrepet. Individ: biologisk og psykologisk vesen. Person: knippe av rettigheter, plikter, statuser, evner og dyder knyttet til det å være menneske. Subjekt: historisk spesifikke måter individer har fått personlighet – slik samfunnet tilskriver det.

Bateson- Geertz Hvordan mennesket blir preget av og preger sine omgivelser. Tolkning av kultur gir potensiale for endring. I kroppsliggjort handling får kollektive symboler sin makt, intensitet og relevans.

Goffman: Subjektiv mening med atferd, sosial prosess og pragmatisme. Mennesket er aktivt, kreativt, og deltakende i konstruksjonen av sin egen sosiale verden. Frontstage/backstage.

Relativisme: Som kritikk av evolusjonismen som insisterte på at alle samfunn lot seg sammenligne. Som kritikk av dikotomi prelogikk: logikk. Som konsekvens av at kultur determinerer psyke og kognisjon (Culture and Personality) Som konsekvens av at språk determinerer forståelse (Sapir, Wittgenstein).

Konsekvenser av relativisme: Tenker primitive på samme måte som oss? Kan primitive livsverdener oversettes?

Dikotomier som del av vestlig tankegang: Kultur : individ. Selv : andre. Jeg : meg. Privat : offentlig person. Fornuft : emosjon. Sosial person : individ.

Derrida-dekonstruksjon. Dekonstruere logosentrisme- fallogosentrisme. Se og synliggjøre implisitte matkrelasjoner i logosentrismen. Dikotomier impliserer alltid at den ene i opposisjonen bemektiges på bekostning av den andre. Når maktrelasjoner og konseptuelle begrensninger er synliggjort kan man se terrenget utenfor.

Rosaldo:Ilongotene. Sosial person : individ er flytende begreper. Skiller ikke offentlig : privat. Essens er lokalisert i handling. Skiller ikke individ : gruppe/selv : andre.

Howell:Chewong. Hvordan er aktører konseptualisert? Hva slags attributter har de? Hvilke relasjoner har de seg i mellom? Hva slags emosjoner verdsettes?

Mennesket er både fysisk og psykisk. Hvordan konseptualiseres den menneskelige kropp? Hvilke verdier er knyttet til bevegelse og til kroppsdeler? Hvor går grenser mellom oss og andre? Hvor går grenser mellom selv og objekt?

Sinn vs. kropp. Hva ligger i begrepet sjel? Hvor kommer sjel fra og hva skjer etter døden? Hvordan konseptualiseres indre tilstander? Dikomiseres føelse : tanke, kropp : sinn? Hvordan tenker man om intelligens? Hvor i kroppen er psykiske og kognitive attributter lokalisert?

Chewong. Skiller ikke mellom mennesker og andre vesener med sjel. Å vise gale emosjoner straffes kollektivt. Avvik attribueres til forhold utenfor mennesket.

Innflytelse fra poststrukturalisme: Kritikk av logosentrisme/fallogosentrisme/binære opposisjoner. Anti-essensialisme. Multiple subjektiviteter/intersubjektivitet. Innbyrdes motstridenheter mellom subjektiviter. Makt i mening/persepsjon/kategorisering. Forhandling om mening. Posisjonering (etnografens og andres).

Kondo: Japan. Japansk selv er ikke fiksert essens. Ikke distinksjon privat : offentlig. Ikke distinksjon selv : andre. Identitet er flytende og forhandles i kontekst.

Kondo – kritikk av tidligere antropolog. Kritiserer binære opposisjoner som utgangspunkt. Kritiserer utgangspunkt i homogen kulture. Må spørre hvordan pluralistiske selv er konstruert i forskjellige situasjoner, hvordan disse konstruksjonene blir levd i multiplisitet og ambiguitet, og hvordan de former og formes av maktrelasjoner.