Aldring og sansetap Kolbein Lyng NOVA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Advertisements

Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Demens hos personer med utviklingshemming
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
Utredning av utviklingshemming hos voksne
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Mestring og forebygging av depresjon
- en nyttig test i demensutredningen?
Synsvansker hos hørselhemmede
En lærevanske for Læringsakademinettverket??
Wenche Frogn Sellæg hilser til dere alle.. Et godt liv med demens Hamar Wenche Frogn Sellæg/ Kari-Ann Baarlid.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Introduksjonssenteret
Kirsten Halse - Tema: Demens
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
Kulturhistorisk perspektiv
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
FRA HJEM TIL SYKEHJEM- VIA SYKEHUS
Frontotemporal demens (FTD)
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Synsproblematikk og ADL-hjelpemidler
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Sansning og persepsjon
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Omdømmebygging Hans Antonsen.
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
Månedens realfagsoppgave Et hørselsproblem. Oversikt Mål: Utforme og bruke en enkel hørselstest Gjøre en kritisk sammenligning av testen med andre Forstå.
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Kombinert syns- og hørselshemming/døvblindhet Regionsenteret for døvblinde Britt Anita Mikkelsen Regionsenteret for døvblinde er et kompetansesenter.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Sansning og persepsjon
Christine Mohn PSY 1000 / PSYC 1200 Våren 2008
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
Smerte , smertekartlegging, smertelindring
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Syns- og hørselstap hos eldre Konsekvenser og kompenserende tiltak PSYK-IT tirsdag 12.oktober 2010 Lise Øverland psykiatrisk sykepleier / fagkonsulent.
Hva handler det om?. Synet og det å se er et komplekst samspill mellom sanseorganet øyet og prosesser i hjernen. Vi må lære å se! Du er synshemmet når.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Knut A. Hestad, NTNU Psykologisk Institutt. Blodtrykk relatert til demens hos eldre er et komplisert bilde Det reiser spørsmål om demenstype, Alzheimer.
Hvordan skille mellom depresjon og demens (primært Alzheimer) Ole K Grønli Avdelingsoverlege /ph.d. Alderspsykiatrisk avdeling UNN-Tromsø.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
Ann-Marit Tverå Tjærahågen bofellesskap MÅLTID -en viktig aktivitet i sykehjem.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Smertekartlegging når pasienten er dement Marianne Gjertsen, studieansvarlig, stipendiat 2011.
Vest-Agder Sentralsykehus Trygghet når du trenger det mest Hjertesvikt hos gamle Diastolisk dysfunksjon er vanlig av Pål Friis.
ABC Psykiske sykdommer i eldre år
Samtykkekompetanse hos personer med psykisk utviklingshemming
Øyets ulike deler og deres funksjon
Velkommen til fagdag for lærlinger Torsdag 5. okt
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Aldring og sansetap Kolbein Lyng NOVA

Aldring og sansetap, NUD Bakgrunn Aldring i et utviklingsperspektiv Psykologisk funksjon må ses i et adaptivt perspektiv Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Utvikling og aldring Sansning og aldring Kognitiv aldring Demens Samfunnet og aldringen Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Utvikling og aldring Hva er aldring? Hva skjer med sansene med alderen? Hva skjer med vårt intellekt? Intelligens Hukommsels Hva er aldersdemens? Hvilke typer finnes Hva skiller den normale gamle fra den demente? Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Hva er aldring? Biologisk Psykologisk Sosial Samfunnsmessig Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Syn og aldring Presbyopi: Akkomodasjonen forsvinner Redusert mørkeadaptasjon Nedsatt visus og konstrastfølsomhet Redusert synsfelt Økt blendingsfølsomhet Endret fargesyn Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Antomiske endringer Hornhinne Pupill Linse Glasslegeme Netthinne, synsnerve og synskorteks Aldring og sansetap, NUD

Kompenserende strategier Individuelle Omgivelser Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Individuelle Briller Tekniske hjelpemilder Bedrede individuelle strategier Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Omgivelser Økt generell belysning, men ikke for mye Bedre kontrast (ca 3 ganger) Øke størrelsen på visuell informasjon Unngå blending fra lyskilder Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Hørsel og aldring Presbyacusis: Hevet terskel for diskriminering av lyd Frekvensdiskriminering mindre finstillt Temporal oppløsning mindre fin Lavere øvre terskel for oppfatning av lyd Redusert taleoppfatning Aldring og sansetap, NUD

Anatomiske forandringer Ytre øre Mellomøre Indre øre Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Oppfatning av tale Taleoppfatning basert på: Vokaler: frekvens Konsdonanter: Intensitet Taleoppfatning er avhengig av: Meningsfylde Hastighet Aldring og sansetap, NUD

Hvorfor taleoppfatning er så viktig Sosial kommunikasjon Tilgang på kunnskap Opprettholde sosial status Spatial orientering Basis for vurdering av forståelse Basis for vurdering av mentale evner Aldring og sansetap, NUD

Aldersrelaterte vansker med taleoppfatning Lave stemmer Konsonanter (b-p/t-k osv) Mye bakgrunnssstøy (selskap) Ekko (glatte vegger) Liten tilleggsinformasjon (gester og munnavlesning) Ukjent stemme (ulik dialekt, språk) Ukjent tema (kjenner ikke begreper) NB: Ikke utelukkede aldersrelaterte Aldring og sansetap, NUD

Kompenserende strategier 4/10/2017 Kompenserende strategier Redusere bakgrunnsstøy: gruppestørrelse Tilnærme eget språk: ta hensyn til motpart “Omskrive” utsagn med kjente begrep Redusere hastigheten på tale Økt lydnivå: Men ikke for høyt Økt intensitet på konsonanter: Unngå ekko-effekter : materialbruk Ikke utelukkende aldresrelaterte! Aldring og sansetap, NUD

Kognitiv aldring, aldersdemens Hva er aldring? Biologisk adring Psykologisk aldring Sosial aldring Hva er mental aldring? Intelligens Hukommelse Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Intelligens Hva er intelligens? Forandres den? Tverrsnittstudier Forløpsstudier Aldring og sansetap, NUD

Intelligens i voksen alder En eller flere typer intelligens? Fra flytende til krystallisert intelligens? Fra kunnskap til visdom? Intelligens kan trenes Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Hukommelse Hukommelse er knyttet til læringsbetingelser Materiale brukt Instrukser Hastighet Hukommelse og tenkning er nært forbundet Innkodingsbetingelser Gjenhentingsbetingelser Aldring og sansetap, NUD

Finnes ulike typer hukommelse? Semantisk Episodisk Prosedyrisk Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Hukommelse og alder? Semantisk: stabil Episodisk : nedgang Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Aldersdemens Er ikke en forlengelse av “normal” aldring Er et symptomkompleks med ulike årsaker Dementare: Berøve forstanden Mental reduksjon Endret forståelse Konsekvenser for daglilivet Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Typer Degenartive Vaskulære Depressive Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Degenerative Kortikale (hjernebarken) Alzheimer Korsakoff Subkortikale (hjernestammen) Parkinsontype Aids Huntingtons sykdom Forløp: gradvis Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Vaskulære Trombose: Innsnevring i blodkar Embolier: Stopp pga. fremmedlegeme Forløp: Plutselige endringer Miste språkforståelse Halvsidige lammelser Synsfeltsutfall Aldring og sansetap, NUD

Aldring og døvblindhet Økt risk for sansesvikt Synshemmet som får hørselshemming Hørselshemmet som får synsvansker Normalt sende og hørende som får svikt i begge sanser Aldring og sansetap, NUD

Konsekvenser av sansesvikt i eldre år Svekkede adaptive ressurser Mindre tilgang på informasjon Lettere å tilskrive årsaken til ”alderen” Økt passivitet Sosial isolasjon Aldring og sansetap, NUD

Samfunnet og aldringen De eldres plass i samfunnet Identifisering av sansesvikt i eldre år: Auditiv svikt Synsssvikt Kombinert sansesvikt Aldring og sansetap, NUD

Tilretteleggelse for sansesvikt i eldre år Synshemmede Hørselshemmede Demente Aldring og sansetap, NUD

Aldring og sansetap, NUD Konsekvenser Se sansesvikt som funksjonelt spesifikt Komme frem til like kriterier for beskrivelse Skolere personell Iverksette tiltak Evaluere tiltak Aldring og sansetap, NUD