Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Advertisements

Jakttrening med retriever
Klasseregler.
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
Pedagogisk analyse.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Atferdsanalyse Vernepleierutdanningen Høgskolen i Telemark 2009
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Hvordan få til kvalitet på samhandling
Avoidance Frode Svartdal Okt
Verbal atferd HiAk Per Holth.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
7. Motivasjon i organisasjoner
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Generelle tiltak og forebygging
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
LP og evidens i undervisningen
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Fritid med Bistand.
Opplæring i ADL-ferdigheter
Opplæring i ADL-ferdigheter
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Planlegge og prioritere tiltak
Opplæring i ADL-ferdigheter
Velkommen til fagdag i Hedalen
Arbeid med tics ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Opplæring i ADL-ferdigheter
Målrettet miljøarbeid
Kurs-/fagdag, Otta – Stein Børre Werner og Leif Olav Ringeli
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Håndtering av utfordrende atferd.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Workshop, Dokka – 9. nov
BASISREGISTRERING.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
MÅLRETTET MILJØARBEID
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
MÅLRETTET MILJØARBEID
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
MÅLRETTET MILJØARBEID
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger
Ambulant team for barn og ungdom
ROS-analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Lydighet i RIK Lydighet RIKHBU Innen lydighetsdelen i RIK ønsker dommeren å se: Entusiasme/arbeidsglede Presisjon Teknisk utførelse Helhetsinntrykk.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kartlegging og analyse av atferd
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Negative konsekvenser
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
7. Motivasjon i organisasjoner
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper Workshop, Granly 22.09.2005 Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper Stein Børre Werner og Leif Olav Ringeli

MÅLRETTET MILJØARBEID Observere/kartlegge Målvalg Metode Registrering Evaluering

OBSERVASJON/KARTLEGGING Subjektive vurderinger av målperson/-atferd    Basisregistrering, el.l. Osv.

BASISREGISTRERING ..\basisreg\Basisregistrering(version 1).xls

BASELINE ”Utgangspunktet” Definere en registreringsperiode uten å gjøre endringer vedr. målperson. Gjennomsnittet i denne perioden -- Baseline Nødvendig for å se virkning av intervensjon/tiltak

MÅLVALG Mål for hvem? …etikk Målperson bør ha nytte av ”målet” så hyppig som mulig Realisme Opprasjonalisere/delmål Konkret, målbart

MÅLATFERD En spesifikk definert atferd (topografi) Bør være minst mulig rom for skjønn/tvil For eksempel hva er et slag? Hva med forsøk på..? Kan være noe en ønsker mer av Kan være noe en ønsker mindre av Den atferd en ønsker å påvirke gjennom målrettet arbeid

FUNKSJONELL ANALYSE HVORFOR? Analysere hva som er funksjonen med en respons/atferd Se på hva som skjer forut og etter en respons – er det noe mønster? Kartlegge om hensikten kan være: unngåelse unnslippelse sosialt betinget sensorisk

Operante paradigme Sd - R - Sr

DISKRIMINATIV STIMULUS ( Sd) ”Utløser” Stimulus ( flert. stimuli ) – en stimulus er en avgrensbar fysisk hendelse, en kombinasjon av hendelser, eller også fravær spesifikke hendelser. I prinsippet er begrepet helt åpent og kan inkludere enhver begivenhet som potensielt kan ha virkning på personens atferd. en stimulus som når den opptrer øker sannsynligheten for forekomst av en bestemt type atferd fordi atferden har ledet til forsterkning i nærvær av denne stimulus tidligere Betegnes ofte som forutgående hendelse til en atferd

RESPONS (R) ”Handling”

FORSTERKNING (Sr) ”Noe” som fører til at atferden(R) opprettholdes, eller øker i forekomst Positiv forsterkning Negativ forsterkning

Operante paradigme Sd (utløsende faktor) R espons Sr forsterker

ETABLERENDE OPERASJONER EO - Sd - R - Sr motivasjon foranledning, handling forsterkning utløser

ETABLERENDE OPERASJONER Motivasjon Deprivasjon (”mangeltilstand”)

POSITIV FORSTERKNING Positiv - tilføre… Forsterkning - opprettholde eller øke forekomst….. Dvs. Tilføre ”noe” som opprettholder, eller øker forekomsten av den atferden som den etterfølger

Eks. POSITIV FORST. Ser en brusflaske (Sd) - ”kan jeg få drikke?” (R) - Får drikke (Sr) Ser en brusflaske (Sd) - biter seg i armen (R) - Får drikke (Sr) Instruks: ”Slå melk i glasset” (Sd) – heller i melk (R) – Ros (Sr)

Tegnøkonomi Betingede forsterkere Muliggjør bruk av forsterkere som ikke kan gis kontingent på atferd, eller i treningssituasjon. Reduserer fare for metning (”gå lei”) Eks: Penger Div. rabattkort (hver 5. bleiepakke gratis, osv.)

NEGATIV FORSTERKNING Negativ - fjerne… Forsterkning - opprettholde eller øke forekomst….. Fjerne en stimulus kontingent på en respons opprettholder/øker sannsynlighet for at responsen gjentas

Eks. NEGATIV FORSTERKNING Fryser (Sd) - ”kan du hente jakka mi?” (R) - Får jakka (Sr) ---fjærner ubehaget dvs. å fryse--- Instruks:”vask badet” (Sd) - Slår (R) - slipper å vaske (Sd) --- Slipper unna kravet ----

Eksempler – ”forsterkning” Kommer tidsnok på jobb Holder fartsgrensa Husarbeid (som utføres av menn ) Unger som trasser i butikken Kundeservice Hilser på den nye naboen

STRAFF/SVEKKING Positiv straff Negativ straff Tilføre ”noe” kontingent på en respons(aversiv) Reduserer/fjærner responsen Negativ straff Fjærne ”noe” kontingent på en respons(et gode) Må erstatte uønsket respons

METODE/INTERVENSJON Dokumentert effekt Tidligere erfaringer Etikk Lovverk (kap. 4A) Lik praksis / lojalitet

LIK PRAKSIS Forutsetning for å lykkes (i en innlæringsfase) Ofte ”eneste” nødvendige metode Vær gjerne uenige i målvalg og metodikk, men når noe er bestemt FØLGES DETTE! Vær lojal mot dine kollegaer, neste gang er det ditt forslag som ”vinner”

STRUKTURERING Miljøregler Dagsplan/ukeplan Avtalestyring Kan være like viktig for personalatferd, som direkte hjelp til målperson (lik praksis) Nøytral Sd som ikke avhenger av dagsform med mer Informerende

GENERALISERING Overføring til flere situasjoner Benytte innlært atferd i naturlige settinger Må ofte trenes på Systematisert variasjon (trener, sted, tid, osv.)

REGISTRERING Et måleverktøy, ikke metode! Hvor går vi? (ikke så farlig å gå feil hvis man oppdager det…) Objektivitet (?) Dokumentere effekt Dokumentere ikke effekt Grafisk framstilling synliggjøre motiverer tilgjengelig for alle Ved vesentlige endringer - markere på graf

Registrering Kontinuerlig frekvensreg. Scatter plot Intervall

EVALUERING Skal være planlagt før oppstart! På rett vei? Hvem, hva, hvor, når? Skal en fortsette uendret, eller skifte kurs? Måloppnåelse? Nye mål?

FAGADMINISTRASJON Lik praksis (på det som skal ha lik praksis) Nedskrevne rutiner Kortfattet, presist, tilstrekkelig, oversiktlig Tydelig ifht. endringer Sørge for nødvendig opplæring Kvalitetssikring Signering/avkryssing Sjekklister ifht opplæring Turnus Inndeling i team

FAGADMINISTRASJON Sikre at ALLE til en hver tid er oppdatert Kortfattet, men presist Likt oppbygd for alle brukere Tydelig vedr. endringer (for eksempel endringsskjema) Lage rutiner for at alle bruker systemene Må være oppdatert!!

FAGADMINISTRASJON

FAGADM.

Kap 4A Hvem gjelder loven for? Hvor gjelder loven? Hva er tvang? Hva er ikke tvang? Når kan det brukes tvang? Vilkår Fare for vesentlig skade Andre løsninger skal være prøvd Etisk og faglig forsvarlighet Krav til bemanning og kompetanse Saksbehandling Tilsyn Klageadgang