SPRÅKLYDSVANSKER Unni Espenakk Unni Espenakk/ 07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Fonologi.
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Møteplass for etisk refleksjon
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
Forenkling ”Barnets behov for å kommunisere overgår som regel ferdigheten i å uttale alle fonemene. Ofte er det en forbausende systematikk i de strategiene.
LING 1105 – Psykolingvistikk Språktilegnelse
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Analyse av Voice Onset Time hos et barn med atypisk språkutvikling
Sentrale begrep i fonologien
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
I Dibrastan bor dubridene…
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Introduksjonssenteret
Språkutvikling hos barn
Lingvistikk på biblioteksfag
Forelesning for 3. semester på fysioterapeututdanningen HiO
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Fonologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Kulturhistorisk perspektiv
Pedagogisk utviklingsarbeid
Noen utvalgte kompetansemål fra "Kunnskapsløftet” ”Eleven som forsker”
Tilegnelse av genus hos norske, danske og islandske barn Presentasjon av et forskningsprosjekt Kristian Emil Kristoffersen og Hanne Gram Simonsen Universitetet.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kvalitative og kvantitative metoder
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
DSM-5 Seksjonsmøte Kirsten.
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Tidlig registrering av språkutvikling
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Stilistikk 3 en del av den klassiske retorikken:.
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Utviklingsmessig verbal dyspraksi
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Fonetikk og fonologi i et andrespråksperspektiv
Muntlig språkutvikling
Munnleg og skriftleg.
Sosialkonstruktivisme
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Lese- og skrivevansker
Oppsummering av FOU - prosjekt
Dysleksi og spesifikke språkvansker
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Observasjon og kartlegging av barns språk
I Dibrastan bor dubridene…
Asker - mulighetenes kommune
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Oppsummering av FOU - prosjekt
Utviklingsmessig verbal dyspraksi
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

SPRÅKLYDSVANSKER Unni Espenakk Unni Espenakk/ 07

Språklydsvansker Tre nivåer for taleproduksjon Fonologisk nivå (organisering av lyder/lydkontraster som abstrakte enheter sentralt nivå) Fonetisk nivå (motorisk programmering av artikulasjonsbevegelser, sentralt nivå) Artikulatorisk nivå (bevegelser i taleorganene, perifert nivå) Unni Espenakk/ 07

Modeller for analyse Teorier som utgangspunkt for modeller: Universelle trekk i utviklingen, Kognitive strategier Modeller for analyse Stampes (1979) prosessanalyse Waterson 1971, prosodiske mønstre (se Simonsen 1990, Nettelbladt 1994) Unni Espenakk/ 07

Modeller med universelt trekk Jakobson 1968 og Stampe 1972 (prosessmodellen) Kartlegging av fonologiske forenklingsprosesser har sitt utspring i en prosessanalyse, og fonologisk prosess er et naturlig begrep innen teorien naturlig fonologi Unni Espenakk/ 07

Trekk/kontrastiv fonologi (Jakobsons modell 1968) Distinktivt trekk = et sett av fonetiske trekk som skiller ett fonem (lyd) fra andre fonem Trekkene tilegnes før selve fonemet? Artikulasjonssted, stemthet og nasalitet kan være distinktive trekk (eks. foran/bak, stemt/ustemt) Unni Espenakk/ 07

Tilegnelse: prinsipp om maksimal kontrast Foran/bak /a/ og /p/ Skillet mellom orale og nasale lukkelyder /p,m/ og mellom dentaler og labialer /t,n/ fra /p,m/ Etter hvert kommer skillet lukkelyder/frikativer /f,s/ fra /m,p/ og så mellom dentaler og velarer /t,n/ fra /k,g/ Vokalene: skillet åpen/trang /a/ fra /i/, åpningsgrad /e/, fremre og midtre /u/ fra /i/ Teorien (trekkteorien) gjør ikke rede for den store variasjonen som finnes mellom barn (Simonsen 1990) Unni Espenakk/ 07

Generativ fonologi (Grunwell 1987, Smiths modell 1973) Utviklingen ses fra to synsvinkler: Barnets uttalemønster relatert til voksenspråket (målrelatert) Barnets uttalemønster ses uavhengig av voksenspråket (autonomt) Smith: barnets underliggende former tilsvarer voksnes overflateformer Modellen er dynamisk idet den opererer med ordnede regler og den viser at barnets lydutvikling skjer ved at reglene endres Unni Espenakk/ 07

Naturlig fonologi- prosessanalyse (Stampes modell 1972) Lingvistiske prinsipper styrer barns fonologiske utvikling (Grunwell 1982) Fonologisk forenklingsprosess =fonologisk inkompetanse (Stampe -79, Grunwell -82) Prosessanalyse viser barnets bruk av lyder og om de følger en normal men forsinket utvikling eller om utviklingen er avvikende Ved prosessanalyse finner vi de områder i lydsystemet det er nødvendig å hjelpe barnet med Unni Espenakk/ 07

Stampes modell (1979): Opererer både med paradigmatiske (systemiske) og syntagmatiske (strukturelle) prosesser Jakobsons modell (trekkteorien) ivaretar bare det paradigmatiske aspektet Unni Espenakk/ 07

Likheter mellom teoriene/modellene Kontrastiv/trekk, generativ og naturlig fonologi bygger alle på teorien om at barn følger en universell tilegnelsesrekkefølge av lyder Ved fonologiske beskrivelser tar de alle utgangspunkt i voksenmodellen og relaterer barnets språk til dette Unni Espenakk/ 07

Modeller med eklektisk tilnærming Kliniske momenter i undersøkelse av barns språk. Metoden bør inneholde: En beskrivelse av mønstrene i talen En identifisering av forskjellen mellom det normale uttalemønster og barnets uttalemønster Beskrivelse av normal fonologisk utvikling som barnets tale kan evalueres fra Unni Espenakk/ 07

Fonologisk analyse bør inneholde følgende: Oversikt over barnets fonetiske inventar (hvilke lyder bruker barnet) Kontrastiv analyse (hvilke lyder bruker barnet kontrastivt?) Prosessanalyse (identifisere paradigmatiske og syntagmatiske forenklingsprosesser) Unni Espenakk/ 07

Fonologiske vansker Barn med fonologiske vansker har som hovedregel normale kognitive ferdigheter og evne til å imitere de fleste lyder Vanskene skyldes ikke artikulasjonsvansker pga svak munnmotorikk Barna har ofte vansker med å oppfatte kontraster mellom lyder Barna har ofte mer fokus på språkets innholdsside enn på språkets formside Unni Espenakk/ 07

Fonologisk analyse På hvilke måte skiller barnets uttalemønster seg fra de voksnes uttale? Er barnets uttalemønster utviklingsmessig normalt eller ikke? Hvis ikke- er det åpenbare grunner for forekomsten av uttalemønsteret? Unni Espenakk/ 07

Systemiske forenklingsprosesser (paradigmatiske) Forandring av artikulasjonssted som fronting/backing Normale: dutt/gutt, tate/kake, Atypiske: kog/tog, gagin/gardin, månge/måne Forandring av artikulasjonsmåte, som stopping Eks: tem/fem, tol/sol, tott/vott Unni Espenakk/ 07

Strukturelle forenklingsprosesser (syntagmatiske) Utelatelser/reduksjoner: Normale: bille/briller, ko/sko, fant/elefant Assimilasjoner: kakke/kasse, kakkpopp/kaffekopp Metateser: stølve/støvel Unni Espenakk/ 07

Metafon-metoden (behandlingsmetode for barn med fonologiske vansker) Endringene må skje på det kognitive planet, viktig å lytte og reflektere over språklydene Noen barn har nytte av tilnærming både på det artikulatoriske og kognitive planet Hovedbudskapet i Metafonmetoden: barna skal få forståelse for at ordenes mening forandres når en endrer lydene, eks. bil/pil, mur/sur Unni Espenakk/ 07

Litteratur Dodd, B m.fl. (2003): Clinical linguistics & Phonetics, vol. 17, no.8 Espenakk, U. (1996): Kartlegging av fonologiske prosesser og språkforståelse hos 2 og 3 år gamle barn med dyslektiske foreldre. Hovedoppgave, Universitetet i Oslo Espenakk, U. (2003): Barn med språkvansker. I TRAS håndbok. Grunwell, P. (red) (1990). Development Speech Disorders. Clinical issues and practical implications. Edinburgh: Churchill Lovingstone Unni Espenakk/ 07

Litteratur forts. Howell, J., Dean, E. (1994): Treating phonological Disorders in Children. Metaphon Theory to Practice. Second Edition. London: Whurr Publishers Ltd. Klem, M. (2004): Effekt av Metafon. Hovedfagsoppgave i spes.ped. Universitetet i Oslo Thomsen, IB, (1995): Metafonundervisning. Teori og Praksis Manual. Special-pædagogisk forlag, Danmark Unni Espenakk/ 07