Korrupsjon – Styrets og ledelsens ansvar

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Praktisk ledelse og risikostyring av virksomheter, Del 1:
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Se: Styrets ansvar Se: Holt.
Når det har skjedd: Varsling
Er grensene for selvdømmet klare nok i NIFs lov? v/Niels R. Kiær.
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
OSLO COMPLIANCE FORUM 2013 Onsdag 6. mars.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
Det kommunale og det statlige barnevern
Utfordringer på arbeidsplassen
Varsling om kritikkverdige forhold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Varsling Er alt slik det skal ved UiO?
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Signe Louise Berthelsen
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
ULYKKER OFFSHORE - Praktisk politiarbeid - Påtaleavgjørelser
VERNER VIKTIGE VERDIER ØKOKRIMs forventninger til virksomhetenes korrupsjonsforebygging ØKOKRIM-sjef Trond Eirik Schea 6. mars 2013.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Hovedkontormodell og HMS
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Ansvar for nettbasert formidling - redaktøransvar? Halvor Manshaus Advokatfirmaet Schjødt AS 13. oktober 2005.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
Besøksadresse: Stranden 1 B (Aker Brygge), 0250 Oslo Postadresse: Postboks 191, 1319 Bekkestua Erling Grimstad advokat & rådgiver Styreansvar.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Granskning – når og hvordan
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Ytringsfrihet for offentlig ansatte og offentlige organer Advokat (H), Dr. juris Kyrre Eggen Oslo, 14. oktober 2015.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
REFLEKSJONER ETTER “UNION-SAKEN” Handelshøyskolen BI, 13. oktober 2005 Professor dr. juris Tore Bråthen Handelshøyskolen BI
Styreleder Gunnar Larssen, Forum 33 AS 1 Er det nye skillelinjer mellom hva som er godt kremmerskap og det ulovlige? StyreAkademiet Om styrets.
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Varslere – helter eller bråkmakere ?
Kurs i forvaltningsrett
Helse miljø og sikkerhet
NTNUs prosedyrer for håndtering av trakasseringssaker
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Sammenstøt av forbrytelser
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
FORELDELSE Jo Stigen UiO, 16. mars 2018.
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Etablering av program for antikorrupsjon i Helse Midt-Norge
Sentrale lover og regler
Utskrift av presentasjonen:

Korrupsjon – Styrets og ledelsens ansvar Industrijuristseminaret 2015 Advokat Erik Thyness, 13. mars 2015

Forretning, lovlydighet og moral En lynreise i tid og rom Makt vs regelstyring Profittmaksimering vs. samfunnsansvar Ulike steder – ulike holdninger Stormaktenes ulike roller Fra skattefradrag til straffansvar Moral og dobbeltmoral Kunsten å holde avstand "Man må ikke være naiv" Realitetsorientering eller dårlig unnskyldning?

Korrupsjon Rettslig og faktisk eksponering (1) Korrupsjon skjer fordi det kan være meget lønnsomt Men eksponeringen er stor Straffansvar Erstatningsansvar Omdømmetap Kostnader med håndtering Omfattende saker Amerikansk "consultant"

Korrupsjon Straffansvar Korrupsjon, strl. §§ 276 a og 276 b "utilbørlig fordel i anledning av stilling, verv eller oppdrag" Strafferammen: Bøter eller fengsel inntil 10 år (grov korrupsjon) Påvirkningshandel "utilbørlig fordel for å påvirke utføringen av stilling, verv eller oppdrag" Strafferammen: Bøter eller fengsel inntil tre år Andre straffebestemmelser Bedrageri, strl. §§ 270 og 271 Heleri, strl. § 371 (uaktsom overtredelse er straffbar) Inndragning

Korrupsjon Øvrig eksponering Erstatningsansvar Rådgiverutgifter Intern tid og interne ressurser Utelukkelse fra offentlige kontrakter Omdømme

Korrupsjon Den personlige eksponering Medvirkning straffes som handling for egen fordel Styret Ledelsen Andre Erstatningsansvar Styreansvaret Medvirkeransvaret Øvrige virkninger

Styrets rolle Utgangspunkter Forvaltningen av selskapet, asl./asal. § 6-12 Forsvarlig organisering Fastsette planer og budsjetter Betryggende kontroll Iverksettelse av undersøkelser hvor det er nødvendig Treffe beslutninger som ikke omfattes av daglig ledelse Tilsyn, asl./asal. § 6-13 Tilsyn med daglig ledelse og virksomheten for øvrig

Styrets rolle Styret som kollegium Styrets arbeid foregår i utgangspunktet i møter Revisjonsutvalget i børsnoterte selskaper Styreleder Sørger for at styret behandler saker som hører inn under styret, asal./asl. § 6-20 (1) Samarbeider med daglig leder om forberedelse av saker for styret, asal./asl. § 6-21 Har ingen selvstendig beslutningsmyndighet

Ledelsens rolle Daglig leder som selskapsorgan Daglig leder som selskapsorgan, asal./asl. § 6-14 Ansvar for daglig ledelse innenfor de rammer som styret har oppstilt Daglig ledelse avgrenset mot "saker som etter selskapets forhold er av uvanlig art eller stor betydning Daglig leders rapporteringsplikt Periodisk informasjon, asal./asl. § 6-15 Plikt til å bringe opp saker av særlig betydning Konsernledelse/ledergruppe Ingen rettslig status

Det forebyggende arbeidet Regelverk, opplæring og oppfølging Styret skal fastsette planer og budsjetter for selskapets virksomhet. Styret kan også fastsette retningslinjer for virksomheten, asal./asl. § 6-12 (2) Kartlegge mulige utfordringer Fastsette internt etisk regelverk Daglig leder er ansvarlig for implementering Styret skal føre tilsyn med den daglige ledelse, asal./asl. § 6-13 (1) Følge opp implementering Behovet for periodisk rapportering Betydning av kultur "Vi har nulltoleranse for korrupsjon" Forebyggingens betydning for straffutmåling

Det forebyggende arbeidet Varslingsfunksjon Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten, aml. § 2-4 Bare rett eller også (moralsk) plikt? Særlige rolleforventninger – typisk til juridisk direktør Arbeidsgiver skal, i tilknytning til det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, utarbeide rutiner for intern varsling eller sette i verk andre tiltak som legger forholdene til rette for intern varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten i samsvar med § 2-4, dersom forholdene i virksomheten tilsier det, aml. § 3-6

Det forebyggende arbeidet Oppkjøp og joint ventures Overskudd fra virksomhet bygget på straffbart forhold (f.eks. korrupsjon eller medvirkningshandel) kan være heleri Due diligence Garantibestemmelser

Enkeltsakene Hvordan kommer de opp? Som konkrete problemstillinger i forhandlingssituasjoner mv Fra motparter Som varslingssaker Som rykter Gjennom pressen

Enkeltsakene Håndtering av mulige regelbrudd Plikten til å følge opp indikasjoner på regelbrudd Skyldkravet for korrupsjon og påvirkningshandel er forsett – når er passivitet tilstrekkelig for personlig ansvar? Aksjelovgivningens krav til kontroll og tilsyn rekker lenger og er (iallfall i teorien) straffesanksjonert Samfunnets klare forventning er i dag at ledelsen ikke "vender det blinde øyet til" Hvor i hierarkiet skal det konkluderes med at det ikke er grunnlag for å følge opp indikasjoner? Balansen mellom å laste over ansvar og å unndra saker fra behandling der de hører hjemme "Har man sagt A, må man si B"

Enkeltsakene Håndtering av klare eller sannsynlige regelbrudd Når bør man legge en sak frem for Økokrim el.l.? Ingen juridisk plikt til selvinkriminering Strafferabatt Samfunnets forventning er at virksomheter "tar ansvar", dvs. legger kortene på bordet Hva gjør selskapene i praksis? Økokrim: Sakene kommer alltid gjennom pressen Er det sant? Den børsrettslige informasjonsplikten Omfatter alt som er egnet til å påvirke aksjekursen, vphl. § 5-2 (1) Utsatt offentliggjøring, vphl. § 5-3