Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Når kunnskap blir handling
Litt mer om PRIMTALL.
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Noen utfordringer for skolene
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Melding til Stortinget…
Skolelederundersøkelsen 2008
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Norge inn i kunnskapssamfunnet - tiltak for bedre forskning og mer innovasjon Paul Chaffey Abelia.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Sats på nyskaping – utnytt skatteFUNN
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Informasjonsseminar om Aeronautics i 6RP, Hvilke muligheter finnes for små- og mellomstore bedrifter (SMB) i 6RP? Rådgiver Hilde Friedl, EU-kontoret.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur og miljø Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur.
Bedrift - pedagogikk utfordringer for pedagogikk - her er vi på etterskudd –implisitt læring –selvstyrt læring –jobbintegrert –organisasjonslæring 3 typer.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
VA –teknikk. Samarbeid Organisering Av Samarbeid mellom HIN og VA - bransjen Årsmøte i Driftsassistanse Nordre Nordland Andenes 26 – 27 mars Ved Førstelektor.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF

Bakgrunn og formål med KUP Bakgrunn: Inntektsoppgjørene 1999 delfinansiere utviklingsprosjekter som bidrar til nyskaping og utvikling av markedet for etter- og videreutdanning prosjektene skal ha lærings- og overføringsverdi utover den enkelte virksomhet Gjøre private og offentlige virksomheter bedre i stand til å identifisere, uttrykke og oppfylle sine kompetansebehov Videreutvikle samarbeid mellom aktører på arbeidslivs- og utdanningssiden Utvikle etter- og videreutdanningstilbud som er tilpasset behov i arbeidslivet Hele arbeidslivet Virksomheter som møter spesielle utfordringer i å integrere etter- og videreutdanning med daglig drift.

Kriterier for støtte fra KUP A-kriteriene (minst 1) I.Utvikling av nye læringsformer og -metoder for EVU II.At etter- og videreutdanning i større grad kan skje på arbeidsplassen og i samsvar med arbeidslivets behov III.Utvikling av metoder for kostnads- og læringseffektiv kompetanseutvikling gjennom bl.a. økt integrering av IKT og multimedia IV.Gjøre opplæring på grunnskolens nivå og videregående opplæringsnivå mer tilgjengelig for voksne. B-kriteriene (alle) I.Være nyskapende II.Ha lærings- og overføringsverdi III.Være forankret både på arbeidstaker- og arbeidsgiversiden IV.Samarbeid mellom etterspørrer og tilbyder V.Betydelig egenandel

Søknader og støtte År Antall søknader Antall støttede prosjekter Totalt støtte- beløp Støtte pr prosjekt Andel av søkn. beløp mill % 40% mill % Total mill %

Prosjekter som fikk støtte i 2000 Utdanningsnivå Vgs/grunnskole: 21% Høgskole 25% Universitet/forskning 7% Annet (m/utd.inst)23% Ukjent (u/utd.inst)28% Kriterier Arb.plassen som læringsmiljø68% Kosteff/læringseff/IKT64% Nye metoder45% Grunnsk/vgs tilgjengelig21% Søker er tilbyder 38% etterspørrer 28% både tilbyder og etterspørrer 34% Stor geografisk spredning Stor spredning på bransjer og sektorer

Bedriftsstørrelse og lærinsgintensitet

Hvorfor driver SMB mindre (organisert) opplæring? Etterspørselshypotesen Uformell læring, kortsiktig planlegging, små ressurser, mangel på incentiver, plass i produksjonssystem/verdikjeder, begrenset ledelseskompetanse/kapasitet, unike behov, rekruttering heller enn opplæring Tilbudshypotesen Mangel på relevante tilbud, SMB lite og lite organisert marked, mangel på lokale tilbud, høye kostnader

Når KUP fram til SMB? Målgruppe Søknads beløp Tildelt beløp Antall støttede prosjekter Små (1-19) 56%51% 29% Mellomstore (20-100)42% Store (over 100)44%49%29% Totalt %

SMB-prosjekter i 2000 Offentlige og private utdanningstilbydere retter seg i like stor grad mot smb Prosjekter i Nord-Norge retter seg i større grad mot SMB Større andel av smb-prosjektene retter seg mot grunnskole/vgs- nivå Mindre andel av smb-prosjektene der bedriftene selv står som som søker Case-studier av KUP-prosjekter Vanskelig på komme fra Mangel på vikarer Lokale behov i små enheter skiller seg fra konsernet sentralt Lite brukerdeltakelse i utvikling av tilbud Lite langsiktighet

Utfordringer for kompetanse og læring i SMB Kompetanseutvikling i SMB er mindre formalisert, mer ad-hoc, mer praktisk orientert Arbeidsplassen som læringsarena – utnytte eksisterende læringsmuligheter og kunnskapsressurser mer effektivt Dokumentasjon av realkompetanse Opplæringsprogrammer basert helt/delvis på praksis, som gir formell uttelling Finansieringsordninger som stimulerer til bruk av arbeidsplassen som læringsarena Vanskelig å komme fra lokale/nettbaserte tilbud viktig Utdanningsvikariater – også for jobbrotasjon/hospitering Behovene unike – tilbudene standardiserte Skreddersøm, nytteverdi, brukerrelevans enda viktigere for SMB Svakere posisjon ift tilbydersiden enn store Viktig med nettverk og samarbeid mot tilbyderne Utvikling av kompetansemeglere Samme problemer som andre, men i litt større skala Både etterspørselshypotesen og tibudshypotesen har noe for seg