PUZZLED MÅL: Motivere til læring og økt verdensforståelse gjennom lek.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Samhandling.
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Utdanningsdirektoratets oppgaver på barnehagefeltet
Multifunksjonell lærings- og informasjonsformidling 07 Gruppen New Business Forms in e-Business and Media ‹‹e-Media›› Final Report of the NICe Project.
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet mars 2011 (utdrag)
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Perspektiver-skråblikk! Research Educational Network Frode Søreide Erik Sørhaug.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Kroppsøvingsdidaktikk
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og.
Kvalitet og brukermedvirkning
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Clos-O-Mat Palma Vita og Lima Vita
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Norsk Monitor Synovate Norge.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lokal arbeidstidsavtale
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Donald + NetCom Av Mira. Bakgrunn Barn er stadig yngre når de introduseres for teknologi – viktig med gode vaner Eget blad rettet mot barn i barnehage.
Digital lekeplass – nye muligheter. 1 Presentasjon av Smartus. 2 Hvordan lage egne spill til Smartus? 3 Hva er erfaringene i Norge? 4 Hvordan implementere.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
DRAMA En uttrykksmåte for barna En arbeidsmåte for førskolelæreren
Øystein Leiknes Nag Masteroppgave i Medieteknikk Webbasert edutainment.
Problemløsning.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Organisatoriske barrierer i Statoil
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Clos-O-Mat Palma Vita og Lima Vita
Internasjonalisering
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Alta.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
REalfagskommune!.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Pedagogisk dokumentasjon
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Games for Civic Engagement
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Closomat NAV juni Palma Vita og Lima Vita
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Utskrift av presentasjonen:

PUZZLED MÅL: Motivere til læring og økt verdensforståelse gjennom lek

Vårt utgangspunkt Status: analoge puslespill eller PC Øke læringsutbytte Legge til rette for samarbeid Mindre behov for oppfølging fra voksne

Vår løsning Interaktivt puslespill av Europa Gir audiovisuell feedback til brukerne Tilpasset til målgruppen (5åringer): – Utformet med lette og myke materialer – Håndtak som forbedrer finmotorikk – 13 forskjellige land – 3m 2 stort Brukervennlig for barnehageansatte og foresatte

Målt læringsutbytte

Læringsutbytte i gjennomsnitt

Andre resultater Legger til rette for samarbeid Større innsikt i geografi Bedre forståelse for størrelsesforhold og avstander

«Dette puslespillet var helt fantastisk!» - Barnehageassistent

«Denne skulle vi gjerne hatt i vår barnehage!» Pedagogisk leder

«Så stort Norge er!» - Jente, 5 år «Det var lett og gøy å pusle» - Jente, 5 år