PSY 4401 3. dag 4.10.2007 FOREBYGGING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Motivasjon.
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Mestring og forebygging av depresjon
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Kap 10: Gruppedynamikk s Arbeidstakere er avhengige, uavhengige og gjensidig avhengig av hverandre Hva er en gruppe Hvorfor deltar mennesker.
PSY dag DEBRIEFING (Psykologisk debriefing)
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
5. Organisasjoner, individer og grupper
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Senter for atferdsforskning
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Tema: Kommunikasjon i team
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Opprettholdende faktorområder
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
PSY dag KOMMUNIKASJONSTRENING
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Modellkommunene Hva er unikt?
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Klubben for alle.
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2401 – Vår 2006, versjon
1 Kommunikasjon.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

PSY 4401 3. dag 4.10.2007 FOREBYGGING

Agenda 09.15 – 11.30: Forebyggingsmodeller, Forebyggingsteknikker 11.30 – 12.15: Lunsj 12.15 – 14.00: Gruppearbeid 14.15 – 16.00: Plenumgjennomgang

Gruppearbeid En statsetat ønsker hjelp til å utvikle effektive team. Arbeidsoppgaver har hittil være utført av enkeltpersoner og organisasjonen har nærmest igjen erfaring i teamarbeid. Diskuter tema som bør vurderes i forkant før teamene etableres. Diskuter hvilke tema som bør inngå ved utviklingen av effektive team. Diskuter hvordan man opprettholder effektive team i organisasjonen.

2. Samarbeidsprinsippet 3. Forebyggingsprinsippet Grunnprinsipper i AML 1. Aktiv medvirkning 2. Samarbeidsprinsippet 3. Forebyggingsprinsippet

Tertiær forebygging Aktiviteter som gjennomføres etter at en hendelse har opptrådt Psykologisk debrief etter 3-F-modellen Individuelle samtaler (leder – kollega, kollega - kollega) Kollegastøttesamtale Henvisning til videre utredning (lege/psykolog)

Sekundær forebygging Sørge for at utvelgelse av kandidater skjer ut fra jobbanalyse, hvilke egenskaper er det ønskelig er til stede hos den ansatte i forhold til arbeidsoppgavene Gi opplæring som fremmer gode arbeidsoperasjoner Gi spesialopplæring og vedlikehold av ferdigheter Trening i stressmestring

Primær forebygging Skape en bedriftskultur i enheten hvor formålet er å gjøre hverandre gode, gjerne med visjonen: ”jeg skal jobbe så godt at kollegaen min blir bedre” – dvs teamarbeid, implementere sikkerhetskultur Forutsetter intern lojalitet, tillit, respekt og faglig dyktighet Faglig dyktighet innebærer å ligge et hestehode foran andre både når det gjelder kunnskap og praktiske ferdigheter Utvikle smart organisasjon

Gruppering av belastninger Følelsesmessige (vitne til hendelser) Direkte trusler, fare for egen fysiske helse Organisasjonsmessige; krav, ressurstilgang, prioriteringshensyn, ledelsesoppgaver, holdninger, etisk standard, grunnverdier (menneskesyn, korrupsjon, individualisme, o.a.),

Forebyggingsteknikker INDIVIDUELLE TEKNIKKER (Hva kan den enkelte ansatte gjøre selv?) ORGANISATORISKE TEKNIKKER (Hva kan organisasjonen gjøre)

Individuelle mestringsteknikker Meditasjon (Mantra, Yantra, TM) Avslapningsøvelser, respirasjonsteknikk Autogen Trening (Schultz 1959) Biofeedback Systematisk desensitivisering (Wolpe 1958) Stress vaksinering (Meichenbaum 1979) Pusteøvelser (abdominal pusting)

Individuelle mestringsteknikker - 2 Kognitiv restrukturering (Ellis 1962) Konstruktiv egentale (Quick 1984) Multimodal terapi (Lazarus 1981) Fysisk trening og fysisk aktivitet Kosthold Helsebringende livsstil Tankeflukt gjennom selvmedikamentering Tidsplanlegging Dagbokføring av daglig stress Humoristisk sans (mental jogging)

Organisatoriske teknikker Tidlige tiltak – forebygging/ proaktivitet Aktiv medvirkning Tiltak på laveste nivå Opplæringsprogrammer Informasjon Rådgivning Sabbat -år

Organisatoriske teknikker Aktivitetsdager Stressmestrings kurs Ledelses trening Mentor - ordninger Kommunikasjonstrening Delegering Teamtrening, gruppe trening Arbeidsplassutforming Organisasjonsutvikling Sosiale støtteordninger Karriereplanlegging Rådgivningsgrupper, Seniorrådgivning

Kjennetegn på en effektiv arbeidsgruppe McGregors (1960) 11 punkter for effektivitet: Uformell atmosfære Stor deltagelse fra alle medlemmer Arbeidsoppgavene er godt oppfattet og akseptert Deltagerne lytter til hverandre Det er uenighet og diskusjoner men ingen dysfunksjonelle konflikter Beslutningene fremkommer som konsensus Kritikk er hyppig, åpen og ærlig Deltagerne kan fritt uttrykke sine tanker og syn Arbeidsoppgaver utføres med klare beskrivelser Lederen dominerer ikke gruppe Gruppa har høy egen-bevissthet omkring seg selv

Teamarbeid – forming, utvikling og opprettholdelse av team Ledelsesform (transaksjonell, transformasjonell) Kommunikasjon (hvordan, hvem) Beslutningstaking Tiltrekningskrefter Teamets klima Modellen forutsetter input – prosess og resultat (output) som arbeidsform.

Belbins 8 teamroller 1. Lederen a. Ordstyrerer; rolig, selvsikker, kontrollert b. Skaperen; anspent, utagerende, dynamisk 2. Kreative tenkeren a. ”Planteren”; individualistisk, alvorlig, uortodoks b. overvåkeren, evaluatoren; besindig, ufølsom 3. Forhandleren a. Ressurs undersøkeren; utadvendt, entusiastisk, kommuniserende b. Teamarbeideren; sosialt orientert, saktmodig 4. ”Company worker” a. ”Company worker”; konservativ, ansvarsbevisst, predikerbar b. Fullføreren; flittige, ordentlige, samvittighetsfulle, engstelige

Den dyktige mentor = den dyktige kollega ? aktiv lytter kjenner forskjellen mellom å gi støtte og å gi råd viser hurtig forståelse for synspunkter bidrar til at kollega selv finner løsninger viser respekt gir moralsk støtte, konstruktive kommentarer og praktiske hjelp er villig til å avsette tid skaper entusiasme og glede i stand til å tenke langsiktig og tilpasse veiledning til den underordnedes utvikling evne til å være sannferdig og tydelig, på konstruktivt vis

Observasjonstrening – leder (1) Diffuse tegn på kriserammede personer: - hurtig, anstrengt og kortfattet respirasjon - kremting og munntørrhet - tendenser til ukontrollert tale - selvmotsigelser - volumforandringer i talen - hurtige, flakkende blikk-bevegelser - mangelfull blikk-kontakt evt store pupiller - ansiktsuttrykk: smil - engstelse - redsel

Observasjonstrening – leder (2) - rødflammet hals - hurtig skifting av ansiktsfarge - rigide kroppsbevegelser - kantede hodebevegeler - gjentatte håndbevegelser (fingerknipsing) - fremadlent sittestilling - stadige forandringer i sittestilling - forandringer i hånd- og fotplassering

Kommunikasjonstrening – leder (1) 1. Være konsentrert 2. Aktiv øyekontakt 3. Avpasse hodenikk og ansiktsuttrykk 4. Unngå distraherende geberder 5. Gjenta, oppklare og kontrollere spørsmål (parafrasering, speiling) 6. Stille oppklarende, konkrete spørsmål 7. Avpasse smil til kollegaens ansiktsuttrykk

Kommunikasjonstrening – leder (2) 8. Unngå å avbryte deltager som snakker 9. Unngå å 'overkjøre' annen person som taler 10. Ikke hoppe i tid og rom når det gjelder kompliserte spørsmål 12. Tillate pauser over 7.5 sekunder 13. Bidra til å skape jevne og flytende overganger mellom å være tilhører og taler 14. Opprettholde positive kommunikasjonssignaler - ikke dømme

Verbal kommunikasjon; hemmende Ledende spørsmål Kort-svar spørsmål (ja/nei) Betvilende spørsmål (Hvorfor, men, er du sikker....) Løfter, trusler, tvang Uriktige opplysninger Flere spørsmål om gangen Hoppe i tid og rom

Verbal kommunikasjon; fremmende Aktiv lytting Gi tid til svar ”Fortell hva som skjedde” ”Fortell mer” ”Hva så du” (hørte, luktet, observerte) ”Hva har du lært” ”Hva gjorde du bra”