Elbanen STS Trøndelagsrådet 19.april 2012 Milian Myraunet daglig leder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Bergen en sykkelby med potensiale
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Kvalifikasjonsordning
Innovative offentlige anskaffelser
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Overgangsprosjektet NY GIV
Fra saksfremlegg til kommunestyret: ”Styring av bevilgningene gjennom årlig handlingsprogram og i dialog med Tromsø kommune vil bidra til at man sammen.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
en jernbane for fremtiden
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Hva sier tallene oss?.
Utredninger og planfase
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Velkommen til Nord - Trøndelag Fagsamling om spillemiddelordningen, Nord- Trøndelag 03. – 05. juni 2014.
Fasene i sykehusplanlegging – nå konseptfase
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Nasjonal transportplan
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
Jernbane i Trøndelag
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Elbanen STS Trøndelagsrådet 19.april 2012 Milian Myraunet daglig leder

Elektrifisering av Trønderbanen: ”Elektrifisering av trønderbanen er prioritert om rammen økes med 45 prosent. Tiltaket gir mulighet for et gjennomgående tog nord-sør for Trondheim, noe som vil gi et bedre rutetilbud med mulighet for høyere frekvens. Videre utvikling og elektrifisering av trønderbanen vil ha avgjørende betydning for reduksjon av reisetid gjennom hastighetsøkning. Tiltaket vil være sentralt for utvikling av togproduktene og operatørenes strategiske beslutninger om materiellanskaffelser” (Side 132)

ELBANEN STS Steinkjer - Trondheim - Storlien Nesten ferdig planlagt ! Pris 1475 mill.kr.

Vårt mål ! Foreningens formål er: 1.å sørge for å gjennomføre nødvendig planlegging for elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen på strekningene Steinkjer- Trondheim-Storlien 2.å drive aktiv lobbying fram mot en beslutning om finansiering og bygging og ferdigstillelse av anlegget innen

Foreningens styre StyremedlemmerRolle i Styret Ingvild Kjerkol Leder Thomas Häggnestleder Tor Erik Jensenstyremedlem Tore O Sandvikstyremedlem Karin Bjørkhaugstyremedlem Eva Hellstrandstyremedlem

INTER-REG-midler Interreg-prosjektet ”Missing Green Link” er nå vedtatt med en ramme på 3.9 mill.kr. Målsettingen med Interreg-prosjektet samsvarer med formålet til Elbane STS Prosjektet og foreningens arbeid samkjøres

Hva vil regionen med prosjektet ? Utvikle transporttilbudet på Trønderbanen og Meråkerbanen slik at togtrafikk blir mer konkurransedyktig 1.Øke togets andel av persontransportene på strekningene Trondheim – Stjørdal – Steinkjer og Trondheim – Østersund 2.Mer effektive og raskere godstransporter på jernbane mellom Sverige og Midt-Norge Utvikle jernbanens infrastruktur slik at togtransport blir mer miljøvennlig

”Nødvendig planlegging ”? ! 1995: Hovedplan - Elektrifisering Trondheim-Steinkjer og Meråkerbanen 2006: Teknologisk strategi for banestrømfors. og kontaktledning 2008: Utviklingsplan for Trønderbanen 2010: Modernisering av Meråkerbanen – Mittbanan 2011: Strekningsvis utviklingsplan (SUP) for Nordlandsbanen 2011: Konseptvalg (KVU) for transportsystemet Trondh. – Steinkjer 2012: Hovedplan for Trønderbanen og Meråkerbanen 2012: Detaljplan for Trønderbanen og Meråkerbanen !!!

Vei og/eller jernbane ? Hva sier KS1 ? Det er rimeliggjort at hele jernbanestrekningen bør elektrifiseres. Dette vil muliggjøre et bedre togtilbud ved at togbytte kan unngås for gjennomgående trafikk i Trondheim. Tiltaket vil i tillegg gi en liten tidsgevinst. Elektrifisering vil også gi fleksibilitet i utnyttelse av togmateriell og forutsigbarhet for NSB ved innkjøp av nytt togmateriell Det anbefalte konseptet medfører økte miljøutslipp, noe som er i strid med både nasjonale mål og KVUen behov, mål og krav.

Trønderbanen –nedbygging eller fornyelse Vedlikeholdsbehovet øker Elektriske kabler forvitrer Komponenter som feiler produseres ikke lenger og alternative komponenter finnes ikke Hele systemer må byttes ut pga. mangel på enkeltkomponenter I noen tilfeller må deler lages på eget verksted Tilgjengelighet på materiell går ned med bakgrunn i økt vedlikehold og større ombygginger. Vi må derfor forvente at materiellutnyttelsen reduseres i slutten av levetiden, og dette vil uten fornyelse medføre en reduksjon i hva NSB kan tilby av togtjenester. En utsettelse av beslutningen om fornyelse i 2018 – 2020 betyr i praksis en beslutning om nedbygging Allerede nå 1. halvår 2012 er 2 innsatstog mellom Trondheim og Steinkjer innstilt pga. mindre tilgjengelige togsett. Dette er med bakgrunn i at svikt i kritiske enkeltkomponenter medfører bytte av større system. I perioden står kontinuerlig et togsett ute til større ombygging.

Skal NSB kjøpe nye dieseltog ? Ledetiden ved bestilling av nytt togmateriell er ca 4 år. I dette inngår vurdering av aktuelle leverandører, tilbudsforespørsel, utvelgelse, kontraktinngåelse og leveringstid. I forkant ligger beslutning om bestilling i NSB og dialog med Samferdselsdepartementet om behov og avklare rammer for offentlig kjøp. Dette medfører at siste frist for bestilling av erstatningsmateriell for Trønderbanen er mellom 2013 og I praksis betyr dette at beslutningen om ny NTP våren 2013 er siste frist for avklaring. Elektrifisering av Trønderbanen må ligge inne i første periode hvis NSB Persontog skal gå for elektrisk materiell på strekningen. Kilde NSB Det haster med å ta en beslutning !

Hva koster prosjektet ? Trondheim – Hell – Steinkjer og Hell - Storlien Samlet investeringskostnad 1475 mKr –KL – anlegg med AT800 mKr –Omformerstasjoner365 mKr –Profilutvidelser150 mKr –Signal, sikring og tele110 mKr –Vedlikeholdsbase 30 mKr –Arealerverv 20 mKr

Hvorfor Trønderbanen og Meråkerbanen ? Trønderbanen koster………….1010 mill.kr Meråkerbanen koster ……… mill kr. Samlet utbygging koster …… mill kr.

Har vi en realistisk tidsplan ? Jernbaneverket: ” Under forutsetning av at prosjektet prioriteres i NTP ser vi for oss følgende videre framdrift”: Detaljplan-1 år Byggeplan-0,5 år Bygging-2 år Juni Juni 2014

Status 1)Avtale om forskottering av detaljplan i løpet av april 2)Konkurransegrunnlag innen juli )Detaljplanleggingen ferdig innen mars 2012

Trøndelag 2020, Miljøgevinster, kortere reisetid, frekvensøkning og dobbelt så mange reisende… Det må skje nå og krever politisk vilje og gjennomføringskraft.

Oppsummering Elbanen er et godt miljøprosjekt ! Elbanen – ”intercity Trøndelag !” ”Missing Green Link ”– ny nordisk transportkorridor ! Samlet utbygging gir økonomiske gevinster Det haster med en beslutning !