Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Organisering av sentralt Service- og forvaltningsteam
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Mangfold og fellesskap
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
HARSTAD KOMMUNE I Harstad bor det ca
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Ungdomstrinn i utvikling
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Prosjekt tidlig innsats
Presentasjon av Skien kommune 27
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Mette Smedstad KS, Innovasjon og utvikling.
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Kommunal planlegging.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
Vil du vite mer om verktøyet Stafettloggen?
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
Koordinerende enhet for habilitering- og rehabilitering
Alle skal med… Et 3 årig prosjekt i Hasvik kommune
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
utfordringer i en ny region
Boligsosialt utviklingsprogram
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utskrift av presentasjonen:

Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven KS fou-prosjekt nr. 134033 TRYGG OPPVEKST HELHETLIG ORGANISERING AV TJENESTER FOR BARN OG UNGE Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven

Bakgrunn Mange lover, forskrifter og retningslinjer, og mange involverte aktører gjør det komplisert og utfordrende å samhandle Spesialisering og sektorinndeling skaper et økt behov for samarbeid og koordinering på tvers Formål: Å undersøke hva som er typisk for kommuner som gir gode og effektive tjenester til utsatte barn og unge

Nasjonal survey og analyser av KOSTRA-tall Prosjektprosessen Nasjonal survey og analyser av KOSTRA-tall Casestudie Indikator-verktøy Spørreskjemaundersøkelse Spørreskjemaundersøkelse blant alle kommuner i Norge, 207 svar (svarprosent 46 %) Analyser av sammenhenger KOSTRA og svar fra spørreskjemaundersøkelsen Casestudie Intervju i 7 casekommuner, totalt 47 informanter  Indikatorverktøy er utviklet på bakgrunn av sentrale og gjennomgående funn

Hva kjennetegner kommuner som jobber godt med samhandling om utsatte barn og unge? LEDELSE Robust samhandlingskultur Felles mål og retning Kunnskaps-basert tjeneste-utvikling Kompetanse bygging Satsing på tidlig innsats Kvalitative evalueringer

samhandlingskultur og Overgripende mål Robust samhandlingskultur og felles verdier som er omforent Overgripende mål som forplikter og krever samhandling Grunnlaget etableres i kommunens toppledelse Forankring i ledelsen Organisatorisk infrastruktur som legger til rette for samhandling Kontinuerlig arbeid med samhandlingskulturen Budsjettløsninger for samhandling og tverrfaglig samarbeid Overgripende mål må konkretiseres og internaliseres i den enkelte enhet og tjeneste Langsiktige og overordnede satsninger gir en rød tråd i arbeidet Skaper felles forståelse, helhetstenkning og overblikk over oppdraget Ledelsen må være samkjørt for at tjenestene nedover i organisasjonen skal bli det

Kunnskapsbasert tjenesteutvikling og bygging av kompetanse Kunnskapsbasert tjenesteutvikling – et ønske om å være i forkant Satsning på tilføring og bygging av kompetanse på alle nivå Samarbeid med eksterne kompetanse- og kunnskapsmiljø vektlegges Innovasjonsorientert nytenking - til det beste for brukeren Stadig «på hugget» etter å prøve ut nye kunnskapsbaserte satsninger og tiltak Bevissthet rundt betydningen av avgrensede, felles og omforente satsninger Systematisk bruk av prosjekt til utprøving av nye satsninger og tiltak Stor vekt på implementering: «bygger nye satsninger inn i systemet» Lytter og lærer andre, men utvikler helst egne løsninger og modeller Vektlegger felles kompetanseheving, også som grunnlag for samhandling Spesielt satsning på kompetanse på ledelse og på tidlig innsats Kompetanseutvikling er tett koblet til viljen til å være i forkant – kunnskapsbasert tjenesteutvikling Satsning både på spesialisert og felles kompetanseutvikling : «å heve alle» Kommunen som lærende organisasjon

Tidlig innsats og kvalitative vurderinger Gjennomgående prioritering av tidlig innsats Behov for kvalitative vurderinger Barnehager spesielt viktig arena for tidlig innsats, men også skole, helsestasjon og barnevern – tidlig innsats ikke lagt til en enhet/tjeneste, samhandlingen det essensielle Helheten av tjenestetilbudet viktigere for tidlig innsats enn enkelte deler Kompetanseheving rettet mot tidlig identifisering og gjenkjenning – spesielt i helsestasjon og barnehage – i samarbeid med barnevern Tidlig inn med foreldreveiledning /kurs, samt motivere foreldre til å motta hjelp Forflytting av ressurser til små barn/tidligere i forløpet, men samtidig en vektlegging av tidlig innsats i alle aldre KOSTRA-tall og andre kvantitative variabler - lite informative på prosessene knyttet til samhandling, og langsiktige resultater av denne innsatsen Brukernes kvalitative vurdering av tjenestetilbudet - viktigste indikatoren på gode og effektive tjenester til utsatte barn og unge Ønsker flere validerte interne evalueringer (ansatteundersøkelser o.l.) som grunnlag for kvalitetsutvikling

Områder i indikatorverktøyet Forutsetninger Kompetanse Ressurser Prosess Organisering og ledelse Arbeidsmetoder, verktøy og rutiner Resultat Måloppnåelse samhandling Indikatorverktøyet gir oversikt over spesielt viktige områder for samhandling om gode og effektive tjenester, samt hvilke vurderingsformer som kan brukes for å vurdere disse. Verktøyet kan bistå kommunene i kvalitetsutviklingen av samhandlingen mellom tjenestene, men må tilpasses og videreutvikles i forhold til lokale behov.

Oppsummering og anbefalinger videre Operasjonalisere og prøve ut indikatorverktøyet for god samhandling over tid, videreutvikle indikatorområdene Det ligger et potensial i å skape større politisk vilje og innsikt til langsiktig satsning på utsatte barn og unge og tidlig innsats spesielt. Politikere må informeres og få utvikle sin kunnskap om feltet og få mer nærhet til feltet Utvikling av validerte brukerundersøkelser for alle tjenestene til barn og unge Utvikling av validerte ansattundersøkelser på samhandlingsområdet