Kollektivisme og individualisme i historiske fag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra ord til liv Mars 2011.
Pedagogisk analyse.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Etiske modeller - hva er det?
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
11. Legitimitet og makt Påstandene:
8 Mål og strategier Påstandene:
Hvor tidlig? Hvor viktig?
1. Innledende påstander om organisasjoner
Nyere sosiologisk teori
Goffman, Garfinkel og Giddens
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Kulturteori
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Kriminalitetsforståelser
Kvalitative og kvantitative metoder
Forklaringstyper i historievitenskapen
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Tidlig psykologisk antropologi:
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Stoisismen og kristendommen
Kvalitative og kvantitative metoder
Hvordan oppstår grupper?
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
1 Kommunikasjon.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Institusjonelle omgivelser
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kollektivisme og individualisme i historiske fag Exfac03-HIS (Historieprogrammet) Gruppeundervisning våren 2005

Hva er metodologi? Generelle prinsipper for produksjon og overprøving av vitenskapelig kunnskap Forskjellig fra metodikk, som gir konkrete anvisninger og oppskrifter for observasjon, eksperimentering, tekstfortolkning, utforming av spørreskjema, databehandling osv. innenfor de enkelte fagområdene

To grunnleggende metodologiske prinsipper Metodologisk individualisme Et metodologisk prinsipp som forstår sosiale fenomener i lys av enkeltindviders egenskaper og handlinger ”Enhver handling må ha en aktør og enhver struktur må bæres oppe av individuelle handlinger” (Jon Elster) Metodologisk kollektivisme Et metodologisk prinsipp som forstår sosiale fenomener i lys av andre sosiale fenomener, og som forstår individuelle handlinger i lys av egenskaper ved sosiale fenomener ”Hvis vi tar utgangspunkt i individet, vil vi være ute av stand til å forstå noe som helst av det som foregår i en gruppe” (Émile Durkheim)

To forståelser av individ Metodologisk individualisme Individet som et selvstendig vesen Individer kan tenke og handle uavhengig av hverandre Individuelle handlinger kan være rasjonelle ... men også styrt av grunnleggende psykologiske og biologiske behov Metodologisk kollektivisme Individet som et historisk og kulturelt betinget vesen Individet skapes gjennom de sosiale systemene det lever og virker i, som familie, vennskap, skole og arbeidsplass

To forståelser av sosiale fenomener Noen eksempler: lover, skikker, organisasjoner, språk, religion, kultur, pengesystem, fabrikksystem, ekteskap Metodologisk individualisme Sosiale fenomener er summen av enkeltindividers handlinger og egenskaper Metodologisk kollektivisme Sosiale fenomener er noe mer eller annet enn summen av enkeltindividers handlinger og egenskaper

Hvordan mener metodologiske individualister at sosiale fenomener oppstår? Kontrakter Bevisst skapte og forpliktende kontrakter mellom individer Skaper en sosial orden med rettigheter og plikter Makt Utøvelse av makt og maktfordeling Sosiale fenomener som maktrelasjoner Aggregering Individuelle handlinger og egenskaper som gjentar seg over tid, og som opptrer med en viss hyppighet i befolkningen Utilsiktede konsekvenser Individuell, formålsrettet handling som ikke var tilsiktet, eller som var ukjent for individet Kan i sum danne et bestemt mønster

Metodologiske forutsetninger Metodologisk individualisme Individet som grunnleggende enhet i et sosialt fenomen Sosiale fenomener er summen av individenes handlinger og egenskaper Ingen kvalitativ forskjell på sosiale fenomener og individers handlinger og tanker Metodologisk kollektivisme Kollektive størrelser som grunnleggende enheter i et sosialt fenomen Sosiale fenomener kan ikke reduseres til individenes handlinger og egenskaper Kvalitativ forskjell på sosiale fenomener og individers handlinger og tanker

Utgangspunkt for forklaring av sosiale fenomener Metodologisk individualisme Prinsipper som styrer individers atferd Individets handlingssituasjoner Metodologisk kollektivisme Lover som gjelder for sosiale fenomener forstått som helheter Posisjoner eller funksjoner som individene har innenfor sosiale systemer

Begrunnelser for metodologisk individualisme For å unngå pseudovitenskapelige forklaringer, som f eks å utstyre sosiale fenomener med individuelle egenskaper (organisasjoner ”tenker” ikke) Sosiale fenomener er skapt av mennesker Sosiale fenomener er aldri mer eller noe annet enn summen av delene Kunnskap om et sosialt fenomen må avledes fra kunnskap om individenes egenskaper og handlingssituasjoner

Begrunnelser for metodologisk kollektivisme Individet er formet av de sosiale systemene de er en del av, og kan dermed ikke utgjøre noen en grunnleggende enhet i et sosialt fenomen; om det sosiale tenkes bort, forsvinner også det menneskelige (vi står igjen med en organisme) Individuell handling gir mening bare i lys av handlingens institusjonelle betingelser. Derfor er institusjoner mer grunnleggende enn individet Det å følge regler og normer (rett og galt, godt og verdifullt, lovlydighet osv.) forutsetter et fellesskap med andre. Derfor er grupper mer grunnleggende enn individet

Forklaringsretning Metodologisk individualisme Individet Sosiale fenomener Metodologisk kollektivisme

Forklaringstyper (1) Metodologisk individualisme søker forklaringer med utgangspunktet i individet, ser bort fra handlingsvilkår som er strukturelt betinget Tendens til å anvende formålsforklaringer: Fokus på individets motiver, hensikter etc. (”rasjonelle” forklaringsmodeller) Peter Burke om psykologiens relevans Rasjonelle handlinger kan springe ut av irrasjonelle motiver, og irrasjonelle handlinger kan ha rot i rasjonelle motiver Handlinger kan være bestemt av individets plassering i livsløpet Kan gi forståelse til sammenhengen mellom individuelle motiver og sosiale vilkår for handling, mellom individuell frihet og sosial determinisme

Forklaringstyper (2) Metodologisk kollektivisme søker forklaringer med utgangspunkt i strukturer og funksjoner, ser bort fra aktørenes problemsituasjon, deres hensikter og planer Tendens til å anvende funksjonelle forklaringer Tar utgangspunkt i at et fenomen er en del av en større helhet Forklarer fenomenet ut fra dets plass i helheten, dets virkninger på helheten, og hvilke behov i helheten det oppfyller Ulike tilnærminger Marxistisk: forholdet mellom ”basis” og ”overbygning”, hvordan ”overbygningen” svarer til og kan bidra til å opprettholde ”basis” Struktur-funksjonalistisk: forholdet mellom del og helhet, og hvordan delene bidrar til å opprettholde sosial likevekt Strukturalistisk: hvordan kultur og tenkemåter er betinget av språklige strukturer, ikke av budskapet i språket