Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Advertisements

Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Saman om ein betre kommune
Kommunen og samhandling - utfordringer
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Nordisk tilsynskonferanse
Universell utforming – kommunens behov for samarbeid og bistand fra fylkesnivået. v/ Hilde Nygaard, UU-prosjektleder i Kongsvinger kommune.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Hva var utgangspunktet?
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
Regional utvikling i Sør-Trønderske kommuner ved hjelp av IKT: Sør-Trøndelag fylkeskommunes rolle som regional utviklingsaktør innen fagfeltet IKT Prosjektoppgave.
Organisering av flyktningarbeidet
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Inntektssikring- økonomisk sosialhjelp Råd/veiledning -psykososiale støttesamtaler Tiltaksarbeid, herunder kvalifiseringsprogram Midlertidig husvære.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
NAV Sett fra en rådmannsvinkel
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
Flyktningkonferansen 2008
Styringsprinsipper Styringssystem
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
1 Statens forventninger til kommunene Innlegg på Strategiseminar kommunesamarbeidet i Vestfold 12.Mars 2008 Underdirektør Brynhild Hovde, KRD.
Sosialtjenesten i Bergen
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Partnerskapet som arena for styring og utvikling, - hvordan kan dette videreutvikles? Quality Spa & Resort Norefjell 21. april 2009.
Rådmannssamling august 2009, Arendal
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Inkluderende arbeidsliv som integrert del av arbeidsgiverpolitikken Prosess, plan og oppfølging IA-rådet i Oppland
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Fredrikstad, 23. – 24. november 2006
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Den gode skoleeier I Nes.
Framtidens kommuner og regioner
Prosjektleder Ann Evy Duun
Husbanken og kommunene
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess
Tilsyn i enkeltsaker Medarbeider-undersøkelser Politikk, reformer, styringssignaler PWC-rapporten Kulturkartlegging Tilbakemeldinger fra eksterne samarbeids-partnere.
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utskrift av presentasjonen:

Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011

Lier blir det første NAV kontoret i Buskerud 6. september 2006 Tidlig ute, - og ganske stolt..!

Noen viktige momenter ved oppstart Nasjonale, regionale og lokale mål hånd i hånd Innbygger- og brukerorientering Et helhetlig perspektiv på virkemidler og disponeringen av dem Rasjonelle og effektive rutiner/prosedyrer Medarbeiderdrevet motivasjons- og utviklingsprosess

Litt bakgrunn Lier var pilot (den første i landet) Kommunal bredde inn i NAV fra starten –Økonomisk sosialhjelp –Gjeldsrådgivning –Boligservicekontor (inkl. tildeling) –Husbankens låne- og støtteordninger; kommunal bostøtte –Rusmiddelpolitisk handlingsplan – gjennomføring –Mottak og integrering av flyktninger Todelt ledelse (statlig og kommunal) 4

Idéen om todelt ledelse Var godt forankret i kommuneorganisasjonen Ble akseptert av fylkesdirektøren Måtte defineres/avklares gradvis Skulle gi nærhet og sterk kommunikasjonskanal Skapte fullmaktskrøll Kan bidra til konkurranse (?!) Gir innehaverne forventningsutfordringer Avstedkommer muligens personavhengighet (slik systemet nå virker)

Hva gikk galt..?

Partnerskap… Alle partnerskap er krevende, men de fleste kan en skille seg fra… Det gjelder ikke partnerskapet mellom (NAV) stat og kommune! 7

Der krav, interesser og kulturer møtes 8 FELLES KOMMUNE STAT Lokale behov og mål Individrettet Systembasert Nasjonale mål Skjønn Verdibaserte føringer

Nivå- og etatsbestemt kultur Mandat- og målutforming (kvantitet vs. kvalitet) Styringsparametre og –systemer Systembasert (lik) organisering Rekruttering og kompetanseutvikling Omdømme og innbyggerdialog Medvirkning og medbestemmelse

Partnerskapets paradokser Den ”store” staten og den ”lille” kommunen (som begge representerer seg selv) Tolkningskompetansen tilligger i praksis staten Målhierarkiene og systemkravene Ledelsesstrukturene - den krevende fylkesdirektørrollen Frikoblet fylkesnivå på statlig hånd

Initiativ og (sam)handling Redefinisjon av felles plattform for et likeverdig partnerskap Mål og mening; avklaring mellom partnerne Lokale NAV-mål synliggjøres/avtales og lokalsamfunnsmål operasjonaliseres Parallell rapportering stat – kommune Rekruttering og kompetanseutvikling samordnes Arbeidstakermedvirkning formes sentralt og lokalt

12 Lederavtalen Resultatavtalen Styringsdialogen Ledelses- nettverk Faglige arenaer Rådmann (4 kommunalsjefer) Rådmann (4 kommunalsjefer) Virksomhets- leder Virksomhets- leder Intern partner Ekstern partner

Velkommen i familien! Kommunen kjenner sine innbyggere og deler gjerne kunnskapen Våre lokalpolitikere vet hva de vil, og samarbeider med gode partnere for å nå målene Medarbeiderne er vant til å definere og iverksette tiltak ift mål Sterk styringskompetanse som kommer til sin rett med rasjonelle mål og god rapportering Innbyggere som bryr seg og ansvarliggjør politisk og administrativt lederskap

©HPC 2008