KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Fra ord til liv August 2012.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Salgsteknikker & Sosial media
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Generelt ved medarbeidersamtaler
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
NESO Formannsskole Ledelse
Dommerrollen Stil & profil - vi som dommere
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Felles plattform dommer og veileder
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
- roller og forventinger
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Velkommen til dommerkurs
Retningslinjer for sesongen H E N S I K T •TYDELIGGJØRE REGELVERKET PÅ NOEN OMRÅDER •GI SIGNALER OM HVILKEN VEI VI ØNSKER Å GÅ •LUKE BORT NEGATIVE.
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Oss & Dem ???.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Se Verden – Se Livet.
Fadderoppgaven - hva vektlegges?
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Fair Play Fokusområde 2: 5.juni Fair Play Fokusområde 2: Fair Play.
Fra ord til liv Februar 2010.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
12 Reflekterende lesing.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
I dag snakker vi om psykiske problem:
De 10 bud 10 måter å elske på.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kvalitetsklubb – NFF regi
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
FAIR PLAY og holdningsskapende arbeid i vår klubb
Krise: fare & mulighet.
Dommerens plassering og bevegelse
Opprettholdende faktorområder
NESO Formannsskole Ledelse
Dommerrollen Jørn Egelund / Svein Dahle. Dommerrollen Hvordan var det å komme inn hit? Hvem av oss kommer dere til å høre mest på? Og hvorfor?
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
God morgen! Tanker etter i går?
Plan for HMS- kultur undersøkelse. Undersøkelsen Gjennomføre en muntlig undersøkelse på noen utvalgte ansattes syn og holdninger til HMS. Gjennomføre.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Utskrift av presentasjonen:

KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA

PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv, stolt, trygg… Kommunikasjon er individuelt Naturlig er best Er rollespill mulig?

AKSEPT OG TILLIT Sammensatt og noe av det som gjør dømming så spennende og utviklende! Ingen kamper er like og hver eneste spiller har sin egen personlighet og reagerer forskjellig.

VIRKEMIDLER Fløyte Bevegelse Forståelse for spillet og kampen Anvende reglene – dømme riktig Empati – holdning til spillerne Kommunikasjonsegenskaper

Verbal kommunikasjon Feedback til spillerne. Kommentarer og svar på spørsmål. Instruksjoner Ordre Klar sammenheng med kroppsspråket som forsterker det du sier.

Kroppsspråk Inntrykk. Utseende Holdning Blikk Ansiktsuttrykk Fakter og forklarende tegn Ro Bestemt og trygg

Markus Merk ” Zidane trenger følelsen av å være beskyttet med ham snakker jeg på forhånd. Vi trenger ikke å snakke mye under kampen. Ikke-verbal kommunikasjon.” ”Med Beckham er det annerledes. Med ham kan jeg snakke. Jeg må det. Han trenger direkte samtale og forklaring.” ”Med Figo snakker jeg så lite som mulig. Han prøver hele tiden å holde meg ansvarlig for noe. Derfor bruker jeg kroppsspråket mitt enda tydeligere: Dette er min avgjørelse, basta! Figo er et typisk tilfelle av ikke-kommunikasjon.” Min oversettelse.

MEDIA Tid i forkant: Teamet Observatør Kompiser (sms) Åpenhet: Kontroversielle situasjoner Fortolkninger Alle eller ingen

Ærlighet ”Du skal ikke lyve” (Gud) Fokuser på din opplevelse av situasjonen Tv-bilder Treneruttalelser Eksperter

Ikke vær lei deg! Ydmykhet er OK Offerrollen er unødvendig Ta styringen Hva skal media ha svar på? Hold deg til det.

Du MÅ ikke! Men aldri ”Ingen kommentar”. Bare lokalaviser? Teamet Hvem uttaler seg?