Kompetanse for kvalitet Videreutdanning 2010 260 mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring på arbeidsplassen
Forskning møter praksis i skolen Hvordan forholder skoleeier seg til forskning? Om bruk av forskning i grunnopplæringen. Eli Gundersen 4. Desember 2009.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Melding til Stortinget…
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Veiledning av nyutdannede
Aktuelle saker. Tariff forberedelser Vi ber de tillitsvalgte om å foreta oppryddingene på medlemslistene sine i god tid før lønnsforhandlingene.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Videreutdanning i PPT Videreutdanning for ansatte Lederutdanning.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
VED NRLU:S ARBEIDSGRUPPE MELLOMRAPPORT VED ANNA-LENA ØSTERN TIL RÅDSMØTET 2 JUNI 2009 Nasjonal forskerskole for lærerutdanningene?
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Kompetanse for kvalitet
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
3 år igjen, - Når vi målene i Demensplan 2015?. Når demensplanen er gjennomført i 2015 SKAL: ”Framtidens omsorgsutfordringer står på dagsorden i kommuneplan.
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
Erfaringer med styrking og allmenngjøring av det flerkulturelle perspektivet i lærerutdanningen Lærerutdanningskonferanse NAFO Oslo 23 og 24 mars Innlegg.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Etter- og videreutdanning ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) Børre A Olsen Studieleder – avdeling for økonomi, organisasjon og ledelse (ØOL)
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Veien videre…. Tilgjengelige midler  DIFI: 60 mill kr i 2009 – 20% medfinansiering  Søknadsrunde 11. mai og 1. september 2009  KS  Initiativ til fellessøknad.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse-
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye tilbud i videreutdanning yrkesfaglige programområde Antallet studieplasser er justert ut fra oppslutningen i fjor 1830 frikjøpte studieplasser kr kr pr studieplass 30 studiepoeng 2200 plasser fordelt til fylkesmennene Statens tilskudd vikarutgifter kr pr studieplass

Videreutdanning status april Ved søknadsfristens utløp: ca 1140 fylte studieplasser Etter nasjonalt restetorg: ca 1280 fylte studieplasser (ca 1650 dersom en tar med ”andre fag og/eller studiesteder) Ca 260 kommuner og fylkeskommuner har søkt, pluss vel 40 private skoleeiere –Ca 5 deltakere pr kommune og 14 pr fylkeskommune

Studietilbudene status april Rådgiving, engelsk, leseopplæring og til dels matematikk har god oppslutning Praktisk-estetiske fag, samisk, fysikk 1 og kjemi 1 og noen av yrkesfagene har lav oppslutning Variasjon mellom fylker Variasjon mellom institusjoner som tilbyr samme fag 23 tilbud med 5 eller færre deltakere 20 tilbud har 5 eller færre ledige plasser

Milepæler vår 2010 videreutdanning 29. januarInformasjonsbrev til FM og UH FebruarNettbasert informasjon 8. marsSøknadsfrist skoleeiere til FM 27. aprilSkoleeier får svar fra FM 12. maiSkoleeier bekrefter at de tar imot plass 27. maiFM deltakere til UH Innen 10. juniUH melding til studenter

Statlige midler til etterutdanning i mill kr Lærere, rådgivere og fag- og yrkesopplæringen Prioriterte områder vurdering, leseopplæring, regneopplæring, rådgivning, fag- og yrkesopplæring Resultater fra nasjonale prøver i lesing og regning som utgangspunkt for prioritering Om lag ¼ av midlene til etterutdanning for aktører i fag- og yrkesopplæringen Fylkesmannen tildeler midler til skoleeier etter søknad Søknadsfrist 10. mai

Overgang til yrket Veiledning av nyutdannete lærere Avtale mellom KS og Kunnskapsdepartementet: Fra høsten 2010 skal alle nyutdannete lærere tilbys veiledning - fra høsten 2011 alle nyutdannete førskolelærere Arbeidsgruppe 1: Nasjonale rammer for en veiledningsutdanning for mentorer med omfang inntil 30 studiepoeng Arbeidsgruppe 2 mellom partene: Forslag til tiltak for å nå målet om tilbud om veiledning for de nyutdannede –Begrepet mentor/veileder –Informasjonstiltak må konkretiseres –Evalueringstiltak må vurderes nærmere –Kostnader

Utdanning av veiledere for nyutdannede lærere Midler utlyst 23. april Søknadsfrist 15. mai Rammer for veilederutdanning Søknad: –Varighet og omfang –Antall studenter –Samarbeidende institusjoner –Budsjett: Utvikling, gjennomføring, egne midler f.eks FoU- ressurser –Programplan for studiet Beredskap til å justere programplanen ut fra endelige rammer for utdanningen

Prosjekt: Samarbeid mellom lærerutdanningen og skole/barnehageeier 19 høyskoler/universiteter deltok i 2009 Samarbeidsområder: Grunnutdanningen av lærere, praksisopplæringen, EVU og FoU, veiledning av nyutdannede Samarbeidsformer: Partrnerskapsavtaler – forankret på eiernivå, rettet mot skoler/barnehager. Faste møteplasser mellom ledere, møteplasser for fagansatte på de enkelte temaene for samarbeid. Erfaringen viser at det er viktig med et møtepunkt for samarbeidet Utfordringer: –Kultur og felles forståelse av ansvarsforhold blant studenter, fagansatte og praksislærer/-institusjoner –Praksislærere, -skoler og skoleeiere usikre på sin rolle som lærerutdannere –Hvordan fange opp forskningsspørsmål som kommer fra praksifeltet –Utvikle varige samarbeidsformer