1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Fra ide til problemstilling
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Veiledning av studenter
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
”Fosterdiagnostikk på aldersindikasjon – et aktuelt helsetilbud for kvinner med minoritetsbakgrunn?” En kvalitativ studie knyttet til genetisk veiledning.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Mennesket i byen Universell utforming og interaksjonen menneske – sted i et humanistisk perspektiv Inger Marie Lid Stipendiat, Høgskolen i Oslo
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Masterskolen 2015: Introduksjon
Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Spørsmål i undervisningen – Hvordan påvirker ulike typer elevenes læring? Samling for veilederne i realfagspartnerskap 7.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Om å skrive oppgaver I Om prospekt og prosjektuvikling.
Det vurderende øyet.  Observasjon  Intervju  Spørreskjema  Logg  Valg av metode(r)  Etikk Kilder; Bjørndal 2002, Jacobsen og Thorsvik 1997,Johannesen.
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalitative og kvantitative metoder
Familieråd En for alle, alle for en
Undersøke bruk Kapittel 7
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Kjønn som sparringspartner
Forskningsprosjekt, tittel
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Rettskilder til fots - Innledning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Bra for legen – bra for pasienten
Rettskilder til fots - Innledning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk avdeling Kvalitative metoder … 1. semester,

2 Emner: 1. Læringsmål 2. Prosjekt om opplevelse og mestring av risiko 3. Hvordan analysere kvalitative data?  Laboratorium  Intervjudata  Observasjonsdata 4. Å være kvalitativ forsker med helsefaglig bakgrunn

3  Å få kjennskap til ulike former for kvalitative data i et kvalitativ forskningsprosjekt  Å få erfaring med å tolke kvalitative data  Å kjenne til spesielle forhold som er av betydningen når personer med helsefaglige bakgrunn er kvalitativ forsker Læringsmål:

4  Hensikten med kvalitativ forskning er å oppnå kunnskap og forståelse om fenomener, med utgangspunkt i den mening aktører i feltet selv tillegger fenomenene  Slike fenomener kan være menneskers erfaringer, opplevelser, verdier eller samhandling: ”Hva er...?” ”Hva betyr...?” ”Hvordan foregår...?” ”Hvordan opplever...?” Hva er hensikten med kvalitativ forskning?

5 Hovedmålet med studien er å utvikle ny kunnskap om hvordan personer med en arvelig økt risiko for hjertesykdom opplever, forstår og mestrer/håndterer risiko knyttet til egen og slektningers helse. Problemstillinger: Hvordan gir mennesker med arvelig høyt kolesterol mening til sin økte risiko for å utvikle hjertesykdom? Hvordan formidles risiko i samhandling mellom helsepersonell og pasienter? ”Et liv med risiko”

6 Kvalitative forskningsintervjuer: Individ (”semi-strukturerte” / ”dybdeintervjuer”) Gruppe (”fokusgrupper”) Observasjon: Deltakende (deltar aktivt i feltet) Ikke-deltakende - Direkte (forskeren er tilstede) - Indirekte (ikke tilstede, båndopptak) Studier av tekster: Dokumenter (journaltekster, offentlige tekster) Metoder for å samle inn kvalitative data

7  Lipidklinikken, Rikshospitalet  Observasjoner av konsultasjoner / kostveiledning  Kvalitative dybdeintervjuer med 40 pasienter  20 menn og 20 kvinner  33 uten symptomer på hjertesykdom Studiefelt

8  1 av 300 – 500 i befolkningen  Autosomal dominant arv (50% risiko hos barn)  Diagnose: s-kolesterol, anamnese / genetisk test  Menn: 50% har hjertesykdom ved 50 års alder  Kvinner: 50% har hjertesykdom ved 60 års alder  Behandling: kosthold, lipidsenkende medikamenter, livsstilsråd (røyking, mosjon) Arvelig høyt kolesterol

9 Ø velse i analyse av kvalitative data:  Lab. fors ø k 1: Data fra kvalitative dybdeintervjuer  Lab. fors ø k 2: Observasjonsdata Hvordan analysere kvalitative data?

10 Noen sentrale begreper Forforst å else: ” Forskerens ryggsekk ” – erfaringer, hypoteser, faglig perspektiv, og den teoretiske referanseramme som forskeren har ved prosjektets innledning Teoretisk referanseramme: ” Forskerens briller ” – teorier, modeller, og begreper som brukes i analysen av materialet Kvalitativ forsker med helsefaglig bakgrunn (1)

11 Noen sentrale begreper, forts. Refleksivitet: ” Forskerens speil ” – en holdning hvor forskeren har et kritisk forhold til konteksten for dannelsen av kunnskap, s æ rlig med henblikk p å virkninger av forskeren selv, i alle trinn av forsknings- prosessen Posisjonering: hvilken rolle man etablerer i forhold til feltet og personer man intervjuer Kvalitativ forsker med helsefaglig bakgrunn (2)

12  Kvalitative forskningsprosjekter kan utvide den medisinske kunnskapsbasen og gi kunnskap om fenomener det kan v æ re vanskelig å studere med andre metoder  Kvalitative forskere med helsefaglig bakgrunn m å v æ re bevisst sp ø rsm å l knyttet til egen forforst å else, rolle og posisjon i forhold til studiefeltet Oppsummerende punkter

13 Spør igjen Tallrekken ler av oss og vil forklare alt. Den har kjever av jern og tenner som det klirrer i Vi spør og spør og tallene svarer men ikke om fiolinene eller lykken mellom to armer. Da hoster det på skjermen: uklart spørsmål. Spør igjen. Rolf Jacobsen