Utviklingsmessig verbal dyspraksi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Fonologi.
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
4 Bruk øynene riktig.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Fritidslederen min roper hjelp!
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Ansvar og organisering av MRSA-arbeid i kommunehelsetjenesten
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
AKTIVITETSFOKUSERTE TILTAK
ANSETTELSER! Kort gjennomgang av ansettelses – rutinene
Nevrofibromatose type 1 (NF1) Nevrofibromatose type 2 (NF2)
Artikulasjonsvansker; presentasjon av og erfaringer med Oral Placement Therapy Line Kristiansen Avers, logoped NLL- Fredrikstad,
Systematisk oppfølging av barns språkutvikling i
LSVT LOUD Hvem er vi? Katrine Kvisgaard og Gry Sandland
Sentrale begrep i fonologien
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Språksystem og språkbruk
Fonologi.
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Språket som system.
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
Developmental patterns and comorbidity of behavior problems Prosjekt Dobbelkompetanse i psykologi Ph.D.-kandidat Linda Helen Munkvold Prosjekt Dobbelkompetanse.
Matematikkvansker AU, 10. oktober.
Mikrobiologisk prøvetaking og transport
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Introduksjon til kurset. Om argumentasjon og kildebruk.
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
November Vg1 Antall elevplasser opprettholdes på nivå med 2007/2008 Fordeling mellom yrkesfag og studieforberedende på 57/43 Økt satsing på Helse-
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Betegnelsen kommune Betegnelsen ( ”begrepet” ) kommune ble innført ved lov av 14. januar 1837 I Norge er kommunen den laveste administrative inndelingen.
Cri du chat (kromosom 5p- syndrom)
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
DSM-5 Seksjonsmøte Kirsten.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
som lingvistisk disciplin
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Hafjellseminaret våren 2012
Kartlegging innen Spesialpedagogisk Rådgivning
SPRÅKLYDSVANSKER Unni Espenakk Unni Espenakk/ 07.
Lesing og lesestrategier
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Utarbeidet av Sissel Vestre
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Lese- og skrivevansker
Dysleksi og spesifikke språkvansker
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Læring.
Observasjon og kartlegging av barns språk
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Finter og vendinger Quiz
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Utviklingsmessig verbal dyspraksi
Emilios jobb som assistent
Utskrift av presentasjonen:

Utviklingsmessig verbal dyspraksi Unni Espenakk Unni Espenakk 2007

Utviklingsmessig verbal dyspraksi Nedsatt evne til å utføre viljestyrte bevegelser i muskelgrupper som bidrar til artikulasjon Inkonsistent tilstand- dvs artikulasjonsbevegelsene kan også forekomme korrekt Dyspraksi = presis artikulasjon Utviklingsmessig (dyspraksi) betyr at vi ikke vet så mye om årsaksforhold Dyspraksi forekommer blant 6% av alle barn iflg WHO i ulik grad og ¾ er gutter Unni Espenakk 2007

Karakteristika Suge- og spise problemer Sikler mer enn vanlig Oral dyspraksi – ikke bare vansker med artikulasjon, men også med bevegelser i ansikts- og munnmuskulatur Søkende /prøvende atferd, forsøker å produsere fonem Problemer med volumkontroll, rytme, tonehøyde, intonasjon Problemer med nasal resonans pga vansker med å koordinere muskler i larynx og den bløte ganen Unni Espenakk 2007

Ukoordinert stemmefunksjon Store artikulasjonsvansker i løpende tale Kan høres monotone ut Avvikende prosodi Ukoordinert stemmefunksjon Store artikulasjonsvansker i løpende tale Avvikende snarere enn umoden artikulasjon Vanskelig å finne ’regler’ i taleproduksjon og vanskelig å forstå Vokalene kan være diffuse og udistinkte Tradisjonell fonologisk hjelp har ikke fungert Unni Espenakk 2007

Vansker med å produsere enkeltfonem eller lydsekvenser på oppfordring Problemer med å sekvensere fonem isolert eks. /b-b-b/ og/eller /p-t-k/ Vansker med å imitere artikulatoriske mønstre Unni Espenakk 2007

Klinisk perspektiv Ofte språk- lese- skriveproblemer i slekten Klumsete barn (nevrologiske kjennetegn) Sen lateralisasjon Unni Espenakk 2007

Oral undersøking Svak / dårlig leppelukking Dårlig tungespissbevegelse Langsom eller umulig å veksle mellom ulike bevegelser spesielt ved hastighet Unni Espenakk 2007

Lingvistisk perspektiv Forsinket språk/taleutvikling Språkforståelsen betydelig bedre enn språkproduksjonen Begrenset syntaks Avvikende verbal språkutvikling Den ikke-verbale utviklingen kan være god og kompensatorisk Unni Espenakk 2007

Behandling - dyspraksi Kartlegging av problem: Analyse av barnets uttale problem Undersøke oral-motoriske ferdigheter- både av lyder isolert og i sekvenser Behandlingen foregår på flere nivå samtidig Mye repetisjon Regelmessig trening Selv barn med de største vanskene skal kunne gjøre framgang Unni Espenakk 2007

Praksis metoden Lærer artikulatoriske bevegelser som er nødvendig for lyd og taleproduksjon Koordineringsøvelser (blåse, puste, tungebevegelser). Bygge opp talemønstre Jobbe samtidig på ulike nivåer (motoriske øvelser, lydproduksjon, stavelsesstruktur) Individuelt løp for hvert barn Stor grad av foreldreinvolvering Unni Espenakk 2007

Prognose……….. De fleste gjør langsomme men stabile fremskritt Viktig med hjelp for å unngå tilleggsproblemer Man ’vokser’ ikke problemet av seg Behov for regelmessig trening i lang tid Barn som bare har ’umoden praksis’ bedre prognose og vokser ofte vanskene av seg Barn med dyspraksi vil dra vanskene med seg oppover i alder Unni Espenakk 2007

Litteratur Boon, M. (2002): Helping Children with Dyspraxia (ISBN 1-85302-881-9) Kirby, A. Dyspraxia the Didden Handicap (ISBN o-285-63512-3) Macintyre, C. Dyspraxia in the early years (ISBN-1-85346-677-89 Williams, Packham, Ingham & Rosenthal (1980): Developmental verbal dyspraxia Unni Espenakk 2007

Nyttige adresser… www.dyspraksi.no (norsk hjemmeside) www.dyspraksi.dk (dansk foreldreforening) www.apraxia-kids.org (amerikansk forening) www.dyspraxiafoundation.org.uk (britisk forening) Unni Espenakk 2007