Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Når sykehus blir butikk – 1
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk Sparebankforeningen 21.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk v/Per Sandberg Medlem av.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Regional- og innovasjonspolitikk Bjørnar Sæther SGO 4601 V07.
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Fra arbeiderpartistat til misfornøyd oljenasjon
DISTRIKTSLØFTET -BAKGRUNN FOR PROSESSEN -BAKGRUNN FOR KRAVET -VEIEN VIDERE.
Statsetatenes møte med ordførere og rådmenn i Hordaland Er øket samordning av statlig sektorpolitikk et dilemma for folkestyret? v/Johan Petter.
Christian Grorud
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
Kommunal- og regionaldepartementet Dialogmøte, Bergen
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Økologisk modernisering
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
PwC 11. august 2015 Hva ser dere som de 3 største fordelene i en ny kommune bestående av Alta, Kautokeino, Kvænangen og Loppa? Gruppearbeid – tegn fremtidsbilde.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Evaluering av ”Fritt Fram”
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Statlige bindinger på kommunene
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Reformarbeidet i offentlig sektor
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Utskrift av presentasjonen:

Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001

Momenter til forelesningen Vi har sett at det foregår en sentralisering av bosettingen i Norge Her vil det bli pekt på noen av de politiske og økonomiske mekanismene som bidrar til dette Kryssende målsettinger Sektorpolitikk vs. helhetlig regionalpolitikk

Er sentralisering et problem? Nei mener de som hevder at et fritt marked vil sørge for at mennesker og kapital som får bevege seg fritt i rommet vil sørge for best mulig utnyttelse av ressursene og dermed økonomisk vekst Ut i fra et slikt syn bør ikke enkelte næringer eller regioner tilgodesees med støtte, det kan gi feil bruk av ressurser Sentralisering er en nødvendig omstilling og et tegn på at produksjonsfaktorene kaster mest mulig av seg Økonomisk vekst er grunnlaget for velferd

Ja mener de som hevder at det trenges en målrettet styring for at ”hele landet skal tas i bruk” Økt nasjonal verdiskapning en forutsetning for nasjonal økonomisk vekst Det er kostbart å avvikle lokalsamfunn som er bygd opp over lang tid Press skaper problemer og kostnader ved store utbygginger, kø etc. By og land er avhengige av hverandre, jobber innen primærnæringene skaper jobber i service næringer i byene

Regionalpolitikk Siden 1960-tallet ble det utviklet en regionalpolitikk for å motvirke sentralisering – geografi i fokus Differensiert arbeidsgiveravgift, støtte til etablering, billige lån gjennom Distriktenes utbyggingsfond var noen av virkemidlene Satsing på landbruk med den mest arbeidskrevende produksjonene i distriktene Aktiv fiskeripolitikk Statlig industrisatsing ved bla stålverk i Rana

Sektorpolitikk Fra omkring 1990 har fokus på de enkelte sektorer i samfunnet økt, hensynet til geografisk fordeling har blitt mindre vektlagt. Markedsøkonomi og ”New Public Management” Post, tele og jernbane har i større eller mindre grad blitt fristilt statlig styring, noe som har medført at en høyere andel av de ansatte er bosatt i bynære områder Redusert omfang av støtten til landbruk og industri

Økonomisk effektivitet og frikobling av tidligere statlige forvaltningsorgan har gitt mindre fokus på geografisk fordeling Konsekvensen har vært sentralisering I tilegg har statlige investeringer for en stor del skjedd i bynære områder Dermed har den stor regionalpolitikken vært sentraliserende Den lille, eller den spesifikke regionalpolitikken med ulike geografisk betingede støtteordninger har fått mindre betydning

Politikk - marked Strukturendringer i økonomien som framvekst av IKT, nedbygging av handelsbarrierer og økt økonomisk integrasjon gir et ekstra press mot de svake regionene Dreining mot sektorpolitikk og nedbygging av regionalpolitiske virkemidler forsterker presset mot svake regioner

Miljøvern som hinder for lokal næringsutvikling? Lokale næringsinteresser hevder at nasjonale retningslinjer for bruk av natur hemmer næringsutvikling i distriktene Nasjonale retningslinjer har gjort at behovet for vern langs Oslofjorden har definert reglene for hele landet Er det mulig å forene miljøhensyn med lokale næringsinteresser? Ren natur forutsetning for mye turisme

Tid for reform? Det er pågående politisk debatt om antallet og organiseringen av styringsnivåene Kommunenes Sentralforbund (KS), forskere, kommunepolitikere og politikere (SV, SP, AP(?)) ønsker tre forvaltningsnivåer – kommuner, regioner, stat Høyre ønsker to – kommuner og stat

Argumenter for reform: –Dagens fylkesgrenser er lite funksjonelle, særlig problemer rundt Oslo –Norge et land med store geografiske variasjoner mht. historie, naturgrunnlag, kultur –Behov for demokratisk kontroll med statlige styrte institusjoner regionalt Manglende politisk kontroll med sykehusene etter sykehusreformen En næringspolitikk bedre tilpasset den lokale kontekst Kontroll med naturressurser

Regioninndeling Flere forslag til ny regioninndeling

Argumenter mot reform Partiet Høyre argumenterer med at Norge er et lite land som ikke behøver mer enn to styringsnivåer Vil legge ned fylkeskommunene Et tredje nivå vil skape byråkrati Bygger på et ønske om ”robuste” kommuner, implisitt kommunesammenslåinger

Kommentar Regioninndeling seiler opp som en sak i valgkampen Slik jeg ser det er det behov for regionalt forvaltningsnivå Norge har en liten befolkning, men spredd utover et stort areal – store geografiske forskjeller