10/18/11 Fagblogg Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Rett på sak.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
CV Curriculum Vitae.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
8 Skumlesing.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Hva er en artikkel?.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Essay er en skriftlig sjanger.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Anna-Lena Østern, NTNU Hamarseminaret.
Velkommen til arbeidsstue
10 regler for å skrive for web
Grunnkurs i webpublisering
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Om det å skrive et dokument for en rådmann Økonomiplan, budsjett, årsmelding, eller tertialrapport.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Introduksjon til øving 3
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Studieteknikk Bison.
Digital startpakke kurs 3
Kilder og kildebruk.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

10/18/11 Fagblogg Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter

Presentasjonens tittel10/18/11 Definer din side ved å spørre… Hvem skriver jeg for (primært & sekundært) skrev først og fremst for leger, men oppdaget at nesten like mange besøkende var pasienter eller pårørende. Blogg.Tidsskriftet.no kunne i større grad fungere som kanal for dem. Hva skriver jeg om; hva er fokus/ budskapet for siden Hvorfor skriver jeg om dette Folkeopplysning, Merkevarebygging, For diskusjon. Hvordan skal jeg formidle En personlig tone eller et mer upersonlig uttrykk

Presentasjonens tittel10/18/11 Hvem skriver — Mange/ alle kan i prinsippet skrive inn, men redaktør(er) styrer hvilke innlegg som kommer ut? (WP: “ Bidragsyter ” + “ Redaktør ” ) (Masterbloggen.no, PracticalEthics.ox.ac.uk) — En redaktør og en gruppe skribenter? (Blogg.Tidsskriftet.no) (WP: “ Forfatter ” + “ Redaktør ” ) — Sameie hvor alle har samme eierskap? (Studcomhio.Blogspot.com) — Enkeltmannsforetak? (GJamissen.Wordpress.com)

Presentasjonens tittel10/18/11 Et eksempel på samarbeid — Gruppe ved HiOA på 20 personer. 12 aktive. 8 mindre aktive. De 12 får i oppgave å skrive en liten tekst, ca 300–400 ord, hver. Noe enkelt: “ Hos oss... ” Alle får sin egen frist, men kan levere før. Innleggene publiseres 2 per uke. Det vil si at hvis de første kommer neste uke, holder vi på til nesten Jul. Så ny runde i januar. De “ passive ” får i oppdrag å kommentere.

Presentasjonens tittel10/18/11 Definer din side gjennom stil — Skal jeg skrive med referanser? — Skal jeg bruke fagtermer? — Snevert om et emne eller skal jeg favne bredt? — Hvor personlig tone kan jeg ha? — Spontan, eller etter en timeplan? — Og så spør deg selv, er dette noe jeg kan gjøre aleine, eller bør jeg samarbeide?

Presentasjonens tittel10/18/11 To arketyper: — Den personlige Egne erfaringer Uferdige tekster Bredde ★ MariasMetode.wordpress.com Lege, “ ME ” -syk, helseaktivist Den etterettelige Fagfeltet Kvalitetskontroll Avgrenset ★ Masterbloggen.no Nettsted for å fremme populærvitenskapelig spredning av masteroppgaver.

Presentasjonens tittel10/18/11 Ulemper — Den personlige blir vanskelig å bruke i en akademisk diskurs. — Den etterettelige blir ofte “ komplett ” slik at den ikke innbyr til debatt.

Presentasjonens tittel10/18/11 Alle skumleser — Myte: De unge skumleser. — Fakta: Alle aldersgrupper, studenter og professorer, skumleser vitenskapelige tekster på nett. Utgangspunkt: Alle som ser din side vil raskt bestemme seg for å gå videre, eller lese.

Presentasjonens tittel10/18/11 Innholdsstruktur — Omvendt trekant Artikkel Sammendrag [ S ] Introduksjon [ i ] Problemstilling [ p ] Metode [ m ] Funn [ f ] Konklusjon [ k ] Innledning [ I ] Problemstilling [ P ] Metode [ M ] Funn [ F ] Konklusjon [ K ] Nett Ingress/ Introduksjon = Konklusjon [ k ] Konklusjon [ K ] Introduksjon [ i ] Problemstilling [ P ]

Presentasjonens tittel10/18/11 Sideoppsett — Talende overskrift Google kobler søk mot overskrift først. Virker det relevant for leseren? — Gjerne et toppbilde Mange av oss husker bilder bedre enn tekst. Et bilde lar oss finne tilbake. — Mange selvforklarende underoverskrifter Vi skummer ofte deloverskrifter først.

Presentasjonens tittel10/18/11 Lesemønster — F–formen — Vi “ titter ” vanligvis i en F-form. — Et bilde kan lett bli fokuspunkt 1. — Overskrift blir oftest fokus 1 eller

Presentasjonens tittel10/18/11 Lesbarhet og lengde — Innlegg kan være lange — Finn din stil, men bruk 300 ord som et utgangspunkt. Blogg-verktøyen lar deg brekke siden slik at første to avsnitt kommer på førstesiden, resten bak en “ Les mer ”. — Avsnitt må ikke være lange — Dersom siden er godt strukturert, leser vi gjerne lange sekvenser på nett.

Presentasjonens tittel10/18/11 Lesbarhet og språk — Aktive ord og setninger virker best —“ Det er ønskelig at fagmiljøene selv kan gjøre avtale om å rekruttere studenter og kolleger fra samarbeidende institusjoner. Fagmiljøet bak et kurs stiller seg da også som garantist for at man får kvalifiserte og “ riktige ” studenter. ” —“ Fagmiljøene bør selv gjøre avtale om å rekruttere studenter og kolleger fra samarbeidende institusjoner. Fagmiljøet garanterer da at kurset får kvalifiserte og “ riktige ” studenter. ”

— Denne samlingen sluttet med en runde blant publikum med eksempler på problemstillinger. — Taxonomy vs Folksonomy kom opp. Førstnevnte er de vitenskapelige termene som klassifiserer nøyaktig og gjensidig utelukkende, slik som planteriket. Folksonomy er ”lekfolkets” begreper. Tenk ”Kronisk utmattelsessyndrom” vs ”ME”. Media bruker ”ME”, selv om begrepet ME er forkortelse for (myalgic encephalomyelitis) er galt. — Flere hadde ulike ”liv” som skulle skilles. Vi så mulighet for å bruke blogger for samtaler, for innspill fra arbeidsliv og praksis, mens nettsider, artikler osv fortsetter å prege formidling fra akademia til en avgrenset gruppe.