Oppsummering Retorikk og dialektikk hos Platon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Læren om sjelen.
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Religioner og livssyn i dag
Marius Vøllestad Bø vgs.
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
- roller og forventinger
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
FORELESNING 2: Sofistene og Sokrates
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Retorikk og tekstanalyse
FIL 1002 Erkjennelsesteori vår 2006 Lars Reinholdtsen.
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Antikkens Hellas f. Kr.
Enevelde og opplysningstid
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Kapittel 6: Antikkens Hellas
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Kommunikasjon Hva er kommunikasjon?.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
Forelesning 8: Middelalderen
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Levende vann Joh 4,10 Jesus svarte: "Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Tema: Kommunikasjon i team
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
som lingvistisk disciplin
Modellkommunene Hva er unikt?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Oppsummering av kurset
Introduksjonsforelesning
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Hans Skjervheim: Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Filosofi Vi har sett i humanismen at det også utenfor religionenes verden finnes oppfatninger av hva som er viktig i livet og hvordan vi bør leve: Kompetansemål.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Stoisismen og kristendommen
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Antikkens filosofer 8. trinn
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Retoriske appellformer
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering Retorikk og dialektikk hos Platon Klassisk retorikk 4 (15.) Oppsummering Retorikk og dialektikk hos Platon

Hva brukte de retorikk til i antikken? redskap i praktisk politikk dannelsesmiddel selvstyre og språk i fokus: dette bygde på en tanke om mennesket som sosialt vesen

Antikk politikk I Demokratiet i Athen (509-323 f.Kr.) var bygd opp slik at vanlige borgere skulle inneha alle funksjoner: i statens administrasjon i lovgivende og utøvende politikk (folkeforsamlingen) i rettsapparatet, der borgere selv anklaget, førte saker og forsvarte seg

Antikk politikk II Den romerske republikken (509-28 f.Kr.) styrt av adelsslekter retorikk var redskap som i Athen Alle overklasseromere hadde utdannelse i gresk og retorikk takket være greske huslærere

Retorisk kunnskapsteori I: sofistene Gorgias: ’Ingenting finnes. Hvis noe fantes, kunne vi ikke vite det. Hvis vi visste det, kunne vi ikke formidle det. Protagoras: ’Mennesket er alle tings mål.’ Fullstendig relativistisk? Litt relativistisk? Skeptisk?

Retorisk kunnskapsteori 2: Aristoteles (1) Platon skiller mellom det viten, det ekte virkelige (filosofiens område), og tro, det tilsynelatende virkelige (retorikkens område) (Gorgias 455a). Aristoteles skiller mellom kunnskapsfelter: et teoretisk, med kunnskap om det som ikke kan være annerledes, og et praktisk, med kunnskap om det som kan være annerledes, det kontingente (tilfeldige) (Retorikk 1, Metafysikk 5). menneskelig handling hører til dette siste feltet.

Retorisk kunnskapsteori II: Aristoteles (2) Retorikk er det språklige redskapet i det praktiske feltet, og skaper sannsynlighet på basis av folks fornuft, moralske holdninger og følelser (bevismidlene). Dette gir retorikk et bredere kunnskapsbegrep enn det rent logiske, og forankret i borgerne, ikke ekspertene Retorikk overbeviser altså også med å appellere til kunnskap i borgerne, ikke bare belære dem Retorikk er hos Aristoteles (i motsetning til hos Platon) ikke en mindreverdig avlegger av filosofi, men et nødvendig redskap på sitt område. Dette henger også sammen med en positiv oppfatning av borgernes selvstyre i Athen

Retorisk kunnskapsteori II: Aristoteles (3) Oppsummering. Viktige definisjoner i Retorikk: Retorikk er faget å finne de overbevisende momenter i ethvert stoff Retorikk har ikke et eget område, men omhandler det i alle fag som blir gjenstand for politisk debatt Retorikk handler om det som kan være annerledes, det som kan diskuteres 4. Retoriske slutninger er logiske, og bygger på sannsynlige, ikke sikre premisser

Retorisk kunnskapsteori III: idag ’Det postmoderne’: ’mistillit til store fortellinger.’ Er en form for relativisme Retorikk er blitt et universitetsfag de siste 25 årene fordi den tar opp dette spørsmålet. Platon: retorikk overbeviser uten å vite, og nøyer seg med sannsynlighet, uten å vite Aristoteles i Retorikk, og senere Isokrates, Cicero, Quintilian: språk er makt i positiv forstand, til å skape samfunn. Det sannsynlige er det nødvendige nest beste der sannheten ikke er tilgjengelig

Platon: kan retorikk oppfylle sine to hovedfunksjoner? Gorgias – om retorikk som redskap i politikk Bidrar retorikk til et godt liv, slik retorikere hevder? Protagoras – om retorikk som dannelsesmiddel. Hva er menneskets spesifikke dygd, og kan den læres, slik retorikere hevder? (dygd – det som viser seg når noe eller noen duger på sitt beste). Begge dialogene er udatert, men regnes blant Platons tidlige verk. Også tema i dialogene retorikk og dialektikk (den filosofiske samtale) eksemplifiseres som språkformer

Sofistene Omreisende lærere som mot betaling ga undervisning i ulike fag, blant annet veltalenhet, grammatikk og matematikk Gorgias, Protagoras, Hippias, Prodikos Ingen av dem var athenere, men flere fra Sicilia, der retorikkens mytologiske opphav er (Korax og Teisias ga råd i rettsoppgjøret etter tyrannen Thrasyboulos’ fall i Syrakus på Sicilia) Gorgias skal ha sagt: ’intet emne er så stort eller uutforsket at jeg ikke på stående fot kan gjøre rede for det’ (Cicero Om taleren 1.103)

Gorgias (487-376) Sofist fra Leontinoi på Sicilia Kjent for en blomstrende stil med bruk av parallellismer Bevarte taler: Lovtalen for Helena Forsvarstalen for Palamedes Gravtalen for Athens falne

Platon Gorgias Dialogens tema: hva er et godt liv, og bidrar retorikk til det? Det spørres altså etter hvordan retorikk er som politisk redskap, om det er så godt som det hevdes. Utgangsspørsmål: ’Hva er retorikk?’ Sokrates og Gorgias (mesteren) ’retorikk er om det største og beste i et menneskes liv’ (451 d) Sokrates og Polos (retorikeren) ’retorikk gir makt’ (466b) Sokrates og Kallikles (politikeren) ’makt er rett’ (483d) Sokrates’ konklusjon: ’Et godt liv er et rettferdig liv. Retorikk bidrar ikke – ikke slik den er nå ihvertfall.’

Protagoras (490-420) Fra Abdera i Thrakia (nordøst-Hellas) Den mest berømte av sofistene Ingen skrifter bevart Platon angrep tesen ’mennesket er alle tings mål’ for å være selvmotsigende: Hvis alle meninger er sanne, så er det også sant at alle meninger ikke er sanne.

Platon Protagoras Dialogens tema: Kunnskap eller dygd. Kan dygd læres? Hva slags kunnskap gir retorikk? Er den så god som retorikerne hevder? Utgangsspørsmål: ’Hva er det du lærer bort, Protagoras’? ’Å bli et bedre menneske.’ ’Bedre i hva?’ ’Politisk kunst.’ ’Men jeg trodde at politisk kunst ikke kunne læres?’ Sokrates: retorikk gir ikke den kunnskap den utgir seg for å gi. Men dialogen er ’aporetisk’ : uten utvei. Sokrates og Protagoras hevder til sist det motsatte av det de startet med (361b) Mer fargerik og morsom dialog enn Gorgias: Protagoras viser bl.a. sin evne som taler ved både å gi en fabel (som passer for barn) og logiske argumenter for sitt syn, at politisk kunst kan læres (320-38) Dramatisk dato: 432 f.Kr.?