Regional utvikling sett fra Oslo Byrådsleder Erling Lae Dialogmøte 30. november 2004 1 Oslo kommune Byrådslederens avdeling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Advertisements

Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
8 Det politiske systemet i Norge
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Kommentarer til Hovedstadsmeldingen Fung. byråd for finans og utvikling Øyvind Såtvedt Oslo Bolig- og byplanforening 13. november 2007 Oslo kommune Byrådslederens.
Side 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Gruppebesvarelser dag 1 Nye regioner – nye muligheter? 12k strategiseminar 4-5. april 2006 – Langesund.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Regional transportplan Agder
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Hørings- prosessen i Vestfold våren 2007 Status. Rammene for høringsprosessen Prosessen skal munne ut i fylkesvise preferanser når det gjelder: –Valg.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
1 Statssekretær Dag Henrik Sandbakken, Oslo, Samarbeidet med Osloregionen – hva vil den nye regjeringen legge vekt på?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning? Hvordan utnytte medlemskapet i europeiske organisasjoner? Åse Erdal,
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Trondheim MIDTRE NAMDAL REGIONRÅD FLATANGER, FOSNES, NAMDALSEID, NAMSOS, OVERHALLA Trondheim KOM SAMMEN Konferanse om interkommunalt.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Regionale forskningsfond
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Smart spesialisering på Østlandet ?? Jon Petter Arntzen Sekretariatsleder for Østlandssamarbeidet Bodø - 1. oktober 2015.
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Framtidens kommuner og regioner
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Regionreformen – status og veien videre
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Utskrift av presentasjonen:

Regional utvikling sett fra Oslo Byrådsleder Erling Lae Dialogmøte 30. november Oslo kommune Byrådslederens avdeling

Ikke bare Distriktskommisjonen påpeker reformbehov ….

Mange prosesser mht. kommune- og regionstruktur: Storbymeldingen (våren 2003) KS regionprosjekt, jfr. Selstad-rapporten. KS landsstyre mars Kommunestrukturprosjektet, KS + KRD, Rapport til Stortinget våren Forsøk på regionalnivå; BTV, Enhetsfylke med mer. (pågår) Forsøk på kommunenivå, Follomodellen, utredninger/forsøk med samkommune (pågår) Storbyprosjektet KRD – innovasjon, (pågår) KRDs diskusjonsopplegg regionalt nivå (nettopp fremlagt) Distriktskommisjonen (nettopp fremlagt) Lokaldemokratikommisjon (vinteren 2004/05) Hovedstadsmelding (våren 2006) Regionalmelding (våren 2005) Dessuten: Prosesser på gang i Danmark og Finland og tiltagende diskusjon i Sverige. - illustrerer behovet for reform !

Hva har Oslo ment før? ”Oslo kommune støtter utvalgets konklusjon om at modellen med hovedstadskommune fører til at ”samordningsbehovet for viktige regionale oppgaver vil kunne bli løst på en fundamental måte”…. …..Reformbehovet som er registrert i dagens situasjon, har mange paralleller til behovet som har ført til tidligere byutvidelser….. ….. (D)et (vil) være naturlig med en formålsparagraf som sikrer det lokale selvstyret i delkommunene.” Oslo kommunes uttalelse til NOU 1997:12 ”Grenser til besvær” (Hovedstadsutvalget)

Hva mener Oslo nå? Grunn til å anta: Vil ikke ha nytt direkte folkevalgt nivå mellom Oslo og Staten. Flertallet i bystyret ønsker direkte valg til bydeler. Behovet for kommuneutvidelse redusert (plass til nye boliger innenfor nåværende byggesone). Behov for bedre samarbeid i regionen, særlig på kommunenivå, men også på regionalt nivå. Fragmentert forvaltning (horisontalt og vertikalt) er kanskje det største problemet innen dagens offentlige forvaltning. Viktig aspekt ved fremtidig reform!

Osloregionen Osloregionen er et nytt samarbeidsforum for fylker og kommuner i regionen. Osloregionens arbeidsutvalg (interimsstyre) ble opprettet Består av Byrådslederen, fylkesordførerne i Akershus og Østfold, regionrådsledere for fire regionråd i Akershus, to regionråd i nordre Østfold samt samarbeidsrådet for Drammensregionen. Vil fra januar 2005 omfatte ca. 50 kommuner, 3 fylkeskommuner (inkl. Oslo) totalt –. 1,2 millioner innbyggere. Baserer seg på St. meld. nr. 31 (2002 – 2003) Storbymeldingen. Politisk behandling av innmelding og vedtekter i kommuner og fylker pågår høsten Strategisk samarbeidsallianse for Osloregionen skal være etablert 1. januar 2005.

Samarbeidsalliansen Osloregionen: Bygger på nå-situasjonen når det gjelder kommune- og regionsstruktur. Ikke i seg selv et innlegg i debatten om alternativer til fylkeskommunen. Samarbeid der både kommunenivået og fylket inngår. Fokus på sammenheng i ansvar, bl.a. når det gjelder transport, areal, næring og tjenester. Bygger på behovet for å styrke Osloregionens egne muligheter til å prege utviklingen i hovedstadsområdet Bygger på behovet for å utvikle en større forståelse for de regionale perspektivene, skape en ny samarbeidsånd. Både debattene om å ”sluke” Oslo i et nytt fylke (hovedstadsfylke) og å utvide Oslos grenser (hovedstadskommune) har forsuret samarbeidsklimaet tidligere. Og ikke minst: Stort behov for tettere samarbeid i regionen (uansett utfall av pågående reformer) for å styrke regionen nasjonalt og internasjonalt.

Kort om bakgrunnen for initiativet Byrådet tok initiativ til samarbeid med nabokommunene sommeren Følte behov for å styrke det regionale samarbeidet. Oslo har vært ”seg selv nok” for lenge. Initiativ fra KS Akershus og KS Østfold januar 2003 etter at forsøket på å danne nytt storfylke med Akershus, Østfold, Oppland og Hedmark, senere Akershus og Østfold, ikke førte frem. Arbeidet med storbymeldingen i 2002 og 2003: Direkte utfordring fra KRD om at storbyene måtte ta et større ansvar for sine regioner.

Mål for samarbeidet Hovedmål: Styrke Osloregionen som en konkurransedyktig og bærekraftig region i Europa Utvikle utbyggingsmønster, samferdsel og kommunikasjon: F.eks. felles arealplanlegging, logistikk/havner, kollektivtrafikk, samarbeid om NTP. Bygge opp under flerkjernet utvikling – ”spille hverandre gode”. Styrke kompetanse og verdiskapning: F.eks. videreutvikle Oslo Teknopol, turisme, samarbeid med næringsliv, universiteter/høgskoler, triple helix Styrke felles profilering, nasjonalt og internasjonalt: F.eks. Oslo Teknopol, Osloregionens Europakontor, Kulturby Utvikle samarbeid om sosial infrastruktur: F.eks. Videregående skoler, folkehelse, eldreomsorg, barnehager, rus/sosial, integrering, renovasjon/avfall. Kunnskapsnettverk

Samarbeidsstruktur: I teorien kan man tenke seg fire modeller for regional integrasjon: Pragmatisk samarbeid Strategisk allianse Kommunestyrt regionforvaltning med beslutningsmyndighet (Finsk modell) Opprettelse av nytt direkte folkevalgt regionalt nivå (”Superfylkeskommune”)

Foreløpig blir det strategisk allianse: Ny felles arena/møteplass for kommunene og fylkene Ikke noe nytt forvaltningsnivå eller stort byråkrati Skal igangsette og forsterke samarbeid på ulike sektorer Fleksibelt mht. organisasjonsmodeller, samarbeidspartnere, og geografisk nedslagsfelt. Gradvis utvikling av et regionalt samarbeid – nedenfra.

Organisering Styre + samarbeidsråd Lite sekretariat 4 tematiske arbeidsgrupper (evt. med ekstern deltagelse) Iverksetting gjennom nye eller eksisterende samarbeidsorganer som ikke er organisatorisk integrert i Osloregionen.

Arbeidsprosess / saksgang Arbeidsgrupper ↓ Styre ↓ Samarbeidsråd ↓ Kommunestyre /fylkesting ↓ Kommunale / fylkeskommunale administrasjoner ↓ Nye eller eksisterende enheter: IKS, AS, foreninger, nettverk.

Arbeidsprosesser/saksgang, forts. Konsensusbasert - kan virke omstendelig Argumenter for videreutvikling av modellen i retning av formell beslutningsmyndighet på basis av oppgaver som i dag tilligger kommunene, evt. også fylkeskommunene og staten. Kan skje gjennom kommunestyrt regionalforvaltning (finsk modell) eller nytt direkte valgt folkevalgt organ Men: Til og med en strategisk samarbeidsallianse er et betydelig fremskritt i forhold til dagens situasjon!

Forholdet til andre politiske prosesser Samarbeidet innen Osloregionen baserer seg på nå-situasjonen (antall fylker og kommuner) – ikke bestemte scenarier for fremtidig kommune- eller regionstruktur. Deltagende politikere har ulike ønsker for endelig utvikling. Prosessen og strukturen er politisk legitim fordi den både kan tilpasses en modell med kommuner med regionansvar og nytt direkte folkevalgt nivå, samt eventuelle mellommodeller. (Både 2 og 3 nivåer). Skiller seg fra andre regioninitiativ ved at den i utgangspunktet baserer seg på at også kommunene trekkes med i det regionale samarbeidet, og kan dermed besvare problemet med ”den fragmenterte forvaltning”.

Osloregionen er ikke som andre regioner…. Osloregionen er en funksjonell region (jfr. Storbymeldingen) som også er mer enn stor nok geografisk til å matche en regioninndeling av Norge som det Selstad- rapporten og Distriktskommisjonen foreslår, dersom det skulle bli resultatet. Osloregionens annerledeshet er et argument for differensiering, jfr. St. meld. nr 19 (2001 – 2002) ”Nye oppgaver for lokaldemokratiet – regionalt og lokalt”. Det som er en god regional ordning for Vestlandet eller Nord- Norge er ikke nødvendigvis en god ordning for Osloregionen.

Noen synspunkter på viktige spørsmål i reformdebatten Oppgavene: Hvordan løses oppgavene best? Oppgavefordelingen mellom staten og kommunesektoren bør klargjøres. Flere oppgaver må desentraliseres! Funksjonalitet: Regionene må i størst mulig grad basere seg på funksjonelle regioner. Defineres nedenfra. Ikke ”kappe land”. Samordning: Må skape helhet i politikken – vertikalt og horisontalt. Staten må også rydde i eget hus, mellom departementene og sektorene. F.eks. brede regionale programmer med forpliktelse og deltakelse lokalt, regionalt og statlig. Good governance. Fleksibilitet: Regionorganiseringen må tilpasses ulike forutsetninger i ulike deler av landet. Ingen grunn til å lage ”generalistregioner”.

Uavklarte spørsmål: Kan Osloregionen danne basis for regional løsning i regionen? Eller er ”Osloregionen” bare en midlertidig nødvendighet inntil fremtidens kommune- og regionstruktur kommer på plass i ?