OVERGANG TIL UNGDOMSSKOLEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Elever som ressurs i kulturarbeidet på Kolnes skole
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
En ny epoke i livet - skolestart
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Velkommen til foreldremøte på Aktivitetsskolen Ekeberg
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Elevene på Santa Rosa ville bli tatt bilde av.. Skolen hadde tre fine murbygninger bak hverandre.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
Månedsbrev fra Blåklokka
Avdeling for sosionomutdanning
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Evaluering av november på Blå avdeling:
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Vi jakter på mulighetene
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Nittedal 19. sept
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FORELDREMØTE STALSBERG SKOLE
Og.
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Det viktige samarbeidet
Hva har vi gjort i Mandal Ordfører og administrasjon + forankring i: BU Ungdomspartiene Skolene rektorkollegiet videregående med i samarbeid Bystyret stort.
Drop-In metoden i skolen
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
FORELDREMØTE NYE 8. TRINN ÅSTVEIT SKOLE 23. April 2013
Velkommen til Tastarustå skole
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Juninytt Da har vi sagt farvel til mai og ønsket juni velkommen! Mai har vært preget av mange gode fellesopplevelser, og mye kjekk lek inne og ute. Vi.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Overgang for elever med spesielle behov
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Velkommen til Heggedal skole
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Velkommen til foreldremøte, 28. februar
Periodeplan for februar 2019
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Velkommen til foreldremøte På 1. trinn
Utskrift av presentasjonen:

OVERGANG TIL UNGDOMSSKOLEN Erfaringer fra planlegging for ei jente med Down syndrom

DISPOSISJON Bakgrunn De vanskelige overgangene Historikk Valg av skole Det første møtet Nye utfordringer – praktiske avklaringer Plan for besøk i løpet av 7.trinn For- og etterarbeid Hva oppnådde vi? Hvordan har det gått?

De vanskelige overgangene Hjem/barnehage Barnehage/skole Mellom barnehager og skoler (flytting) Barnetrinn/ungdomstrinn Grunnskole/videregående skole Vg skole/voksenliv (arbeid/dagtilbud) Foreldrehjemmet/egen bolig

Hvordan sikre gode overganger? Helsedirektoratet 2010: Gode overganger- eksempel fra 4 kommuner (TaKT-publikasjon) Familienettet.no: Beskriver ulike overganger og hvilke faktorer som er viktige Frambu: Under enkelte diagnosegrupper er noen av disse overgangene nevnt Håndbok i spesialpedagogisk arbeid (Trondheim kommune) – eget kapitel beskriver overganger i opplæringsløpet Konferanser og seminarer med fokus på hvordan en må samarbeide for å sikre gode overganger (eks. NAV Tilde: Seminar om samarbeid for tilrettelegging og deltagelse)

Da Bratsberg skole feiret 10 års-jubileum kom ordfører Rita på besøk.

Skolekonsert med Donkeyboy på Bratsberg skole

Historikk Foreldrene startet tidlig prosessen med avklaringer rundt valg av skole De skrev søknad med begrunnelse for hvorfor de ønsket Solveig skulle gå på en annen ungdomsskole enn den hun naturlig hørte til Positivt svar fra kommunen forelå våren 2009 I løpet av 7.trinn (skoleåret 2009-10) ble tiltak igangsatt for å sikre en god overgang Oppstart på ungdomsskolen høsten 2010

Hvorfor Markaplassen skole? Solveig hadde ei god venninne som begynte der året før Skolen hadde erfaring med elever med Down syndrom Skolen hadde ei positiv innstilling til å ta imot elever med spesielle behov Solveig ble sett og følte seg velkommen fra første stund

Valg av ungdomsskole

Gi meg en sjanse til å skinne av Eilif Olsen Det er muligheten vi skal jakte på Mulighetene i miljøet Mulighetene i den enkelte Det gjelder mennesker med særlige behov Det gjelder ansatte, det gjelder familier Det gjelder oss alle Ved å fokusere på svakheter omskaper vi hverandre til dverger Ved å fokusere på mulighetene omskaper vi hverandre til giganter Å gi seg i kast med egne svakheter krever mot og selvtillit Når vi har sett mulighetene og har utviklet disse videre kan vi ta fatt på svakhetene Slik kan det skapes en kultur preget av optimisme og pågangsmot

Det første møtet Det første ansvarsgruppemøtet om høsten ble lagt til Markaplassen skole (6.oktober) Neste års trinnleder+ spes.ped.rådgiver deltok Omvisning på skolen Fikk hilse på rektor og andre lærere Foreldrene kunne ”føle på stemninga” Ungdomsskolen var heretter representert i ansvarsgruppa Plan for besøk hver måned i løpet av 7.trinn Tiltak for å sikre myk overgang ble drøftet Hva kan skolen tilby? Skyss, SFO-tilbud

Nye utfordringer Praktiske avklaringer Fra liten til stor skole Fra en skole hvor alle kjenner alle til en skole hvor hun kjente bare en elev fra før Bare nye voksne å forholde seg til Nye aktiviteter i friminutt Lang skolevei Nytt og ukjent nærmiljø

For- og etterarbeid Avklaring av praktiske løsninger for besøk Brukte nettet aktivt før første besøk Fant bilder av skolen og navn på personalet Så på bilder fra turer og musicaler Var på fornavn med rektor Randi før første møte Plan og innhold for besøk i eget møte med Majas lærer Gjenvisitt på Bratsberg skole Skrev logg med bilder etter hvert besøk Lærte mange nye navn og gjenkjente personene Laget ”Markaplassen-boka” for å kikke på i sommerferien

Hva gjorde vi på den nye skolen? Ble tatt imot i resepsjonen og følte oss velkommen Først og fremst på besøk hos Maja Maja viste oss rundt på skolen sin Ble kjent med lærere og assistenter Hilste på mange elever og ble kjent med noen få Fikk se alle klasserom og spesialrom Spiste lunsjen vår der Var ute i skolegården i friminuttet Ble kjent på biblioteket Invitert på skolens oppsetning av musicalen Oliver Invitert på treff for alle nye 8.klassinger

Hva oppnådde vi? Solveig følte seg velkommen – ble sett og hørt Skapte trygghet og forventning - forebygge usikkerhet og atferdsvansker Solveig fikk tilhørighet til skolen og omtalte Markaplassen som ”sin skole” Ble godt kjent med flere voksne og noen få elever De andre elevene fikk møte Solveig før skolestart Ble godt kjent både i skolebygget og i skolegården Tok masse bilder og lærte mange nye navn Sist, men ikke minst: Solveig tok sommerferie og gledet seg til å begynne på ungdomsskolen!

De vanskelige overgangene Ekstra sårbare for elever med spesielle behov Overganger må planlegges Start tidlig- senest høsten før Få navn på kontaktperson Sikre overføring av kompetanse Eget overføringsmøte mellom skolene Gode løsninger - hva funker, hva funker ikke Ikke finn opp kruttet på nytt: la eleven ta med seg maler og rutiner som har fungert godt

Hvordan har det gått? Var det et riktig valg for Solveig? Trivsel og tilhørighet Faglige og sosiale utfordringer Forberedelse til neste overgang – fra grunnskole til videregående skole startet også i god tid Nytt skoleslag med nye utfordringer