Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionalnettsordningen og fleksibelt forbruk
Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
STATUS BANEPROSJEKT
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Vi baner veg for deg !.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
en jernbane for fremtiden

Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Elbanen STS Trøndelagsrådet 19.april 2012 Milian Myraunet daglig leder.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
2012 Mer på skinner!. Samferdsels- departementet Avinor AS Statens vegvesenKystverket Togselskapene GodstransportørerReisende Statens jernbanetilsyn Storting.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Tilbudskonferanse 4. juli NTP «Trafikkutviklingen på E6 mellom Trondheim og Stjørdal har ført til økt behov for utbygging til firefelts.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Vann og avløp Ildjernet.
Delprosjekt Drill & Blast Prosjektleder Adler Enoksen
Statlige arbeidsplasser til Trøndelag
Anbefale en strategi Ideer for morgendagen.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
På sporet av den tapte tid
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Vann og avløp Ildjernet.
Jernbane i Trøndelag
Langtidsplan og budsjett
Dobbeltspor Trondheim – Stjørdal
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Helgeland Nytt signalanlegg på Nordlandsbanen. Kryssningsspor for tog.
Status i arbeidet nå E6 Sørfoldtunnelene. Utredning september 2013 Arbeidsgruppe i Statens vegvesen.
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge

Gevingåsen tunnel2 Kostnad 524 mill kr 4,5 km ny enkeltsporet tunnel Dagens strekning mellom Hommelvik og Hell er en flaskehals med høy togtetthet, høye vedlikeholdskostnader og dårlig linjeføring Innkorting 1,7 km bane Tidsreduksjon ca 4 min Øker punktligheten og doble fremføringskapasiteten

Gevingåsen tunnel3 Godkjent hovedplan, hovedtrekk tunnel Godkjent hovedplan for Gevingåsen tunnel pr Tunnelen i hovedplanen har disse hovedtrekkene: Lengde tunnel 4500 m Tunnelen er enkeltsporet Tunnelen har ett tverrslag, som skal fungere som rømningsveg

Gevingåsen tunnel4 Godkjent hovedplan, hovedtrekk tunnel Godkjent hovedplan for Gevingåsen tunnel pr Kostnadsoverslag NTP 380 mill. kr eks mva I forhold til kostnadsøkning og dagens markedspriser for entreprenørtjenester bør dette oppjusteres til 524 millioner kr

Gevingåsen tunnel5 Innspill fra Statens Jernbanetilsyn i høringsprosessen: EU arbeider med revisjon av sikkerhetsbestemmelsene for tunneler Disse er sannsynligvis trådt i kraft når Gevingåsen skal bygges Det viktigste kravet er flere rømningsveger Ulike løsningsmetoder bør vurderes på et overordnet nivå (grove kostnadsoverslag)

Gevingåsen tunnel6 Dobbeltspor i parallelle, separate løp Kostnader til infrastruktur for tog i tunnelen grovt kostnadsoverslag: Ny Homla bru: Tunneldriving: Totalt : 66 mill kr 17 mill kr 270 mill kr 353 mill kr

Gevingåsen tunnel7 Ett tunnelløp m/2 spor Kostnader til infrastruktur for tog i tunnelen grovt kostnadsoverslag: Ny Homla bru: Tunneldriving : Totalt : 66 mill kr 17 mill kr 135 mill kr 218 mill kr

Gevingåsen tunnel8 Anbefaling fra Jernbaneforum Midt-Norge Jernbaneforum Midt-Norge vil tilrå at en løsning med ett spor i ett tunnelløp gjennomføres som planlagt i godkjent hovedplan for Gevingåsen tunnel, og at strategien med å realisere infrastrukturtiltakene på Trønderbanen som til enhver tid gir størst nytteeffekt videreføres

Gevingåsen tunnel9 JBF MN Visjonen ”Trondheim-Steinkjer 1 time” står fast, inkludert utbygging til dobbeltspor på strekningen Trondheim-Stjørdal –Løser kapasitetsproblemene i dag –Begrenset kostnadsforskjell –Risiko for utsettelse –Kapitalbinding –Redusere mulighetene for å realisere andre prosjekter på Trønderbanen med stor nytteverdi

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN