Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Delprosjekt Drill & Blast Prosjektleder Adler Enoksen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Delprosjekt Drill & Blast Prosjektleder Adler Enoksen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Delprosjekt Drill & Blast Prosjektleder Adler Enoksen
Follobaneprosjektet Delprosjekt Drill & Blast Prosjektleder Adler Enoksen

2 Mellom Oslo S og Ekeberg bygges den nordligste delen av Follobanens to løp og et nytt løp for den inngående Østfoldbanen

3 I tillegg bygges det en stor fjellhall som samler de tre jernbanesporene, flere tverrslags- og adkomsttunneler og en pumpestasjon

4 Denne delen av Follobaneprosjektet drives med vanlig sprengning og mekanisk bryting

5 Inne i Ekebergåsen finnes det mange eksisterende tunneler og sensitiv infrastruktur

6 I de mest sensitive områdene brytes berget mekanisk uten bruk av sprengstoff

7 Metoden er tidkrevende og har høye kostnader, men resultatet er god kontur, lave vibrasjoner og kan gi lavere behov for sikring

8 Det bores opp mot 500 hull tett i tett etter et spesielt geometrisk mønster. Boring og splitting gir god kontroll under berguttak og lave rystelser

9 Dette er første gang metoden brukes i Norge som del av tunneldriving i urbane strøk

10 Fremdrift: Status per 14. januar 2017
Fremdrift: Status per 14. januar Over 70 % av sprengningsarbeidet er utført

11 Urban utbygging byr på utfordringer
Jernbaneteknisk utfordrende å bygge nye spor i trafikkert område rundt Oslo S Mest mulig av togtrafikken skal gå som vanlig i utbyggingsperioden Spor bygges forbi og under kulturhistoriske Oslo Middelalderpark Arkeologiske utgravinger pågår side om side med anleggsarbeidet Inne i Ekebergåsen er det oljelagre og eksisterende infrastruktur nær Follobanens nye trasé Omlegging av den gamle Østfoldbanen stiller strenge krav til planlegging og utførelse

12 Hvorfor TBM? Kostnads- og fremdriftsmessig likeverdig med vanlig sprengning Ett hovedriggområde - i stedet for syv ulike angreps- og riggområder (direkte utkjøring på hovedvegnettet – mindre miljømessig belastning) Transportbånd frakter ut 9 millioner tonn masser ut av tunnelen - reduserer sannsynligheten for ulykker Bruk av prefabrikkerte betongsegmenter gir god kvalitet på både berg- og vannsikringen i et livsløpsperspektiv på 100 år Mindre krevende for byggherren å følge opp én stor TBM entreprise fremfor faglig oppfølging av opptil 28 stuffer ved bruk av vanlig sprengning


Laste ned ppt "Delprosjekt Drill & Blast Prosjektleder Adler Enoksen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google