Forskning som karrierevei May-Len Skilbrei Institutt for kriminologi og rettssosiologi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Fra universitetsbibliotekar til førstebibliotekar
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Hvordan intervjue en forsker?
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Med forskning på timeplanen
Karriereplanlegging Viktige temaer:
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam)
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Hva er en artikkel?.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Velkommen til kjemi
Vis andre at du… Holder tidsfrister Formidler trygghet Tar initiativ Konsentrerer deg om primæroppgaven Har oversikt og kontroll …og slik inviterer du.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Dette er bare starten! Vi har flere forventninger til FoU- samarbeid” Randaberg kommune: innbyggere elever fra Trinn Ressursbruk skole.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Øst-Finnmark kompetansesenter Prosjektplan Fase 2: Forprosjekt.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitetAdvanced Robotics – et prosjektsamarbeid med Brasil2 Advanced Robotics et prosjektsamarbeid med Brasil Tromsø,
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hva blir jeg – uten en profesjonsutdanning? Erna Synnøve Kjensjord, Karrieresenteret 11.mars 2015.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Hvordan gjøre gode karrierevalg
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Velferdferdsteknologi – Hva er det helhetlige bilde? Velferdsteknologiseminar 19. november 2015, Honne konferansesenter Åshild Sæther Engen, Terningen.
Et strategisk forskningsprosjekt som element i høgskolens forskningsstrategi Roel Puijk Høgskolen i Lillehammer Ålesund 20. november 2008.
Statoils historie Einar Lie
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forskerutdanningen ved IME
Skreddersydd kunnskap – et tastetrykk unna
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Forskning og innovasjon
NFR februar 2012 Rektor Torunn Lauvdal, UiA
Master i Serviceledelse i Beijing
Den nordiske modellen. Et forbilde?
Sett inn riktig form av seriøs eller alvorlig
Utskrift av presentasjonen:

Forskning som karrierevei May-Len Skilbrei Institutt for kriminologi og rettssosiologi

Hva gjør forskere? Gjennomfører små og store forskningsprosjekter –Egendefinerte prosjekter –Oppdragsprosjekter –Empiri-teori –Individuelle prosjekter og store samarbeidsprosjekter

Hva gjør forskere? Formidler fra forskningen –Vitenskapelige artikler –Bokkapitler –Bøker –Konferansebidrag –Rapporter –Kronikker –Intervjuer –Paneldebatter og lignende

Hva gjør forskere? I tillegg: –For universitetsansatte: planlegging og gjennomføring av undervisning –For de fleste: søknadsskriving, administrative møter, redaksjonsarbeid, vurderingsarbeid, samarbeid med andre forskere, presentasjon for brukere av forskning, konferansedeltakelse, seminarer

Hvor jobber forskere? Den norske forskningssektoren –Universiteter og høgskoler –Forskningsinstitutter Kunnskapsutvikling i andre sektorer –Analyseenheter i sentralforvaltning og organisasjoner –Konsulentbyråer

Hvordan er det å jobbe som forsker? Spennende og interessant, og derfor krevende Selvstendig, og derfor ensomt for noen Gir mulighet til å påvirke samfunnsutviklingen, men frustrerende når politikere ikke vil høre Krever struktur og selvdisiplin, og evne/mulighet til å leve med stor usikkerhet i et arbeidsmarked med sterk konkurranse Men, også stor variasjon

Hvordan blir man forsker? Orienter deg i hva slags spesialisering det trengs kompetanse på (men husk at behovene endres, så du må også følge din egen interesse!) Fullfør mastergrad (helst i tide, eller med en god unnskyldning) med god karakter Vis initiativ Publiser Skaff kontakter, blant annet gjennom assistentjobber Lag et PhD-prosjekt Ikke gi opp!