Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Master i Serviceledelse i Beijing

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Master i Serviceledelse i Beijing"— Utskrift av presentasjonen:

1 Master i Serviceledelse i Beijing
Samarbeidsprosjekt mellom Beijing Institute of Tourism (BIT), Beijing Union University og Norsk Hotellhøgskole - Institutt for økonomi og ledelsesfag, UiS

2 Bakgrunn og historie Norsk hotellhøgskole tilbyr en
Master i Serviceledelse: Erfaringsbasert mastergrad, 90 sp, deltidsstudium og betalingsbasert. Planleggingen var godt i gang våren 2004. Oppstart i Stavanger høst 2005. Oppstart i Beijing vår 2007.

3 Bakgrunn og historie Vår 2004: Juni 2004 og høst 2004:
- Utdanningsavd. på tur til Kina - Norsk hotellhøgskole på tur til Beijing. - Inngåelse av standard intensjonsavtale på institusjonsnivå - Inngåelse av intensjonsavtale; 1. Master i Serviceledelse;deltid. 2. Studietur for kinesiske hotelledere. Juni 2004 og høst 2004: - Mye arbeid med studieturen. Turen avlyst!

4 Bakgrunn og historie Vår 2005: Høst 2005: Januar 2006: Vår 2006:
- Sterke signaler fra BIT om satsing på Master program. - Oversettelse av studieplan til engelsk. Høst 2005: - Maildiskusjoner om studie- planen. Januar 2006: - Besøk fra BIT til UiS. - Inngåelse av detaljert intensjonsavtale om Master program. - Prisforhandlinger. Vår 2006: - Maildiskusjoner om prisen. - BIT oversender detaljinfo.

5 Bakgrunn og historie Juni 2006: Planlagt oppstart i Beijing høst 2006
- Seks forelesere og en administrativ reiser til Beijing. - Arbeidsmøter med BIT. - 1,5 dagers konferanse for hotellnæringen i Beijing. Planlagt oppstart i Beijing høst 2006 Oppstart mars 2007

6 Planleggingen juni 2006 En uke i Beijing sammen med de kinesiske lærerne hver dag. Deltakere fra Norsk Hotellhøgskole: Torvald Øgaard Svein Larsen Tone Linge Dag Osmundsen Einar Marnburg Hege Skjelbred-Knudsen

7 Studiet består av…… 3 emner á 20 sp. med fire innleveringer og muntlig eksamen. Hvert emne har to moduler med ulikt innhold. Masteroppgave med progresjons-seminarer.

8 Planleggingsuken medførte……
Alle datoer for all undervisning og eksamener fastlagt. Alle framdriftsplaner lagt opp med tema, dato og forelesere to år fram i tiden. Alt pensum bestemt og deler av dette sendt til oversettelse. Ellers: Vi lærte faglærerne ved BIT godt å kjenne.

9 Kvalitetssikring Det ble utarbeidet et eget kvalitets-
sikringsdokument som adresserer: UiS utsteder vitnemål; derfor tar vi også alle beslutninger. Godkjenning av kinesiske faglærere. Fordelingen av undervisning, oss /kineserne. Pensum. Eksamensordning. Ekstern evaluering.

10 Gjennomføringen Meget vanskelig å venne seg til undervisning med tolk.
Korte tidsfrister for sensur medførte ofte små forsinkelser. Ellers ingen problemer. Video: Einar Marnburg foreleser

11 Innsats og oppfølging UiS sin innsats i forkant;
- økonomisk og personellress. - følg opp! Hold fast! Oppfølging av driften; - Relativt lite admin. for UiS. - Kulturforskjeller ? - Økonomioppfølging - resultat for UiS. resultat for BIT. - Mange av studentene kommer til UiS i mai 2009 for å ta i mot vitenmål.

12 Sidevirkningene Forskningsprosjekter:
IMKS / IRIS: CSR tekstilindustrien (Kina / Norge). NHS: Big scale studie om turistrisiko. NHS: Hotel management studie. 2 doktorgradsstudenter fra BIT. Skal inngå avtale om å få doktorgradsstudenter fra to institutter.

13 Resultater og fremtiden
Gode evalueringer fra BIT. Interessant og givende for UiS. Positive sidevirkninger for begge institusjoner. Gjensidig tillit er opparbeidet. Effektiv internasjonalisering. Nytt kull høst 2009.


Laste ned ppt "Master i Serviceledelse i Beijing"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google