©Helsevernetaten Bergen kommune Hvilken rolle og hvilket ansvar har helsevernetaten ved denne type branner? Ingvar Tveit, leder Helsevernetaten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Bergen Vann Mai 2014.
Ny lov om folkehelsearbeid
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Systematisk HMS arbeid
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
Tema - Kort historikk (hovedpunkter) - Roller og ansvar - Ny rammetillatelse - Brannvern.
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
FORURENSING FRA BIL.
Fremtidens folkehelsearbeid
Eldrerådskonferansen mai 2013 FOLKEHELSE GÅR IKKE UT PÅ DATO!
Tilsyn utløser miljøtiltak
eksempler på HMS-faktorer:
Leverandørutviklingsprosjekt
Arbeidsmiljø Kap 9 i miljødelen.
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om helsetjenesten i kommunene
Helsedirektoratets forventninger: Hvor bør kommune- og spesialisthelsetjenesten være i 2015? Sykepleierforbundets fagseminar om forebyggende helsearbeid.
ARBEIDSMEDISIN - definisjon
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Kommunens tilsyn med skadedyrbekjempere
Georg Kapperud Utbrudd av næringsmiddelbårne sykdommer
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Bruk av skadedyrmidler i skoler og barnehager
Litt om håndtering av risiko
Inneklima i skolen! KS Hordaland Trond Hofvind.
Tromsø kommunes hemmelige tjenester….
BRUK av bedriftshelsetjenester 2014 Status 2013 Hva kan LAMU anbefale ledelsen å bestille av tjenester i 2014? LAMUmøte 23. sept Cecil T. Grosch,
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Bakgrunn for skolehelserådet
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Jordforurensing- sett i et helseperspektiv Finn Markussen Overlege, Helsevernetaten
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Folkehelse i kommunene. Kommunene er pålagt å drive med helsefremmende arbeid Følger opp myndighetenes mål og arbeid for folkehelse gjennom tjenester.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Kommunens ansvar Helsestasjoner Skolehelsetjeneste Allmennlegetjenesten Pleie/omsorgstjeneste Miljørettet helsevern.
Støy – hvem har ansvar? STØY I ET JURIDISK PERPEKTIV = PLAGE/ULEMPE SOM OVERSTIGER TÅLEGRENSEN STØYEIER (KILDEN) ALLTID DEN PRIMÆRT ANSVARLIGE.
Dårlig luftkvalitet, en utfordring for helse- myndighetene Bedre byluft forum 28. april 2011 Anders Smith, seniorrådgiver/lege.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Samfunnsmedisin – arbeidsfelt og oppgaver Befolkningsrettet virksomhet Sikring av miljøet Politisk administrativt arbeid Samfunnsmedisin er en del av helsetjenesten.
Fredrikstad, 23. – 24. november 2006
Kyrre Kvistad Folkehelsekoordinator Nord-Trøndelag fylkeskommune
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Oversikt over helseatferd og påvirkningsfaktorer hos barn og unge
Miljørettet helsevern
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Samfunnsmedisinsk enhet
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Program 1. Åpning 2. Bakgrunn for prosjektet 3. Helsevurdering
Velkommen til bostøttesamling!
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt
Utskrift av presentasjonen:

©Helsevernetaten Bergen kommune Hvilken rolle og hvilket ansvar har helsevernetaten ved denne type branner? Ingvar Tveit, leder Helsevernetaten

©Helsevernetaten Bergen kommune Helsevernetatens ansvar (1) Kommunehelsetjenesteloven: –Kommunens helsetjeneste skal til enhver tid ha oversikt over helsetilstanden i kommunen og de faktorer som kan virke inn på denne. –Miljørettet helsevern omfatter de faktorer i miljøet som til enhver tid direkte eller indirekte kan ha innvirkning på helsen. –Disse omfatter blant annet biologiske, kjemiske, fysiske og sosiale miljøfaktorer.

©Helsevernetaten Bergen kommune Helsevernetatens ansvar (2) Forskrift om Miljørettet helsevern –a)vurdering av aktuelle faktorer i miljøet, som for eksempel forurensning, støy, sosiale miljøfaktorer, ulykkesrisiko mv., og årsakene til deres opptreden –b)vurdering av miljøfaktorenes helseeffekter på befolkningen –c)forslag til mulige helsefremmende, forebyggende eller avbøtende tiltak.

©Helsevernetaten Bergen kommune Helsevernetatens rolle (1) Vurdering av omfang og type av helseskadelig forurensing, i dette tilfelle asbest Skaffe faglig vurdering av helsefare eller helseulempe Gi råd eller om nødvendig gjøre vedtak for å sikre at befolkningen sin helse blir ivaretatt.

©Helsevernetaten Bergen kommune Helsevernetatens rolle (2) Stedlig inspeksjon Få gjennomført adekvate analyser, og vurdere resultatene Gi faglige råd og informasjon – nært samarbeid med infoavd. –Individuell informasjon –Media –Klientkontakt – lege, ingeniør og forvaltning

©Helsevernetaten Bergen kommune Erfaringer og lærdom Lemkuhl-brannen representerte en svært lav asbestrisiko for befolkningen: ingen asbestfibre funnet i luften, bare i grove partikler som ikke er inhalerbare. Åpen og god informasjon er viktig Miljøkatastrofer krever ny kunnskap om helseeffekter