Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt
Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt? På hvilket grunnlag ble den aktuelle informasjonen gitt? Høring i Komite for helse og sosial Informasjonsdirektør Robert Rastad Foto: bt.no, Jo Straube

2 Vi er helt avhengig av en god dialog med media i alle situasjoner med kriser eller informasjons-kriser. Foto: bt.no, Jo Straube

3 To ulike faser, fire ulike informasjonsutfordringer: 1) Brann i Lehmkuhlboden Informasjon om brannen Informasjon om fredete bygninger 2) Asbestfrykt og prøveresultater Informasjon om helsefare ved asbest Informasjon om prøveresultater

4

5

6 Fase 1 Brann i Lehmkuhlboden 12., 13., og 14. september 2008

7 Fredag 12.september 2008 kl. 14.52 Brannalarm - bod i Sandviken
Redde liv, slukke brann, hindre spredning - brannvesenet, politi Infoberedskapsvakt tilstede, Politisk byvakt raskt på plass Brannvesenet ba om assistanse etter vel 1/2 time pga stor pågang fra pressen

8 Informasjon om brannen Informasjon om fredete bygninger
Informasjon basert på innspill fra brannvesenet, kommunale etater, antikvariske myndigheter på kommunalt, fylkeskommunalt og nasjonalt nivå. Informasjon deltok aktivt i arbeidet. Stor pågang både fredag 12., lørdag 13. og søndag 14. september. Byråd og brannmannskaper som hovedtalspersoner ifht pressen, og delvis informasjonsdirektør.

9 Asbestfrykt og prøveresultater
Fase 2 Asbestfrykt og prøveresultater Fredag 19. september og utover

10 Informasjon om asbest og prøveresultater
Helseinformasjon basert på materiell og innspill fra Helsevernetaten og Folkehelseinstituttet. Informasjon også fra brannvesenet, kommunale etater, forsikringsselskapet og saneringsselskap. Også innspill fra journalister og NIA. Byrådsleder, Byråd for helse, leder helsevernetaten, brannvesen og delvis informasjonsdirektør som talspersoner utad.

11  Torsdag 18.september Første kontaktpunkt med pressen var spørsmål fra TV2 om rydding, asbest og skader. Ble henvist til politiet, fordi tomten ikke var frigitt, dessuten forsikringsselskapet og Helsevernetaten (som de hadde snakket med).

12 Fredag 19.september TV2 intervjuet Ingvar Tveit
Møte mellom Seksjon informasjon, Brannvesenet og Helsevernetaten Diskusjon om mulig oppslag om asbest i TV2-nyhetene. Strategi: Artikkel til nett klargjøres: Budskap: Ikke fare for asbestplager TV varsles om stor sak til 21-nyhetene Sak publiseres i reserveweben 21.00 toppsak TV2 En del mediekontakt etter innslaget

13 Lørdag 20./Søndag 21.september
Stort mediefokus gjennom helgen. Mye kontakt med brannvesen, helsevernetat, politisk ledelse og media. Lørdag rykker opposisjonen ut i media med kritikk av byrådet og kommunens håndtering. Byråd svarer på kritikken fra opposisjonen.

14

15 Mandag 22.- Fredag 26. september
Hovedbudskap basert på informasjon fra helsemyndigheter lokalt og nasjonalt Svært stor mediekontakt Brev til beboere og bedrifter, fokus på barnehager i området Sentralbordbriefing Orientering for komiteen Invitasjon til beboermøte via brev til nærmeste beboere og plakater i området Dialog med enkeltbeboere på telefon og mail

16 Mandag 22.- Fredag 26. september
Hovedbudskap basert på informasjon fra helsemyndigheter lokalt og nasjonalt Egne nettsider om brann og asbest i portalen

17 Fredag 26. september Beboermøte Plakater i området
Hovedbudskap basert på formidling av testresultater Beboermøte Plakater i området Brev til alle beboere i nærområdet Pressmelding og mediekontakt Etablert kontakttelefon hos Helsevernetaten Medierådgivning

18 Etter fredag 26. september
Hovedbudskap basert på formidling av testresultater Ekstra kommunetorg i BA og BT En rekke brev til beboerne om ulike runder med testresultater Fortløpende oppdatering i portalen med testresultater Kontakt med enkeltbeboere på mail og telefon Mediekontakt


Laste ned ppt "Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google