Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

För demokrati i Norrköping
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
Andel av befolkningen som leser bøker. 1 90% % 2014 **Q1** Utvalg: 100 % Leseundersøkelsen Gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Forleggerforeningen.
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
TryggTrafikk v/ Distriktsleder Idar Ertsås Pressekonferanse 2. januar 2012.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Et sikkert og godt arbeidsmiljø-kampanjen Foredragsholders.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Ipsos MMI Norsk Medieindeks 2012.v

Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom TS Fokus Lillehammer 2005.
POLICYDOKUMENT – TRAFIKKSIKKERHET
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !?
H-verdi, F-verdi og RUH Betongelementbransjen
”Byggje –leve – bu” Nettverksamling for fagfelta rus/psykisk helse
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
Enova og industrien Sarpsborg 24. oktober 2013
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Månedsbrev fra Blåklokka
TARKUS OG MEG I TRAFIKKEN
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Insentivperiode 1, 2012 Startet 26. mars Avsluttes 15. juni Krav for å delta: Fra hver bedrift skal 10 brukere samkjøre 4 ganger.
NINA JON De trøblete unge gutta Hvem fortjener politiets oppmerksomhet? En studie av dødsulykkene i trafikken 2004 og 2005.
Gap mellom intensjon og handling?
Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom Trafikkdagene Ålborg Universitet 2006.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Ungdata-undersøkelsen i Eigersund 2013 Nøkkeltall (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 8 – 10 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1.
Hva sier tallene oss?.
Seminar 16.juni 2014 Felles beredskapsgruppe for museer og arkiv i Hordaland ståsted pr dags dato avdelingsleder Inger Raknes Pedersen.
Cake Q3 Storulykke 1.
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Planlegge og prioritere tiltak
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Hvordan sikre sunne arbeidsforhold i bygg og anlegg.
Vegdirektoratet Trafikksikkerhetsseksjonen Trafikkulykker Hva er en trafikkulykker? Ulykke som inntreffer på (offentlig eller privat) veg.
Økt innsats for tilbakekall av førerkort etter Vegtrafikklovens §34 - effekt på trafikksikkerhet Evaluering av prosjekt i Møre og Romsdal Fridulv Sagberg.
Pålitelighets- og risikoanalyse
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Kvalitet, risiko og avvik
H-verdi, F-verdi og RUH Betongelementbransjen
Bilbelte Læringsmål: Naturfag
Innlegg på driftssjefkonferansen 2008
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Viltulykker - hva gjør vi?
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Rogaland Januar 2015 HMS en – her og nå – paal Ove

HMS i Trafikken - Trafikksikre arbeidstakere? Kjøring i jobben HMS i Trafikken - Trafikksikre arbeidstakere? Paal Ove Sodefjed

Kanskje vi kan se det samme… Ketil

Avklaringer/Begrep Trafikkuhell Trafikkulykke Arbeidsrelatert trafikkulykke Paal Ove info om arbeidsform

Definisjoner Trafikkuhell: Uhell som medfører materiell skade og eller som har ubetydelig personskade. Trafikkulykke: Ulykke som medfører personskade som ikke er ubetydelig og som skal rapporteres til politiet. Arbeidsrelatert trafikkulykke: Trafikkulykke som involverer minst en fører som er på jobb. Ref: TØI 1188/2012

Oppgave – Kartlegge omfanget Hvem har vært involvert i et trafikkuhell med materielle skader.. Hva var årsaken, hva var det som hendt`? Kartlegge omfanget av trafikkuhell blant de tilstedeværende. Akse – med retropespektiv.

Årsaker:

Vi er i Rogaland….Sjekke tilstanden. Hvor mange trafikkuhell tror du blir meldt til forsikringsselskapene hvert år fra Rogaland? Link til forsikringsskadene; http://trast.fnh.no/UI/Trast.aspx Hvor mage av disse involverer en som kjører bil i jobb, eller til og fra jobb?

Trafikkuhell

Kostnader 564.690.000,- kroner I tillegg legge til kostnader på skadde og drepte personer……

Dødsulykker i trafikken 1950 - 2013 151 døde i 2014

Arbeidsrelatret trafikkulykke Hvor stor andel av dødsulykkene i trafikken skjer i jobb sammenheng? Hva kjennetegner disse ulykkene?

Arbeidsrelaterte dødsulykker

Om førere i arbeid når ulykken skjer Tungbil / buss når føreren er yrkessjåfør, personbil når føreren ikke yrkessjåfør Nesten alltid menn 26 % av de andre som kjørte i arbeid var over 54 år, mot 17 % av yrkessjåførene 57 % av ”andre” kjørte kjøretøy klassifisert som ”utløsende” for ulykken, mot 36 % av yrkessjåførene 37-38 % brukte ikke bilbelte

Systematisk HMS arbeid gir resultater!

Styringssystemer for trafikksikkerhet NS-ISO 39001:2012 Styringssystemer for trafikksikkerhet

Alle som går på jobb, skal komme helberget tilbake, sa arbeids- og sosialminister Robert Eriksson under signeringen av HMS-charteret for byggenæringen 18. juni 2014

Styringssystemer for trafikksikkerhet NS-ISO 39001:2012 Styringssystemer for trafikksikkerhet

Tenk gjennom - Hvor mange kjøretøy har din bedrift i aktivitet? Har din bedrift hatt uhell eller ulykker i trafikken i løpet av de siste fem årene? Dersom ja, hvilke konsekvenser har trafikkulykker for bedriften og den enkelte ansatte? Hvem kan i din bedrift kan påvirke trafikksikkerheten?  Hvilke praktiske konsekvenser har en skade på kjøretøyene for din virksomhet?  Hvilke innsparinger tror du er mulig?

Veien videre Hva nå? Hva trenger du/din virksomhet? Hvem tar ansvar?

Hvilket bilde ser du nu..et nytt..

Spørsmål Hvor relevant er det for din bedrift (slik du ser det) å gå inn på en prosess som en iso prosessen er? Ikke i det hele tatt – kanskje – svært relevant. Hva er begrunnelsen for svaret ? Dersom du ikke vil være med, hva er det som mangler? Hvilke utfordringer må løses? Hvordan vil du løse dem? Hvilke nytte kan dette ha for bedriften? Hva skal tema for et eventuelt neste møte være?

Spørsmål til eksterne På hvilken måte holder virksomheten din oversikt over trafikkuhell/skader på egne og/eller innleide kjøretøy?  Hvilke praktiske konsekvenser har en skade på kjøretøyene for din virksomhet?  Hvilke innsparinger tror du er mulig?

http://www.tryggtrafikk.no/