Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
LK06 – fra ord til handling
Skrivestien.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Melding til Stortinget…
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
STASJONSUNDERVISNING
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Pedagogisk utviklingsarbeid
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Eksamen Hva har jeg lært?.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Skolebasert kompetanseutvikling
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Velkommen til Apalløkka
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Utskrift av presentasjonen:

Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen

Forskende partnerskap Forskning: Kartlegging, intervju, observasjon, spørreskjema, organisasjonsanalyse, modellæring og inspirasjon, endringsanalyse Målet er endring Motivasjon Samarbeid Kompetanse i engelsk Bedre gjennomføring

Aksjonsforskning Fokus er rettet mot handlinger og forskning rundt disse handlingene Fokuserer på utvikling av praksis og teori knyttet til praksisen innenfor organisasjonens rammer Et likeverdig samarbeid mellom forskere og deltakere Kvalitet på forskningen måles ut i fra endringer

Kompetansemiljøet

Modelling Felles begrepsforståelse Vurdering for læring ( fremovermeldinger) Vurdering av læring ( tilbakemeldinger) Vurdering for undervisning ( elevens utviklingssone) Vurderingsgrunnlag (prosess) Vurderingssituasjon ( aktiviteter)

Scaffolding Kompetansemål – delmål – tema ( i undervisning) Tema: relatert til elevene, lærer ( COF) Innhold: finne –systematisere informasjon ( notater) Scaffolding lesing – systematisere Struktur: lese, lytte til og produsere tekster Scaffloding skriving –skriverammer Scaffolding snakking –snakkerammer Språk: egenutvikling Scaffloding kartleggingsprøver

Coaching Hjelpe lærere i prosessen Læreres læring Elevers læring Kompetansemiljøets læring Samarbeidslæring Observasjon, refleksjon og drøfting Utprøving

Reflexion, articulation Lærere og ledere: Reflektere over egen praksis og egen praksisteori Behaviourisme, Konstruktivisme, sosialkonstruktivisme Presentere egne tanker ( i dag) Lærere Ledere Kompetansemiljø

Exploration Nye veier