Tilsyn, råd og veiledning om miljørettet helsevern i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Ansvar og prosesser i skolen
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Informasjonsplikt og uttalerett
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om helsetjenesten i kommunene
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Barn som pårørende.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Styrermøte 21.mars 2013.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Barn som pårørende.
TILSYN.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Tilsyn, råd og veiledning om miljørettet helsevern i skolen
Hva skal til for å få alle skolene godkjent?
innholdet i enkeltvedtak
Gullkorn fra barnemunn
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Gjennomgang av miljørettet helsevern
Styrking av miljørettet helsevern i skolen Hva kan kommunen gjøre – egenkontrollen og godkjenningen Prosessen i Skedsmo kommune Hans Petter Buvik, Helseavdelingen.
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
IK Bygg, et verktøy for kommunene
Arbeidsmiljøet for ansatte
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Samfunnsmedisin – arbeidsfelt og oppgaver Befolkningsrettet virksomhet Sikring av miljøet Politisk administrativt arbeid Samfunnsmedisin er en del av helsetjenesten.
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Kvalitet, risiko og avvik
Miljørettet helsevern
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
Ved fylkeslege Petter Schou
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Juristsamling - Ålesund
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Utskrift av presentasjonen:

Tilsyn, råd og veiledning om miljørettet helsevern i skolen Finn Martinsen, Helsedirektoratet Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Godkjenning av skoler, kommunenes tilsynspraksis – status 2013 % Oslo Akershus Landet Svar   (53) 75 Godkjent 41 64 58 Ført tilsyn 59 56 54 Avvik 70 48 61 Vedtak om lukking 72 98 90 Lukket avvik 32 34 42 Vedlikeholdsplan 76 55 Oversikt Oversikt Tilstanden Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Faser i et systematisk (miljørettet) folkehelsearbeid etter folkehelseloven Prosess, resultat/effekt Kartlegging og analyse, eks. forhold i skoler og barnehager,…. §§30 og 5 §§5 og 21 Kobling til kommunens planverk Lokale tiltak, eks. rehabilitere virksomheten §§4, 7 og 20 §§6 og 21 §6 Lokale mål knyttet til utfordringene

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014 Folkehelseloven §5: Kommunen skal ha nødvendig oversikt over helsetilstanden i befolkningen og de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne. Oversikten skal bl.a. baseres på: C) kunnskap om faktorer og utviklingstrekk i miljø og lokalsamfunn som kan ha innvirkning på befolkningens helse §7: Kommunen skal iverksette nødvendige tiltak for å møte kommunens folkehelseutfordringer, bl.a. tiltak knyttet til oppvekst- og levekårsforhold som bolig, utdanning, arbeid og inntekt, fysiske og sosiale miljøfaktorer,…..mv. Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler • Formålet er å bidra til at miljøet i barnehager og skoler fremmer helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold samt forebygger sykdom og skade • Generelt krav – Virksomheter som omfattes av forskriften skal være helsemessig tilfredsstillende – Virksomhetene skal planlegges, bygges, tilrettelegges og drives slik at forskriftens bestemmelser om trivsels-, helse-, hygiene- og sikkerhetsmessige forhold oppfylles på en allment akseptert måte Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014 Materielle og prosessuelle krav i forskriften Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014 Materielle krav • Beliggenhet • Utforming og innredning • Inneklima/luftkvalitet • Belysning • Lydforhold • Drikkevann • Sanitære forhold • Avfallshåndtering • Muligheter for aktivitet og hvile • Måltid • Psykososiale forhold • Rengjøring og vedlikehold • Sikkerhet og helsemessig beredskap • Førstehjelp • Tilrettelegging • Smittevern • Røyking • mv. Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014 Prosessuelle krav • Plikt til internkontroll • Opplysnings- og informasjonsplikt • Krav til godkjenning Tilsyn Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Plikt til internkontroll §4 Virksomhetens plikt til egenkontroll og dokumentasjon på hvordan regelverket etterleves på en systematisk måte. Eier har plikt til å etablere et internkontrollsystem Leder skal påse at IK-systemet følges opp, og gi relevant informasjon til elever og foresatte Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Internkontroll – «til enhver tid» Sikre varig god kvalitet i virksomheten Være et naturlig integrert verktøy og hjelpemiddel i den daglige driften Tilpasset virksomhetens behov Utviklingsorientert (ikke historisk!) Helhetlig system (jf krav i flere regelverk) Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Informasjons- og opplysningsplikt §5 Leders plikt til å fremlegge nødvendige opplysninger Leder skal uoppfordret gi relevant informasjon til elever/foresatte om forhold som kan ha negativ innvirkning på elevenes helse Rutiner som sikrer og viser hvordan bestemmelsen etterleves. Sammenfallende bestemmelser i mhv-forskriften §5, folkehelseloven §12 og opplæringsloven §§9a-2 og 9a-3. Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Hva gjør IK-bygg? Samler alt regelverk på ett sted Viser vei gjennom jungelen av lover og regler om helse, miljø og sikkerhet (HMS). Revideres og oppdateres jevnlig i samarbeid med tilsynene. Kartlegger tilstand med farger Enkel og praktisk sjekkliste med spørsmål som besvares ved hjelp av trafikklys (grønt, gult og rødt). Visuell sterk og enkel å forstå Stimulerer til samarbeid Sjekklisten tydeliggjøre plassering av ansvar og stimulere til samarbeid – også med brukerne av byggene. Fire roller: eier, forvalter, utfører og bruker

Ombygging/ rehabilitering Hvilke områder dekkes? Ansvar Bygning Innemiljø Universell utforming Brann og beredskap Ytre miljø Byggearbeid Eier Utvending Renhold Beliggenhet Organisatorisk Flom Ombygging/ rehabilitering Forvalter Innvendig Luft Planløsning Teknisk Skred Bruker El-anlegg Temperatur Adkomst Nedgravde tanker Varme og ventilasjon Lys Tilgjengelighet Energi-merking Vann, avløp og sanitær Lyd Beredskap

Bred støtte IK-bygg støttes og fremmes som et nyttig og nødvendig verktøy til systematisk internkontroll: Direktoratet for Byggkvalitet Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) KLP Skadeforsikring Norsk Brannvernforening Arbeidstilsynet Helsedirektoratet NKF bygg og eiendom (tidligere FOBE) IK-bygg oppdateres og revideres jevnlig i samarbeid med tilsynene.

Tilstandsrapport

Ønsket utvikling 2013 2016 2014 2015

Bruk av tilstandsgrad IK-bygg 0: Ingen feil eller mangler registrert. Komplett dokumentasjon foreligger og er i aktiv bruk. 1: Feil eller mangler er ikke registrert og lite sannsynlig. Dette er delvis dokumentert. 2: Feil eller mangler er registrert eller sannsynlig. Dette er delvis dokumentert. Vedlikehold må utføres. 3: Store feil og mangler registrert eller sannsynlig. Delvis eller ingen dokumentasjon. Pålegg fra en eller flere myndigheter. B: Besvares ikke når oppgaven ikke er relevant for denne funksjonen.

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014 Krav om godkjenning §6 Skolen skal være godkjent (siden 31.12.1998) Søknad skal fremlegges når det foreligger plan for etablering, utvidelse eller endring: Skal inneholde dokumentasjon som viser hvordan eier sikrer at skolen planlegges, etableres, drives og videreutvikles iht forskriftens bestemmelser Antall elever skolen er beregnet for Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Hva søkes det godkjenning for? Ny skole? Eksisterende skole, ikke tidligere godkjent Renovering av eksisterende skole (hensynet til brukerne!) Tilbygg til eksisterende skole Midlertidige erstatningslokaler Driftsmessige endringer (eks. økt antall elever) Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Konsekvenser av manglende godkjenning • Skolen får status som ikke godkjent: – Kan ha betydning for å nå fram i fordeling av budsjettmidler – Tilsynsmyndigheten (kommunen) bør gi virksomheten tettere oppfølging, krav om retting, mv Folkehelseloven § 10 tredje ledd gir hjemmel for å stanse godkjenningspliktig virksomhet som ikke er godkjent - Krav om forholdsmessighet Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Hva med «gammel» godkjenning? Tidsavgrenset godkjenning? Vil det være aktuelt med «regodkjenning» av skole som ble godkjent for 15 år siden? Hvis det ikke har skjedd en utvidelse eller annen vesentlig endring av virksomheten, vil heller tilsyn være egnet virkemiddel (evt med krav om retting av mangler) Kan det gis tidsavgrenset godkjenning av skolen? Ingen hjemmel for dette i forskriften, men kommunen kan velge å gi tidsavgrenset godkjenning, hvis dette anses formålstjenlig (f.eks. for rent midlertidige løsninger, «brakker» o.l.) Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Midlertidig godkjenning/vilkår (Rundskriv fra HOD I:2012-1) • Godkjenning skal gis til virksomheter som oppfyller kravene i forskriften • Adgang til å dispensere fra enkelte krav i særskilte tilfeller, jf. § 26 annet ledd • Bruk av vilkår i forbindelse med godkjenning betyr at kommunen kan stille ytterligere krav til virksomheten i tillegg til forskriftens krav • En midlertidig godkjenning/”godkjenning på vilkår” er juridisk sett en ikke-godkjenning Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014 Ny veileder IS-2072 som skal avløse IK-2619 fra 1998 Primær målgruppe: Skoleeiere, - ledere, ansatte, elever, pårørende Økt kunnskap hos virksomhetene Utdyping av krav i forskriften Grunnlag for faglig skjønn Mer enhetlig etterlevelse av regelverkets krav «God praksis i skolen forutsetter….» Lenker til faglig fordyping, gode eksempler, mv Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Veilederne skal bidra til god praksis God praksis = “må + bør” Forsvarlig Etikk Fag Jus = «må» Uforsvarlig Krav i forskriften Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014 Tilsyn §25 Kommunen som tilsynsmyndighet: Kommunenes tilsyn med virksomhet og eiendom skal dokumenteres særskilt, herunder uavhengighet og likebehandling i tilsynet (fhl §30, 2. ledd) Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014 Hva skal dokumenteres? Hvem som har ansvar for å følge opp tilsynet med miljøet i skolen Tilsynsorganets kompetanse, kapasitet og myndighet Hvordan man sikrer uavhengighet ift. Tilsynsobjektet Hvordan man sikrer tilstrekkelig styring med tilsynsoppgaven, bl.a. gjennom risikovurderinger, tilsynsplan, oppfølging av avvik, mv Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014 «Tilsynshierarkiet» i miljørettet helsevern Helsetilsynet Fylkes- mannen Kommunen Internkontroll (virksomheter og eiendom) Overordnet faglig tilsyn med loven Tilsyn med kommunen Tilsyn med virksomheten Virksomhetens tilsyn med seg selv Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Aktuelle roller og hjelpemidler i tilsynsarbeidet Helsetilsynet Fylkesmannen Kommunen Internkontroll (virksomheter og eiendom) Landsomfattende tilsyn Intern organisering, samarbeid, kurs, mv F. eks. H.dir: Tilsynsveileder Norkart: KOMTEK F.eks. IK-Bygg Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Mange tilsynsmyndigheter…. Arbeids-tilsyn Fylkes-mannen El-tilsyn Mattilsyn Branntilsyn Puh….! Kommunen/Miljørettet helsevern-tilsyn Skolen

Innemiljø - aktuelt samarbeidstema Kommunen Folkehelse-loven Fylkesmannen Arbeidstilsynet Opplærings-loven Arbeidsmiljø-loven Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler Kap 9A Arbeidsplassforskriften Innemiljø i skolen/barnehagen

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014 KOMTEK MHV – standardisert tilsynsverktøy for kommunen knyttet til matrikkelinfo. Oversikt Tilsynsobjekter og prosjekter Avvik og anmerkninger Rapporter Prosesser Planlegging, befaring/besøk, tilsyn, oppfølging Sak og Arkiv Saker, journalposter Brevskriving ved bruk av maler Integrasjon med kommunens sak & arkiv-system Kart Setter tilsynsobjektene på kart Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Hjelpemidler/verktøy for kommunene Veileder til forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler (IS-2072) Faglige veiledere (FHI m.fl.) Tilsynsveiledning til kommunene iht kap 3 i folkehelseloven (Hdir) - under utarbeiding IK-Bygg web (Dir. for byggkvalitet) Verktøykassen til Forum for miljø og helse Eksempel på standardisert tilsyn med virksomhetene (KOMTEK) – under utarbeiding Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014

Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014 Hjelpemiddel i saksbehandlingen Økt kunnskap hos myndighetene og virksomhetene Støtte i faglig begrunnelse/utøvelse av skjønn Samordning av normer/anbefalinger fra ulike myndigheter og fagmiljøer Bidra til mer enhetlig forståelse og praktisering av regelverket Økt kvalitet på det fysiske skolemiljøet! Nasjonale samarbeidskonferanser om skolemiljøet 2014