Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Prosesstyring som styringsverktøy
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Nye programmer i Forskningsrådet innenfor utdanning, helse og velferd
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Ungdomstrinn i utvikling
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Regionale forskningsfond
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Flere årsaker til gjennomgang av virkemidler for regionale innovasjonssystem (”Systemtiltakene”) Endinger innen virkemiddelapparatet Framveksten av SkatteFUNN-prosjekter.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell ’Forskningsbasert undervisning’, kvalitet og kvalitetssikring - et systemperspektiv Offisielle utredninger.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud

Lov om universiteter og høgskoler § 1-1. Lovens formål Denne lov har som formål å legge til rette for at universiteter og høyskoler a)Tilbyr høyere utdanning på høyt internasjonalt nivå. b) Utfører forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå. c) Formidler kunnskap om virksomheten og utbrer forståelse for og anvendelse av vitenskapelige og kunstneriske metoder og resultater, både i offentlig forvaltning, kulturliv og næringsliv

§ 1-3. Institusjonenes virksomhet Universiteter og høyskoler skal arbeide for å fremme lovens formål ved å: a) tilby høyere utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap. b) utføre forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. d) bidra til å spre og formidle resultater fra forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. e) bidra til innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. g) bidra til at norsk høyere utdanning og forskning følger den internasjonale forskningsfronten og utviklingen av høyere utdanningstilbud.

Kapittel 10a. Lærerutdanning (tidligere lov) Kapitlet med § 54a, § 54b og § 54c tilføyd ved lov 19 mars 1999 nr. 13 (i kraft 1 aug 1999 iflg. res. 19 mars 1999 nr. 861). § 54a. Formål 1.Lærerutdanning skal gjennom undervisning, forskning og faglig utviklingsarbeid, gi den faglige og pedagogiske kunnskap og praktiske opplæring som er nødvendig for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning, læring og oppdragelse. Utdanningen skal ta utgangspunkt i ulike forutsetninger hos elever og barnehagebarn og være i samsvar med målene for det opplæringsnivå utdanningen sikter mot.

NOKUT-evalueringa av allmennlærarutdanninga: Forskingsbasert undervisning er lovfesta Praksis, teori og forsking skal utgjere ein heilskap

Gjennomsnittleg prosentvis tal på personar med førstekompetanse 31 % (i ALU), kravet for å bli akkreditert institusjon på lågare grads nivå er 20%

…det kommer til å ta lang tid før allmennlærerutdanningen får en tilfredsstillende forskningstilknytning og forutsetninger for å utvikle en vitenskapelig basis for utdanningen

....er det evalueringspanelets generelle inntrykk og vurdering at målsettingen om forskningsbasert lærerutdanning slik den er uttrykt i St.meld 16 (2001 – 2002) i liten grad blir oppfylt i praksis

Opptakstall/ registrerte studentar i 2006: Universiteta: / Statlege høgskolar: /

Løyving over statsbudsjettet for 2007 Basis/Undervisning/Forsking: Universiteta: 6,7 mrd/ 2,6mrd/ 2,7mrd=12mrd Statlege høgskolar: 4,7mrd/2mrd/ 0,25mrd= 7mrd (Universitetet i Tromsø får litt større forskingsløyving åleine som dei 24 statlege høgskolane til sammen) Nye stipendiatstillingar: Universiteta: 341 Høgskolane: 59

Forskingsrådets Policy: Forskingsrådets samla budsjett i 2007 ca 5,6mrd men altså litt under 2 % til dei statlege høgskolane

Program/satsingar i Forskningsrådet KUPP (kunnskapsutvikling i profesjonsutøving og profesjonsutvikling, eit forskningsprogram retta mot statlege høgskolar)( ): 15 av 32 prosjekt til høgskolane KUL (Kunnskap, utdanning og læring) (87 mill): Ein høgskole er involvert (HiB) FOU i Praksis (154 mill); 7 av 10 prosjekt til høgskolane SHP (Strategiske høgskoleprosjekter)(100mill): 19 av 19 til høgskolane

Forskingsrådets Policy: Forskningsrådets midler fordeles i hovedsak ut fra nasjonal konkurranse …gjør det relevant å spørre om, og i hvilken grad det er hensiktsmessig å utvikle virkemidler som er eksklusive for høgskolesektoren … som et hovedprinsipp ikke skjerme eller spesialbehandle høgskolene ved å stille andre kvalitetskrav…

Forskingsrådets Policy Opprette ein elite-divisjon?