mcs, Videreutvikling av mål- og resultatstyring i Forskningsbasert kompetansemegling Samling Marit C Synnevåg Seniorrådgiver, Scandpower Information Technology as
mcs, Oppdrag for MOBI frem til 1.03 MRS-system for MOBI MRS-system for MOBI Nasjonalt og helhetlig grep- med regionale særtrekk Nasjonalt og helhetlig grep- med regionale særtrekk Forankring og avklaring med ulike aktører i MOBI Forankring og avklaring med ulike aktører i MOBI Rapport til godkjenning i programstyret for MOBI Rapport til godkjenning i programstyret for MOBI Hva er behovet i nHS og i Komptetansemegling? Hva er behovet i nHS og i Komptetansemegling?
mcs, Tilnærming I: Mål- og resultatstyring i FKM – så langt Mål- og resultatstyring i FKM – så langt Krav i årsrapport 2004 Krav i årsrapport 2004 Kvantitative måltall - bedrift, institutt og samspill ( jf skjema) Kvantitative måltall - bedrift, institutt og samspill ( jf skjema) Kvalitative egenvurderinger Kvalitative egenvurderinger –Aktiviteter: hva er gjort? –Resultater: hva er oppnådd? –Erfaringer/læring –Utfordringer/ambisjoner 2005 –Annet?
mcs, Tilnærmingsmåte II – ”Kunnskapsdannelse for endring” Mer enn måltall og resultatvurdering Mer enn måltall og resultatvurdering Sikre endring og læring – kunnskapsdannelse på mange nivåer Sikre endring og læring – kunnskapsdannelse på mange nivåer Få til kunnskapsdeling – mellom hvem? Få til kunnskapsdeling – mellom hvem? Fra individuell læring til kollektiv endring Fra individuell læring til kollektiv endring Helhetlig grep- sammenheng og oversikt Helhetlig grep- sammenheng og oversikt
mcs, Hvorfor ”Kunnskapdannelse, formidling og læring” ? oppdatert kunnskapsgrunnlag internasjonal kunnskapsinnhenting dialog og kunnskapsdeling læring og formidling rapportering aktivitet og resultat ( MRS) dokumentasjon politikkutvikling og innovasjon evaluering god praksis
mcs, Eksempler på kunnskapsdannende verktøy Rapporteringsregime Rapporteringsregime Monitorering Monitorering God praksis-analyser God praksis-analyser Web-basert kunnskapsdeling/ virtuelle nettverk Web-basert kunnskapsdeling/ virtuelle nettverk Fysiske møteplasser Fysiske møteplasser Evaluering Evaluering –Formativ eval. –Summativ Problemnotater/ Problemnotater/ analyser analyser Ulike læringsarenaer nasjonalt, regionalt, Ulike læringsarenaer nasjonalt, regionalt, prosjektbasert etc prosjektbasert etc Formidlingsfokus Formidlingsfokus
mcs, Prosessforslag Gjennomgang 7.12 = steg 1 Gjennomgang 7.12 = steg 1 Avklaringsmøter jan-feb med rep. fra nHS og FKM – og MOBIs adm. Avklaringsmøter jan-feb med rep. fra nHS og FKM – og MOBIs adm. Teste innfallsvinkler/konkrete forslag Teste innfallsvinkler/konkrete forslag Høringsrunde pr mail Høringsrunde pr mail
mcs, Jeg er lydhør...ta kontakt! og