Interaksjonsteknikker (dialogformer) 1. Gjennomgående case: Form & Farge editor. 2. Historisk gjennomgang. 3. Pros & Cons.
En Form & Farge editor Kravspesifikasjon: Lag et program som gjør det mulig for brukeren å sette form og farge individuelt på en 2 x 2 matrise av figurer. Brukeren kan velge blant tre former og tre farger: Former: Trekant, firkant og sirkel. Farger: Rødt, blått og gult. Resultatet skal presenteres grafisk for brukeren på skjermen.
Eksempel på resultat
Objekt-orientert analyse To datatyper: Form og Farge. (PASCAL) Form = (Trekant, Firkant, Sirkel); Farge = (Rød, Blå, Gul); Klassen Figur har attributter: Formen : Form; Fargen : Farge; Figur’s metoder: SetForm(Form) ; GetForm() : Form; SetFarge(Farge) ; GetFarge() : Farge; Figurmatrise er en 2x2 Array av Figur: FigurMatrise = Array[2,2] of Figur;
Kommandospråk Gi kommandoer. >farge a,2,blaa >form a,2,sirkel >_
Form-fill (IBM 1950-80) Fyll inn innslag: X-koord.: _ [a-c] Y-koord.: _ [1-3] Form: ________ Farge: ________ Trykk ”Enter” for å fullføre.
Menybasert - tekstlig Velg farge: 1. Rød 2. Blå 3. Gul >_
Ikonbasert Form Farge Avslutt
Ikonbasert - Verktøy Aktiv Markør Form Farge Avslutt
Ikonbasert - Valgt objekt Attributter Valgt figur Form Farge Avslutt
Ikonbasert - ”Drag & Drop” Form Markør Form Farge Avslutt