Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foreldremøte/-råd.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foreldremøte/-råd."— Utskrift av presentasjonen:

1 Foreldremøte/-råd

2 Årets personal Barnehagen har 17 faste årsverk. I tillegg er det inne 1, 3 årsverk gjennom styrket bhg. Totalt er nå 20 ansatte. Kompetanse grunnbemanning:9 barnehagelærere, 5 fagbrev, 4 annen kompetanse. En av de ansatte utdanner seg til barnehagelærer på deltid. Vikarer: Vi bruker i hovedsak vikarbyrået Pvs (pedagogisk vikarsentral). Vi tilstreber oss å bruke kjente fjes for både barn, foreldre og ansatte. Gjennom året vil det også komme inn barnehagelærstudenter på alle avdelinger. Vi er praksisbarnehage for UiS. Ved behov vil det kunne komme inn støttefunksjoner fra kommunen gjennom styrket bhg.

3 SAMU (samarbeidsutvalg)
Samu er lov- og vedtektsfestet i vedtekter for andelslaget punkt 11, og er sammensatt av foreldre, ansatte og styret. Samu har uttalerett og forelegges saker som årsplan, budsjett og årsregnskap. Samu arrangerer juleverksted i des, og en felles tur på våren. Arbeidet protokollføres. Repr. i Samu legges ut på nettsiden vår. Personal: Inger Marie, Cathrine og …….. (2 rep. + vara). Foreldre - På gjenvalg: Monika Ikdal, Stian Galapate- Edvardsen. På nyvalg: Erik Kjærvik (2 rep. + vara). Eierstyret stiller med en representant. Samu konstituerer seg på første møte. Første møte er satt til 17. oktober.

4 Dugnad I henhold til driftsvedtekter punkt 11 skal hver andel stille på 10 timer i året. Frikjøp koster kr 200,- pr time. Det avholdes lagdugnad og felles dugnad. Oppmøte føres. Stiller man på både lag- og fellesdugnad får man godskrevet 10 timer. En gjennomgang av oppmøte foretas på våren. Manglende oppmøte blir automatisk fakturert i juni eller august. Info vedr. dugnad finner du på nettsiden vår. Vi starter med lagdugnader i okt/nov. Oversikt over lag legges ut på mykid – info kommer. Fellesdugnad til våren blir å ta resterende maling av barnehage og gjerde mot veien. Organisering kommer vi tilbake til.

5 Sosiale medier Sosiale medier - Vi henstiller alle foreldre til å la være å spørre personalet om private vennskap på sosiale medier (de som allerede er venner, blir ikke blokkert). Normalt sett vil det ikke være et problem, men vanskelige saker i møte mellom jobb/bhg og det private kan oppstå for begge parter. Bilder/film som foreldre tar i forbindelse med arrangement i bhg-regi henstille vi om at ikke legges ut på sosiale medier. Det viktigste er at alle barn og foreldre som går hos oss skal være trygge på at det som skjer i barnehagens regi er under trygge digitale omstendigheter. Datatilsynet har utarbeidet en veileder som heter ”I beste mening” som tar opp problemstillinger rundt bruk av barn/bilder på nett. Det er absolutt verdt å lese denne nettsiden og hefte. Hovedregelen er at det skal innhentes samtykke.

6 Diverse/minner om Lukk alltid porten og sett på carabinkrok ved bringing og henting! Ikke la barna åpne porten, og ikke løft barna over gjerde/port. Ikke hopp over gjerde selv heller! Husk å rygg inn ved parkering. Opptak, søking, endring, oppsigelser – skal gjøres på nett via ”oppvestkportalen” til Sandnes kommune, men gi et lite vink om du gjør en endring. Innberetning av foreldrefradrag til skatteetaten. Det er den personen som faktura stiles til, som også blir innberettet til. Dersom dette er feil må dere gi undertegnede beskjed via mail eller tlf. Pers.nr hentes fra oppvekstportalen. Glemmer du å endre, kan man også gjøre dette manuelt på selvangivelsen i ettertid.

7 Vi har åpningstid til kl 16
Vi har åpningstid til kl 16.45, men dersom alle barna er hentet, gjør vi oppmerksom på at vi stenger mellom Har du glemt noe må du derfor komme før for å være sikker på å få det ut. Vedr dokumentasjon på enkeltbarn. Hvert barn har en egen mappe med alle formelle papirer, observasjoner, foreldresamtaler etc. Dette er arkivert. Gjør oppmerksom på at alle foreldre/foresatte kan få innsyn i/kopier av sitt barns mappe. Som hovedregel slettes/makuleres all info når barnet slutter i bhg. Dette gjelder også for/på mykid. Foreldre-/brukerundersøkelse. Annet hvert år gjennomfører vi dette. Vi deltar nå i en nasjonal undersøkelse gjennom Udir. Neste gang blir i 2019. Nybygg – Leies ut til selskaper og arrangementer til nåværende og tidligere personal og foreldre. Se mykid for mer info. Transport – Når vi drar på arrangementer/turer m.m. bruker vi som hovedregel busser med godkjente barneseter.

8 Barnehagens meldeplikt
Som barnehage, og personlig har alle ansatte en plikt etter barnehagelovens § 22 å melde i fra ved mistanke om: Fysisk eller seksuell mishandling som slag, spark, lugging, risting, skålding, stikk, brenning, klemming, seksuelle handlinger m.m. Omsorsgsvikt herunder psykisk misshandling i hjemmet som kan være manglende mat, klær, hygiene, likegyldighet, latterliggjøring, utlevering, krenkelser, trusler om vold/straff, ingen oppfølging, rusproblematikk herunder alkohol, at barn er vitne til vold i nære relasjoner m.m. Våre briller vil alltid være på for og til barnas beste – foreldre/foresatte kommer da i andre rekke. Meldeplikten vil alltid gå foran taushetsplikten.

9 Betaling – oppfordrer til å sette opp avtalegiro Det sendes ut faktura/avtalegiro ca den 15. i hver måned med forfall ved månedsskifte. Det betales månedlig forskuddsvis. Alt sendes på mail (også evt purringer og innkassovarsler). Har du ikke mottatt noe, sjekk spam/søppel. Kontakt oss om det ikke er der heller. Problemer særlig med hotmail. Merk at bhg kan komme opp som Vagletoppen ved betaling i nettbanken.

10 Overgang bhg-skole Alle bhg skal etter loven ha et system ifm overgang bhg- skole. Bogafjell bydel har utarbeidet felles rutiner og systemer. Vi ber nå alle foreldre (Maxibarn) om samtykke i at vi kan overføre informasjon om deres barn til skolen. Dette gjøre i form av et samtykkeskjema og et overføringsskjema. Alle barnehager i Bogafjell bydel bruker det samme skjemaet. Dette gjøres for å sikre at ditt barn får en så god overgang som mulig. Overføringsskjemaet fylles ut av barnehagen og signeres i overenstemmelse med dere foreldre. Samtykke hentes inn på høsten siste året i bhg, og skjemaet fylles ut, og overleveres til skolen på våren. For barn med spesielle behov og to-språklige barn er det i tillegg egne prossedyrer.

11 Til slutt I forbindelse med ferier og høytider (ifm skoleruta) vil det bli sendt ut sms og/eller skriv om at frister for å legge inn ferie på mykid. Høstferie(mest aktuelt for de med skolebarn) og juleferie er det som står for tur. Spørsmål? Ordet gis til eierstyret.


Laste ned ppt "Foreldremøte/-råd."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google