Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oppgaver til diskusjon AP109 Lover og regler i selvvalget

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oppgaver til diskusjon AP109 Lover og regler i selvvalget"— Utskrift av presentasjonen:

1 Oppgaver til diskusjon AP109 Lover og regler i selvvalget

2 Hvorfor oppgaver I kurset «AP109 Lover og regler i selvvalget» har vi løftet frem ulike tema som er viktig å være bevisst på når man jobber i selvvalget. Utfordringen med regelverk er ofte hvordan man bruker det i praksis i apoteket. Derfor er det nyttig å reflektere, diskutere og dele erfaringer med kollegaer. Vi har laget noen oppgaver dere kan bruke som utgangspunkt til diskusjon i apoteket. Oppgavene baserer seg på «Seks gode vaner i selvvalget». Hvordan bruke oppgavene Velg ut noen oppgaver ut fra hva dere syns er mest nyttig og hvor mye tid dere har til rådighet. Diskuter oppgavene enten i mindre grupper eller med hele apoteket. La alle komme med forslag og bli involvert i diskusjonen.

3 1. Vær faglig oppdatert og gi korrekt informasjon basert på anerkjente faglige kilder
Hva betyr det å være faglig oppdatert? Hvordan holder du deg faglig oppdatert? Hvilke anerkjente faglige kilder bruker du? Hva må du tenke på før du gir råd om egenomsorg når du bruker disse kildene? Tips: Hvis dere lagrer tilgang til kildene under favoritter i nettleseren eller på skrivebordet på arbeidsstasjonene, er de lett tilgjengelig når dere trenger dem.

4 Hvilke tema har dere brosjyrer på i apoteket?
Hvordan bruker du disse brosjyrene? Hvilken rutine har dere for å være sikker på at dere bruker siste versjon? For hvilke pasientgrupper eller tema mener du det er spesielt viktig å sende med informasjonsmateriell?

5 2. Kjenn din faglige begrensning og henvis kunden til andre ved behov
Hva betyr «faglig begrensning»? Det er forskjell på den faglige kompetansen mellom dere som jobber i apoteket. Hvordan kan dere bruke det til kundens beste? Hvordan kan du som kollega hjelpe til i opplæringen av elever og ufaglærte?

6 Når kan det være aktuelt å anbefale en kunde å kontakte lege?
Har du hatt noen kundesituasjoner i det siste hvor du valgte å henvise kunden videre til legen? Hva var det som gjorde at du anbefalte kunden å kontakte lege? Det er viktig å ha klart for seg hva du som apotekansatt kan ta ansvar for, og hva som er en leges ansvar. Som helsepersonell har hver enkelt en plikt til å gi råd og veiledning innenfor hva du selv har kompetanse til.

7 3. Kjenn vareutvalget Hva betyr det at et legemiddel er i reseptgruppe CF? Hvor finner du informasjon om reseptgruppe? Velg ut tre legemidler som er i reseptgruppe CF: Hvilke begrensninger er det for salg av disse legemidlene? Hvorfor tror du at disse legemidlene er underlagt begrensninger? Hva syns du det er spesielt viktig å vektlegge i kundeveiledning for disse legemidlene? Tips: Ta frem eksempler på reseptfrie legemidler og se nærmere på pakningene, pakningsvedlegg og i preparatomtalen. Legg merke til hvor det står hvilken indikasjon den er godkjent for og om den er reseptfri for kun en pakke. I Felleskatalogen står F eller CF i en blå firkant øverst til høyre i preparatomtalen.

8 I hvilke tilfeller mener du det kan være faglig forsvarlig å selge flere pakker til samme kunde dersom legemiddelet er reseptfritt for kun en pakke? Velg ut et eksempel på et reseptfritt legemiddel og diskuter: Hva må du vite om kunden for å vurdere om det er forsvarlig? Når mener du det ikke vil være forsvarlig? Hvordan har du løst dette i kundesituasjoner hvor kunden ønsker flere pakker?

9 Kan du finne 3 eksempler på andre varer enn reseptfrie legemidler hvor det er spesielt viktig å avdekke forhold ved kunden? Tips: Noen kosttilskudd bør bare anbefales til kunder med påvist mangel. For oversikt over faglige råd for kosttilskudd og ernæring, se f.eks. Apokus-kursene «ER103 Jerntilskudd», «ER104 Næringsdrikker og berikning» og «ER105 Fettløselige vitaminer».

10 4. Legg til rette for diskresjon
Hvordan kan du legge til rette for diskresjon i apoteket? Hva legger du i begrepet «diskresjon»? Hvilke muligheter gir lokalet? Hvordan kan du plassere deg selv i forhold til kunden for å skjerme for innsyn når du veileder ute i selvvalget? Tips: Tren på å være kunder og apotekansatt ute i selvvalget, og observer hvor lett det er å få med seg det som sies.

11 5. Uoppfordret tilby tilpasset informasjon
Hva betyr «uoppfordret tilby tilpasset informasjon» for deg? Hvorfor har apotekbransjen blitt enige om en slik bransjestandard? I hvilke situasjoner kan det være vanskelig? Har du noen gode tips til hvordan gi informasjon i vanskelige situasjoner? Hvilke rutiner har apoteket for salg av reseptfrie legemidler?

12 6. Motivasjonen din skal være kundens beste
Hva betyr det for deg at motivasjonen skal være kundens beste? Har du opplevd en situasjon hvor du følte at andre hensyn var i konflikt med kundens beste?

13 Hvordan kan du bidra til å unngå feilbruk, misbruk eller overforbruk av reseptfrie legemidler?
For hvilke kunder eller varegrupper kan dette være spesielt relevant? Hva gjør du dersom du mistenker feilbruk av et reseptfritt legemiddel? Har du opplevd situasjoner hvor du har vurdert å nekte å selge et reseptfritt legemiddel? Hva mener du kan være eksempler på tungtveiende grunner for å nekte å selge reseptfrie legemidler? Tips: Det kan være nyttig å snakke om eksempler i media der apotek ikke har veiledet kunder slik det er forventet.

14 Faksimilie fra tv2.no ( ) Faksimilie fra nrk.no ( )


Laste ned ppt "Oppgaver til diskusjon AP109 Lover og regler i selvvalget"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google