Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trener 1 Alpint Barmarkstrening barn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trener 1 Alpint Barmarkstrening barn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Trener 1 Alpint Barmarkstrening barn
Læringsmål: Fysiske krav i alpint Treningsmodeller som er egnet for barn 6-12 år Tilrettelegge for stor og hensiktsmessig aktivitet inne og ute Se barmark som er kulturbygger Gøy og trøkk på trening Hva blir klubb / trener målt på? Langsiktighet i hvor mange løpere har klubb i 15 års alder? Hvor godt samhold er det i gruppa? Hvordan måle – hvorfor? Mestring – utvikling Holdninger i forhold til trening, oppførsel i forhold til lagkamerat, renn

2 Kursoversikt TEORI: t PRAKSIS I GYMSAL: 1,5 t PRAKSIS UTE: 1,5 t

3 Alpint er en fysisk krevende idrett.
Arbeidskrav alpint Alpint er en fysisk krevende idrett. Topp alpinister er veldig godt trent fysisk.

4 Allsidighet – godt trent
Den nye «Attacking Vikings» kulturen ble lansert med Landslaget åra: VIDEO Se Kompetanse og kreativitet? Nivå på koordinasjon / turn? Nivå på treningskultur?

5 1. PRIORITER LANGSIKTIG UTVIKLING
RETNINGSLINJER 1. PRIORITER LANGSIKTIG UTVIKLING 2. TREN ALLSIDIG 3. TA EIERSKAP 3 HOVED BUDSKAP Også fysiske krav Eksempler på trening

6 1. PRIORITER LANGSIKTIG UTVIKLING
PRINSIPPET OM SPESIFISITET . ”Man blir god på det man trener på” The body adapts very precisely to the type of training that is completed. 1. Muscles used. 2. Energy system. 3. Amount and character of forces. 4. Speed, frequency, range, type of movement.

7 1. PRIORITER LANGSIKTIG UTVIKLING
Generelle Trening Spesifikk Trening

8 PRINSIPPET OM ALLSIDIG UTVIKLING
1. PRIORITER LANGSIKTIG UTVIKLING PRINSIPPET OM ALLSIDIG UTVIKLING Selv om trening må sørge for en maksimal spesifikk utvikling innenfor idretten, er det høyeste prestasjonsnivå ofte begrenset av en utøvers grunnleggende, allsidig utvikling. Although training must ensure a maximum degree of specialization of the athlete in a certain sport, the highest performance level which can be reached is ultimately limited by the athlete’s many-sided or general development.

9 Et bredt og allsidig grunnlag er avgjørende.
1. PRIORITER LANGSIKTIG UTVIKLING Et bredt og allsidig grunnlag er avgjørende. SPESIFIKK TRENING GENERELL TRENING

10 1. PRIORITER LANGSIKTIG UTVIKLING
LÆR Å TRENE 15-16 ÅR TRENING FOR Å TRENE 17-19 ÅR TRENING FOR Å KONKURRERE 20+ ÅR TRENING FOR Å VINNE GENERELLE TRENING - GRUNNLAG SPESIFIKK TRENING % AV TOTAL TRENINGSMENGDE 10-12 ÅR LÆR Å TRENE 13-16 ÅR TRENING FOR Å TRENE 17-19 ÅR TRENING FOR Å KONKURRERE 20+ ÅR TRENING FOR Å VINNE % AV TOTAL TRENINGSMENGDE

11 1. PRIORITER LANGSIKTIG UTVIKLING
”LÆRE Å TRENE” ”TRENING FOR Å TRENE” ”TRENING FOR Å KONKURRERE” ”TRENING FOR Å VINNE” 12 – 14 år 15 – 16 år år 20 år og opp Klubb, Krets Klubb Skigymnas Skigymnas, Junior laget, EC laget WC laget WC laget «FUNdament» = Total aktivitetsmengde Klubb

12 Barmark hovedpunkter LÆRE Å TRENE: Grunnleggende idrettsteknikker
Allsidighet FUNdament Aktivitetsmengde & gøy Sp.mål: Hva er hovedinnhold for barn? Hvor bra gjør vi det? Og hvor mye trøkk klarer vi å skape så det blir mest mulig fysisk stimulerende (Bonus; + gøy , + utholdenhet) AKTIV START Lek, mye aktivitet

13 Faser - Hovedpunkter AKTIV START (3-6 år): GØY Fokus
Stor og morsom aktivitet: Effektiv organisering Positivt miljø Enkelt innhold, organisering Foreldre = «fanklubb» Smil

14 FUN = SMIL EKS. VIDEO Idrettsglede = se smil, høre entusiasme
Fellesskap = parøvelser, stafetter, lag etc (gjøre noe sammen…være sammen…) EKS. VIDEO

15 Faser - Hovedpunkter FUNdament (7-9 år) BASIS & GØY Fokus
Stor og morsom aktivitet = basis Koordinasjon og balanse Hurtighet og spenst Mestring Utfordring Grunnleggende Kombinasjoner, variasjon

16 Grunnleggende basis Allsidig, godt trent = Drive flere idretter + uorgansiert aktivitet Overføringsverdier Alpint ? Eksempel FRA VIDEO; Bryting Hensikt: Noe nytt, inspirasjon Utvikle treningskultur Røffhet VIDEO Blir du tøffere av dette? Er dette en annen måte å trene intervall på?

17 Faser - Hovedpunkter LÆRE Å TRENE (10-12 år) LÆRING Fokus
Ha koordinasjon i alt man gjør: Lære flere idrettsteknikker - Bevegelseserfaring - Variasjon i læringssituasjon Bevegelighet, hurtighet og spenst Styrke med egen kroppsvekt Læringsmål Mestring Stor og variert aktivitet Kombinasjoner, kreativitet

18 Innsats Prøve (ikke gi opp) Ha innsats Utførelse Lagarbeid / Coaching fra lagkompis VIDEO eksempel fra brytetrening Ser du, hører du innsats? Ser du lagarbeid?

19 LEK PRINSIPPER TYPER Mål: Skape stor og morsom aktivitet.
Aldri stopp når det er «fullt trøkk» Flest mulig i aktivitet hele tiden Bytt når «det sklir ut» Starte med enkle aktiviteter. (Legg på utfordringer) Kreativitet ALT SOM OPPLEVES SOM MORSOMT ER LEK Målrettet lek - hvilke? Utfordrer utholdenhet. - ta igjen, gruppe, hinderløype… Utfordrer balanse, koordinasjon Forslag fra gruppa.

20 HURTIGHET PRINSIPPER TYPER Mål: Akselerasjon og hastighet.
Kombinere hurtighet og koordinasjon på en alpinrelevant måte PRINSIPPER TYPER God oppvarming Først i økta (også til slutt ?) Maks innsats Kort arbeidstid: 5-15 sek. Lange pauser, min. 1 min Varighet økt; min (30 min) Akselerasjon 4 veier - øvelser? Hastighet - frekvens - øvelser? Hurtighet og koordinasjon - øvelser? Reaksjon

21 Natur gir variasjon VIDEO
Naturen gir større variasjon enn det vi klarer å lage i en gymsal. Alpint er en uteidrett. VIDEO

22 KOORDINASJON BARN Video Rollerblades PRINSIPPER TYPE
Mål: Øve opp læringsevne, presisjon og nye bevegelser PRINSIPPER TYPE Fokus på alt. Bruk alpinbegrep Stor fart utfordrer presisjon, fokus Egne øvelser, teknikklæring (baning - mestring – progresjon – variasjon). Nøyaktighet! Variert utfordring, tilpasning / løsning «Alpinlike bevegelser» (Hinderløype, imitasjon..) Grunnleggende bevegelser i nye situasjoner (variasjon) Balanseøvelser ? Lære grunnteknikker i gymnastikk, ball, svømme, sykkel, løpe, hoppe etc. 24 min på video Video Rollerblades

23 Variasjon og progresjon
Konseptet; «Repetere uten å repetere» Variere lærings situasjonen Ulik og økende vanskelighets grad (progresjon) VIDEO fra forlengs rulle, salto; Er variasjon og progresjon i praksis vanskelig å skille? Hvordan er forholdet mellom grunnleggende turn og situasjoner for mer alpinlikt?

24 Styrke mage, rygg barn PRINSIPPER TYPE
Mål: Lære utførelse og hensikt på grunnleggende øvelser PRINSIPPER TYPE Bruk av egen kroppsvekt Legges inn på «alle» treninger (5-30 min) Gjentagelse av basis. I tillegg variasjoner av andre øvelser / aktiviteter 24 min på video

25 Bygge rutiner rundt økta
Mål for økta/ perioden! Oppvarming. Generelt Spesielt Hoveddel: Tema Kvalitet i utførelse Trøkk i gjennomføring Avslutning: Lek Presentere målet for utøvere Ta frem utstyr Sett ut utstyr i fht. progresjon/ variasjon av økta Evaluere / oppsummere måloppnåelse

26 Trenerrolle - organisering
Velge enkle aktiviteter Starte enkelt og legge på informasjon, nye oppgaver / variasjoner Bruke minst mulig ord. Få i gang aktiviteten, fordyp underveis Ha tenkt igjennom hvordan en tilrettelegger utstyr. Helst ha apparater stående hele treningen Måloppnåelse? Målet er stor aktivitet Flyt i hele økta Hør og se om barna er inspirert og i aktivitet

27 Gruppearbeid Ha barn med på aktiviteten!
- Bruk 15 min på å planlegge. 2-3 i hver gruppe - Økten skal gjennomføres etterpå (ca min) Målet er å vise hvordan økten starter - progresjon videre. Vise et utsnitt av relevant innhold med fokus på trenerrolle i stor aktivitet og flyt i overganger. ØKT I GYMSAL (1,5 t aktivitet + evaluering): Koordinasjon (Hinderløype, imitasjon, mattegymnastikk..) Lek med utholdenhetsfokus (teppebrikker, ball, sisten…) Hurtighet (stafetter, parøvelser…) ØKT I UTE (1,5 t aktivitet + evaluering): Koordinasjon (Hinderløype, imitasjon, balanse, rollerblades…) Hurtighet (bruk av natur, trapper etc) Styrketrening parøvelser 24 min på video


Laste ned ppt "Trener 1 Alpint Barmarkstrening barn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google