Du er ikke mer verdt – enn hva du er kjent for

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Feil budskap og feil form? Erfaringer knyttet til formidling av personlig økonomi i skolen.
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Music: Nightengale Serenade
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Kunden som med-designer
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
12. Oppsummering.
Line Finstad, research manager Capus Executvie
Salgsteknikker & Sosial media
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Nettvett.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
- roller og forventinger
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Legemiddelindustrien (LMI)
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
”Vi står midt i et paradigmeskifte innen lederskap som dessverre altfor få ledere har oppdaget. Et skifte som handler om lederens evne til å skape selvledelse.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Hvordan forsterke merkevaren?
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
12 Reflekterende lesing.
Definere og velge hovedmål og delmål
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
 Sosiale Medier Sosiale Medier komiteen Rotary Møte 12. Oktober 2011.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Politisk påvirkning.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Markedsføring.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Gode venner som hjelper andre
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Du er ikke mer verdt – enn hva du er kjent for Meg selv som merkevare Du er ikke mer verdt – enn hva du er kjent for

NOTE: I dette innlegget må jeg benytte meg selv for å få frem relevante poenger, da jeg kjenner meg selv best – det er IKKE et ønske om å fremheve meg selv eller å forsøke å fremstille meg selv som god på personlig merkevarebygging da jeg har hatt et heller avslappet forhold til dette

Skallet

Sogning

Foredragsholder/rådgiver

Assosiasjon skjer når to forhold eller stimuli blir knyttet sammen ved at erfaringen av det ene leder til det andre.

Snur vinden etter kappen Assosiasjoner Direkte Selger Til å stole på Kompetent Jordnær Dyrt Skallet sogning Rådgiver Flittig Snur vinden etter kappen Stødig Faglig Frekk Uteforstående

Rådgiver Skallet sogning Primary associations

? ? ? ? ? ? ? `? ? ? ? ? ? ? ? ? Primary associations Secondery Rådgiver Skallet sogning Primary associations

Summen og styrken i dine assosiasjoner til meg avgjøres av min prestasjon her i dag - i morgen er jeg glemt

= Etterlatt inntrykk av meg Erfaring av meg i dag = Etterlatt inntrykk av meg

Jeg er ikke mer verdt enn det jeg er kjent for

Merkevare Foredragsholder Bergen

Odd Gurvin Rådgiver Odd Gurvin Har høy forretnings- og markedsforståelse med sin rolle som merkevarebygger på generelt grunnlang. Odd har hovedsakelig arbeidet med digital merkevarebygging for virksomheter siden 1998. Har vært strategisk delaktig i utformingen av en rekke merke,- og digitalstrategier for ulike virksomheter i forskjellige markedssegmenter. Er også en tydelig bidragsyter til at strategiene realiseres; enten som rådgiver eller som ansvarlig konsulent i gjennomføringsprosessen. Ledergruppe og styreerfaring fra en rekke selskaper, hovedsakelig knyttet til media, kommunikasjon og teknologi virksomheter. Flere styreposisjoner Odd Gurvin Rådgiver +47 900 50 132 odd.gurvin@knowit.no 2004 - Knowit Reaktor Magma AS - Rådgiver / Daglig Leder 2001 – 2004: Xtreme Nordic, Selvstendig Næringsdrivende - Rådgiver 2000 – 2001: Kommunikè – Rådgiver/Daglig Leder 1999 – 2000: Expert Bonus - Markedssjef Data 1997 – 1999: A-pressen Nett – Salgs og Markedssjef 1993 – 1996: Sverigebarometern – Daglig Leder 1990 -1993: Sogndal Hotell, dørvakt, bartender, nattevakt oddgurvin no.linkedin.com/in/oddgurvin

Branding vs Omdømme

Branding vs omdømme Alle aktiviteter som går med til å skape, posisjonere, opprettholde og videreutvikle et mentalt bilde (av en vare/tjeneste/virksomhet, i den hensikt å gi produktet identitet og tilleggsverdi. Det legges vekt på å kommunisere markevarens image på en måte og i de sammenhenger som gjør at den «faller i smak» i den utvalgte målgruppen. Omdømme oppstår altså i skjæringspunktet mellom forventninger og opplevelser, som skapes av det aktuelle selskapets eller organisasjonens løfte og levering. Det er altså ikke bare hva som leveres (opplevelsen) som avgjør omdømmet, men kanskje snarere hva som leveres i forhold til hva som ble lovet (forventningene).

Hva jeg får fra deg + Hvordan jeg får det = Opplevelse av deg (omdømme)

Merkevarebygging – hvordan fungerer det

Det har med å bli stolt på - redusere usikkerhet - redusere beslutningstid Det gir meg en grunn til å velge

33 % 33 % 33 %

66 % 17 % 17 %

Blindtest av kaffi viser at “god smak og god aroma” ikke er det riktige argumentet for å velge

Good taste Good Aroma Good taste Good aroma Primary associations

Primary associations Secondery associations Knowledge Colombia exclusive Elegance Tradition Handcraft Stile English upper class Good taste Good Aroma Good taste Good aroma Primary associations

Secondery associations Knowledge Colombia exclusive Elegance Tradition Handcraft Stile English upper class Merkevarebygging handler om å fremme forskjeller som gjør det enklere å velge det som er riktig – for deg Good taste Good Aroma Good taste Good aroma Primary associations

Fordi motivasjon for de handlinger og valg man tar handler i stor grad om emosjoner/følelser

NOK 290 000,- NOK 400 000,-

Ved internt og eksternt fokus på spesifikke verdier som vi vet er viktige for målgruppen kan vi klare å skille oss ut som unike og differensierende

1984 ABS blokkeringsfrie bremser 1986 Bremselys i øyehøyde 1986 Trepunkts sikkerhetssele i midten, bak 1987 Beltestrammere 1987 Kollisjonspute, førerside 1990 Integrert barnesikkerhetssete 1991 SIPS, Volvos Side Impact Protection System 1991 Automatisk høydejust for sikkerhetsbelter foran 1993 Trepunkts rullebelter på alle seter 1994 SIPS sidekollisjonsputer 1997 ROPS, Volvos Roll Over Protection System 1998 WHIPS, Volvos Whiplash Preotection System 1998 IC sidekollisjonsgardin 2000 ISOFIX festesystem for barneseter 2000 Totrinns kollisjonspute 2000 Volvo On Call, sikkerhetssystem 2001 Volvo Safety Concept Car (SCC) 2002 RSC, Volvos Roll Stability Control 2002 Tverstilt krysstag under fremre støtfanger – beskyttelse for andre biler 1928 Forbremser 1930 Hydrauliske bremser 1937 Kollisjonsfjærende ratt, defroster 1944 Sikkerhetsburet 1944 Laminerte ruter 1959 Trepunkts sikkerhetsbelter 1960 Polstret dashbord 1964 Første bakovervendte barnesete testet 1966 Tokrets, diagonaldelt bremsesystem 1966 Deformasjonssoner 1967 Sikkerhetsbelter bak 1968 Hodebeskyttere/nakkestøtter foran 1969 Trepunkts rullebelter foran 1972 Treunkts rullebelter bak 1972 Bakovervendte barneseter og barnesikkerhetslås 1972 Volvo Experimental Safety Car (VESC) 1973 Deformerbar rattstamme 1974 Energy-absorbing bumpers 1974 Safe location of fuel tank 1978 Barnesikkerhetssete 1982 Beskyttelse mot å gli under sikkerhetssele 1982 Vidvinkel bakspeil VOLVOS SIN POSISJON ER IKKE ET SMART MARKEDSSTUNT, MEN ET RESULTAT AV UNIK OG EKTE INNSATS PÅ SIKKERHET

Hvordan Volvo faktisk er Identitet Omdømme Volvo opplevelse Hvordan Volvo faktisk er Bilmerket som gjør mest med sikkerheteten Den sikreste bilen

Personlig merkevarebygging

Prosess hvor personen og karrieren blir behandlet som en merkevare og hvordan man skaper en historie rundt seg selv

Finne din sanne identitet og unike styrke, og kommunisere disse styrkene klart og tydelig ut til målgruppen. Slik at du, blir kjent og assosiert for de riktige og differensierende tingene.

Målsetningen med personlig merkevarebygging er å bli ettertraktet basert på “ditt brand” – ikke for å få nye jobbmuligheter

Personlig merkevarebygging handler om gi deg anledning til å differensiere deg selv fra andre gjennom kosntant å utrykke “hva du vil gi til verden” – dvs. ditt merkeløfte og hva du “brenner” for

Merkevarebygging av deg - og hvordan jeg dømmer deg Hvordan du ser ut (visuell) Hvordan du arbeider og oppfører deg, dvs din holdning (adferd og kultur) Hva er din motivasjon og din story, hva du sier, hvordan du presenterer det du sier på (kommunikasjon) Hvordan din ytelse er – over tid, dvs dine prestasjoner i form av resultater til meg, dine kunder og sjefer (produkter og tjenester)

Oppgave 5 minutter: Hva er du kjent for hos dine kollegaer/sjefer? Positive og negative elementer knyttet til din personlighet Da klarer personen å få et greit overblikk hvor han/henne står i dag i forhold til personlighetstrekk og personlige «attributter». 5 minutter for seg selv med å skrive på et ark Trekker frem en som presenterer sitt

Storytelling

Se om du kan linke din kompetanse, evner, holdninger og lidenskap sammen og skap en sann historie som kan fortelles på en troverdig måte

Faglig sterke Byr på seg selv Tydelige Engasjerende Står for “noe”

Historien Karakteren Følelsene Relasjonen Huskes Delt

Oppgave 7 minutter: Av hvilke faglige eller personlige årsaker velger din sjef deg til å utføre en oppgave, i stedet for noen andre? De får også satt ord på hva som er styrken sin – og vist sin faglige verdi. Har de en styrke er det oftest fordi de er interessert i området – og dermed brenner for det, noe som er verdifullt for andre 10 minutter for seg selv med å skrive på et ark

Oppgave 7 minutter: Av hvilke faglige eller personlige egenskaper velger din sjef noen andre - i stedet for deg, når oppgaver skal gjøres, oppgaver du gjerne skulle ha gjort? Andre er flinkere enn deg på enkelte områder der du har lyst å være flinkest. Dvs. du har ambisjoner på det fagområdet. 10 minutter for seg selv Trekker frem deg eller meg (ikke sikkert noen frivillige vil komme her)

Hvordan skape din story?

Realitetssjekk Hvordan er ditt rykte i dag, hva sier andre om deg? Hvilke to nøkkelord karakteriserer deg selv best? Hva er ditt mest unike fortrinn? Hvilke to egenskaper er mest verdsatt av dine kollegaer? Hva er din største utfordring? Har noen av «konkurrentene» dine noe som du ikke har? Hvor er dine største muligheter for vekst eller der du kan ta en posisjon, hva er din lidenskap og hva vil du gi til verden?

Du er ikke mer verdt enn det du er kjent for

[TALENT + KUNNSKAP + ERFARING] GENERELL KOMPETANSE

[TALENT + KUNNSKAP + ERFARING] GENERELL KOMPETANSE

[TALENT + KUNNSKAP + ERFARING] GENERELL KOMPETANSE / trening / utdannelse

[TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING] GENERELL KOMPETANSE / profesjonell / kommersiell / modenhet, forståelse / trygghet / relasjoner

Realkompetanse

Realkompetanse = YTELSE

[TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING] x ? = YTELSE

[TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING] x ? = YTELSE

HOLDNING (MOTIVASJON / LIDENSKAP) YTELSE [TALENT + KUNSKAP+ ERFARING] x ? = YTELSE

HOLDNING (MOTIVASJON / LIDENSKAP) YTELSE [TALENT + KUNNSKAP+ ERFARING] x ? = YTELSE

Hvem er den sterkeste merkevaren?

Identitet Status Ambisjoner Kunnskap Tilhørighet Verdier Intigritet Interesser Kunnskap Identitet Bakgrunn Status Verdier Intigritet Ambisjoner

Personlig Dynamisk Strategisk Relevant Engasjerende Konsistent Sant Strategisk Personlig Tydelig Dynamisk Konsistent Intigritet Engasjerende

Storyen – bli kjent for noe Beskriv veien du tok for å komme til det stedet du er i dag? Fortell hva som inspirerte deg til å komme hit? Hva er dine verdier og hva brenner du for - synliggjør «hva vil du gi til verden»? Hvordan er du annerledes enn alle de andre og hvordan kan du bruke det? Hva er ditt bidrag til denne bransjen? Hva svarer du på spørsmålet, «hva arbeider du med»? Hvordan vil du bli assosiert? Hva er mest viktig når du skal etablere eller forsterke en ønsket assosiasjon til deg selv?

Distribusjon av storyen Fortell din story i naturlige kanaler som Twitter, Facebook, Linkedin, Foursquare, Slideshare, blogs, Pintrest, egne eller firmaets nettsider osv. Er du av de kreative som kan samle det i en portifolio – brukt det. Dermed tar du også eierskap for ditt eget online omdømme - Google sine resultater snakke for seg selv Identifiser hvor du vil være, bransje, mijø, osv – og vær der og by deg frem Snakk om det som engasjerer deg, i grupper, på jobben, blant venner og gjerne foran forsamlinger og ØV, ØV og ØV. Vær personlig, by på deg selv og bygg personlige nettverk gjennom å være aktiv deltaker innenfor de fagområder eller bransjer du vil bli lagt merke til. Få andre til å hjelpe deg, gjennom å hjelpe dem!

Du må fokus på hva du skal gjøre, få folk interessert i den og du få andre til å hjelpe deg i å bygge den

Oppgave 7 minutter: Hvordan kan du kommunisere denne faglige kompetansen ut i andre sammenhenger? Har du en faglig kunnskap som andre på kontoret setter pris på, så vil den kunnskapen garantert også lære andre utenfor noe. Du evner å ta en posisjon med å kommunisere disse tingene ut. – og du utad blir oppfattet som flink, engasjert og interessert - selv om det finnes andre der ute som er like flinke eller flinkere. 15 minutter i gruppe Trekker frem en gruppe som presenterer sitt

Kommunikasjonen må henge sammen gjennom en historie som treffer på både harde og myke verdier – fakta og emosjoner

Personlig merkevarebygging handler om gi deg anledning til å differensiere deg selv fra andre gjennom kosntant å utrykke “hva du vil gi til verden” – dvs. ditt merkeløfte

Teknologi /innovasjon Teknologi / Media Teknologi /innovasjon Teknologi/ innovasjon Teknologi/ innovasjon Branding/ innovasjon Mobil/ Branding Mobil/ Branding/ Strategi Mobil/ Branding/ Teknologi

Teknologi, media og innovasjon Teknologi /innovasjon Teknologi/ innovasjon Merkevare bygging Teknologi/ innovasjon Branding/ innovasjon Mobil/ Branding Mobil Mobil/ Branding/ Strategi Mobil/ Branding/ Teknologi

Men uansett hva jeg sier og gjør er det viktigst hva andre sier om meg – det er så mye mer virkningsfullt enn at jeg sier det selv

Rådgiver Skallet sogning Primary associations

Primary associations Strategy Stødig Forretningsutvikling Sosial Secondery associations Marketing strategy Uformell Entrepeneuship Engasjert Forretningsstrategi Management consulting Glad Frempå Start ups Mobile devices Technofrik Far Rådgiver Skallet sogning Primary associations

Bruk av internett, sosiale medier og å bygge personlige nettverk er kritisk viktige virkemidler, men ikke glem – storyen må være der for å gjøre det relevant og troverdig

Oppgave 7 minutter: Hva må du gjøre annerledes for å ikke å bli valgt bort om 6 måneder når samme oppgave skal gjøres? Da må du enten bestemme deg for å bli bedre og gjøre de tingene som skal til – eller bare akseptere at sånn er livet 5 minutter for seg selv og et ark Trekker frem deg eller meg (ikke sikkert noen frivillige vil komme her) Viktig at vi også her kommuniserer at enkelte ting vil man aldri eller sjelden kunne endre, eksempelvis: moral til å ikke ville gjøre enkelte ting andre er villig til pga overbevisning,  det kan være personkjemi/personlige vennskap som man ikke klarer å bryte, osv.   Og vi må kommunisere tydelig at det å endre andres oppfatning av seg selv er tidkrevende – og at det kreves en tydelig endring hos personen selv for at andre skal endre sin oppfatning.  Er man kjent for å være arbeide tregt, så må man levere raskt mange ganger –over tid - før at det stempelet «treg» forsvinner i hodet hos de andre. «man er ikke mer verdt enn det man er kjent for»

Mennesker gjør forretninger med mennesker, aller helst mennesker de kjenner, liker og stoler på

Takk for meg! twitter.com/oddgurvin odd.gurvin@knowit.no +47 900 50 132