Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kunden som med-designer

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kunden som med-designer"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kunden som med-designer
Professor Magne Supphellen

2 Strategisk bruk av med-design: Et enkelt rammeverk
Deltema Hva skjer med produktopplevelsen og produktvurderingene når kunden blir med-designer? Strategisk bruk av med-design: Et enkelt rammeverk Fornavn Etternavn,

3 Brukeren/kunden deltar aktivt i produksjonen av designopplevelsen
Med-design Brukeren/kunden deltar aktivt i produksjonen av designopplevelsen Prosumpsjonsbegrepet (produksjon + konsumpsjon) – Toffler 1980, Xie et al 2008 Innebærer at produktet inneholder en ”plattform” som gjør det mulig for kunden å komponere egne design-opplevelser Fornavn Etternavn,

4

5

6 Fornavn Etternavn,

7 Hvorfor skulle kundene være interessert i å være med-designere?
Skreddersøm til egne behov og preferanser Større krav til individ-tilpasset funksjonalitet Stadig nye produkter gis symbolverdi Produkter brukes i økende grad til å bekrefte eller utvikle eget selvbilde og identitet Skaperglede Kognitiv og sansemessig stimulans Følelse av kontroll/empowerment Deltagelse kan gi en følelse av styring og kontroll i en hverdag med stor usikkerhet Fornavn Etternavn,

8 Mulige psykologiske effekter av med-design
Økt selv-involvering Produktet knyttes til selv-bildet i hukommelsen Eierskaps-effekter Når kunden selv bidrar, stimuleres eierskapsfølelsen til sluttproduktet (Pierce et al. 2003) Fysisk berøring forsterker denne effekten the ”mere touch-effect” (Peck & Shu 2009) Fornavn Etternavn,

9 Pskologiske effekter (2)
Produktet oppleves mer autentisk Fordi kundens bidrag er en unik hendelse som knyttes til produktet Fornavn Etternavn,

10 Potensielle effekter på evaluering av produktet og merket
Linken til selvbildet kan gi overføring av positive emosjoner Eierskaps-effekten gir mer positive holdninger til produktet Autentisitets-effekten påvirker også holdningene positivt Fornavn Etternavn,

11 Potensielle negative effekter
Tvungen eller for mye deltagelse kan gi negative effekter Deltagelsen kan føre til intern attribuering ”Kvaliteten skyldes min innsats” Kun er fare dersom kundens innsats dominerer

12 Merkestrategisk med-design
Aktiv bruk av med-design for å forsterke merkets posisjonering Merkeposisjonering = et mindre antall relevante assosiasjoner som skal differensiere merket Differensieringsfaktorer Assosiasjoner som er viktige for valg – og som merket skal skille seg ut på Paritetsfaktorer Assosiasjoner som er viktige for valg – og som merket skal ha paritet med konkurrentene på Fornavn Etternavn,

13 Merkeposisjonering: Eksempel
FRIELE Nydelig smak Utsøkt aroma Primære assosiasjoner Sekundære Lidenskap Høy kompetanse Norges Eldste kaffehus

14 Merkestrategisk med-design: Et enkelt rammeverk
Analyse av dagens prosumpsjons-elementer Analyse av dagens produksjons-elementer

15 Merkestrategisk med-design: Et enkelt rammeverk
Analyse av dagens prosumpsjons-elementer Analyse av dagens produksjons-elementer Utvikle strategiske forbedringer vha med-design Fornavn Etternavn, 15

16 Merkestrategisk med-design: Et enkelt rammeverk
Analyse av dagens prosumpsjons-elementer Analyse av dagens produksjons-elementer Utvikle strategiske forbedringer vha med-design Kost-nytte-vurdering, eventuelt testing av løsninger Valg av med-design-løsninger Fornavn Etternavn, 16

17 Dagens prosumpsjonselementer
Detalj-analyse av dagens bruk av produktet og identifiser prosumpsjonselementer (PE) Friele: kjøpe, transportere hjem, åpne pakken, klargjøre trakter, finne filter, tømme kaffe opp i filteret, trakte kaffen, kaste filteret, servere kaffen, holde kaffen varm, lagre Jakte på strategiske forbedringer vha med-design Hvordan kan det bygges inn med-design-løsninger i det enkelte PE som bygger differensieringsfaktorene? Eksempel: Ny trakter hvor forbruker kan velge mellom flere ulike trakteprosesser som gir ulik smak (bygger ”kompetanse” og ”lidenskap”) Fornavn Etternavn,

18 Dagens produksjonselementer
Analysere dagens produksjonselementer Friele: velge ut og kjøpe inn kaffebønner, brenne og male bønnene, lage emballasje, fylle kaffepulver i emballasjen, distribuere kaffen til butikkene, etc. Jakte på strategiske forbedringer vha med-design Hvordan kan kunden involveres vha med-design-løsninger for å styrke differensieringsfaktorene? Eksempel: La kunden besøke produksjonslokalene, få opplæring om kaffesortene og deretter gis anledning til å velge sin egen blanding, gi den et eget navn (i tillegg til Friele) og bestille gitte kvanta av denne. Fornavn Etternavn, Fornavn Etternavn, 18

19 Merkestrategisk med-design: Et enkelt rammeverk
Analyse av dagens prosumpsjons-elementer Analyse av dagens produksjons-elementer Utvikle strategiske forbedringer vha med-design Kost-nytte-vurdering, eventuelt testing av løsninger Valg av med-design-løsninger Fornavn Etternavn, 19

20 Designere selger ikke design, men produktopplevelser (for det er det kundene kjøper)


Laste ned ppt "Kunden som med-designer"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google