Kunst og samfunn Duby Forelesning 10-12 HIS2139 Vår 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Advertisements

Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Messa for travle familier
Barnet som gave og oppgave
Barnegudstjeneste 14.februar 2010
”Sammen bygger vi kirke i verden” Anne Birgitta Langmoen Kvelland
Gudstjeneste med Skattejakt.
Hva er det som driver meg? Greiner på det gode treet.
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Menigheter i Forvandling
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Klassesamfunnet i middelalderen
1.
Sokoni Noen tanker til møtetorg i Strindheim kirke 22 februar 2006 Ved Erik Dahl Hvordan leve som en disippel i dag? Hva kan vi lære av afrikanerne?
Velkommen til skolegudstjeneste
Martin Luther Martin Luther ble født i Tyskland i 1483.
Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
Seierherren. Seierherren på korset seierherre Kolosserne 2,13-15 … Men han gjorde dere levende sammen med Kristus da han tilga oss alle våre misgjerninger.
Velkommen til gudstjeneste
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
LIVET I KLOSTERET:.
KRL Av Karina Schjølberg
Kirke og samfunn i England HIS 2139 Vår 2006 Forelesning 7 og 8.
Intellektuelle i middelalderen Le Goff HIS2139 Vår 2006 Forelesning 5.
Enevelde og opplysningstid
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
Velkommen til ettårssamling
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Den store bibelske fortellingen
Fra ord til liv April 2010.
Europas gjenfødelse ca
Middelalderen 3påk
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
Et møte med Gud og andre troende
Internasjonal diakoni i lys av troens tre artikler
Intellektuelle i middelalderen Universitetene Det religiøse middelaldermennesket HIS2139 Vår 2006.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
HIS2130 Høst  Sentrert rundt kongen – blir rex et sacerdos – han skal forsvare folket og lede til frelse, fra stammehøvding til salvet fyrste valgt.
Den store forsoningsdagen, 3.Mos.16
Intellektuelle i middelalderen Le Goff HIS2130 Høst 2008.
La oss lage mennesker i vårt bilde, fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden så.
Jeg tror på Den Hellige Ånd … syndenes tilgivelse.
Montaillou Religiøsitet i en katharlandsby HIS2139 Forelesning 4.
Hva er egentlig en menighet -og hva er vår oppgave.
Bibelen Basic Brevlitteraturen I NT. 21 brev i NT 13 Paulus brev Romerbrevet, Korinterbrev, Galaterbrevet, Efeserbrevet, Filipperbrevet, Kolosserbrevet,
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
Fra ord til liv februar 2011 "Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn" (Rom 8,14).
Katolsk og ortodoks kristendom
Livssynshumanismen.
-en stor familie av nasjonale kirker
Katolsk og ortodoks kristendom
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
KRLE ORTODOKS KRISTENDOM (AUSTKYRKJA)
Hvordan du ser på mennesket, både deg selv og andre.
Katolsk og ortodoks kristendom
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Jeg tror på Den Hellige Ånd … syndenes tilgivelse
Evangeliet for dummies
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
Utskrift av presentasjonen:

Kunst og samfunn Duby Forelesning HIS2139 Vår 2006

Karolingisk tid Sentrert rundt kongen – blir rex et sacerdos – han skal forsvare folket og lede til frelse, fra stammehøvding til salvet fyrste valgt av Gud Også det romerske imperiums arvtager – kunst til Gud skal bære merke av Roma – stikkord: basilisk Imperial kunst – karolingiske keisere finansierer kunsten Fokus på endetid og dommedag. Kristus fremstilt på sin ”trone” – triumferende Kristus Kunsten mest for de initierte – skjult kunst og kunnskap (burker bilder som symbol på guddommelig nærvær også overfor ”tilskuerne” fra rundt 1000 – Hildesheim- dørene ca. 1015)

Klosterets tid – romansk tid Keiserens makt og hoffets innflytelse fragmenteres → større makt til lokalt aristokrati → mer uavhengige lærdomssentre, dvs. som oftest si klostre (særlig Cluny, som i prinsippet var underlagt direkte under paven) Kjennetegn i romansk kunst: –Massive steinkirker –Relikvier –Mye kunstmotiver hentet fra gammeltestamentlig tid –Fokus på endetiden/dommedag –Omfattende liturgi – for eliten –Uttrykker klosterets makt framfor kongers/keisernes

Klosterets tid Selvstendig aristokrati med større inntekter → deres krigere, miles, får høyere sosial status → blir riddere Bruker inntektene til å bygge slott, samt donasjoner til klostre (tilpasset et samfunn basert på overskudd av jordbruksproduksjon – større vekt på utsmykning – viser makt og Guds plan for verden ”Føydal religiøsitet” – Gud fremstilt som føydalherre (med sin domstol, donatorer er Hans ”bordfaste hird”, helgener er Guds ”rådgivere”), kristne er Guds vasaller i Hans tjeneste (fromhet forstått som å motstå angrep fra Guds fiende, riddernes religiøsitet uttrykt gjennom gester og riter – danner personlige, forpliktende bånd mellom den kristne ”vasallen” og ”føydalherren” Gud), himmelen som det evige len, Kristus leder an på slagmarken, kirken – en slags militia Pilegrimsferder vanligere, - er botshandling som renser for synd, symbol på ferden til det himmelske Jerusalem, gjør klostre rike på relikvier viktige sentra. Klostres funksjon – leder åndelig verden preget av frykt for dommedag, skal be for mennesker tilknyttet klosteret, vekt på kontinuerlig bønn, rett liturgi, og å representere guddommelig skjønnhet og allmakt (klostre sentra for kunstnerisk kreativitet)

Gotikken – katedralenes tid Nye tendenser på kunsten omkring Kristus –Ny mening i korset (Jesu lidelse snarere enn triumf) –Vekt på Jesu barndom – inkarnasjonen av Gud i et menneske –Vekt på Jesu fattigdom –Fra fokus på apokalypsen/dømmende Kristus, til Jesu liv i denne verden (NT mer enn GT) –Vekt på fellesskap med Kristus, snarere enn frykt for Ham Sammenheng med reformbevegelsen i kirken, med større krav til både geistlige og legmenn –ikke bare fyrster og munker som skal være imitatorer av Kristus, men alle bør være det) –Langt større inntekter til kirkehierarkiet – biskopskirkene (domkirkene) får større ressurser bla pga innføring av tiende og mer omfattende kanonisk rett (også sammenheng med økt urbanisering, pengeøkonomi og folketall) –Domkirkene sentrum i den nye lærdommen (katedralskoler) –Kunst i økende grad vendt mot legfolk – skal lære dem opp

St Denis – den første gotiske katedral, 1130-årene St Denis – de franske kongenes gravkirke Ombygning ledet av Suger – vil uttrykke lysets teologi i St Denis, sterk vekt på overdådig utsmykning Større vinduer (farget glass), tynnere søyler slipper inn mer lys, åpner koret for ”tilskuerne” – der liturgien foregår, sentrert rundt korset (et symbol på seier og rettroenhet, men også mer vekt på Kristus som Menneskesønnen enn den triumferende Kristus – en brodd mot heretikere som minimaliserer inkarnasjonens betydning, kunst viktig her) Nye katedraler overtar dette uttrykket fra 1150-årene, med kanskje enda mer vekt på naturen som del av Guds plan (ikke del av syndig verden, men naturen del av skaperverket som er matematisk logisk – en geometrisk vitenskap – noe mennesket kan fatte og etterligne gjennom arkitektur og kunst – mennesket medskaper og ”medforedler” av naturen - forener det kristne og aristoteliske verdensbilde (Thomas Aquinas) tro på menneskets muligheter i denne verden (”humanisme”) – er en synder, men med mulighet til å se det guddommelig lys – som Kristus overvant kjødet, kan også mennesket gjøre det ved å se ”oppover” mot lyset (representert ved katedralene) – alle ”må bære Jesu kors”, menkan også ta del i Jesu oppstandelse - mennesket ansvarlig for egne handlinger – personlig skriftemål, ikke overlatt fullstendig til tilfeldigheter – inkarnasjonen viktigere (Jesu liv blir modell for menneskelivet, også for legfolk) – Mariakult, sammenheng med vekt på Jesu barndom og inkarnasjon, og menneskets potensielle enhet med det guddommelige (Rosevinduet i Notre Dame har Maria som sentrum – representerer møtet mellom det menneskelige og det guddommelige

Palassets tid (c ) Nye patroner for kunsten, handelsmenn, borgere – betyr fortsatt bundne kunstnere (artistisk frihet innen gitte rammer). Kirkens lokale betydning fortsatt viktig, men byer og rådhus blir sentre for fellesskapet i byer, slottene sentre for det gamle aristokratiet – sentre for en mer ”verdslig” eller ”sekularisert” kunst innenfor hoffkulturen og bykulturen – kunst oftere uttrykk for makt i denne verden Svartedauden – fremtiden usikker (danse macabre, vekt på den lidende/døende Kristus) – fører også til feiring av godene i dette livet – større vekt på gravmonumenter (et minne om makten i denne verden), de skal ligne mer personlig på den avdøde (uttrykk for individualisering?) Senmiddelalderske teologer vektlegger det ufattbare ved det guddommelig – dette åpner for intellektuell tenkning utenfor teologien (innen politikken representert for eksempel ved Marsilio av Paduas Defensor Pacis – politikken er statens domene, ikke kirkens Samfunnet ”avklerikalisert” (dvs kirken mindre betydning for maktpolitikken), men ikke avkristnet (aristokrati med mer personlig fromhet i egne kapeller, eller ved egne sjelealtere). Kirkens toppsjikt ”aristokratisert” – deres kunst og arkitektur ligner den aristokratiske og storborgerlige – uttrykk for makt i denne verden (for eksempel i Avignon). Ny uavhengig kunst fra slutten av 1400-tallet – kunst for kunstens egen skyld (eks Jan van Eycks maleri av sin kone)