Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Kari Pape Den gode assistenten
Samhandling.
Sosial kompetanse Follo Hanne Jahnsen.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Mobbing i barnehagen.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Sommervikar i Blend.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
Hønefoss politistasjon
HVERDAGSAKTIVITETER & ENERGIØKONOMISERING
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Selvfølelse vs selvtillit

Mestring og forebygging av depresjon
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Danning – å skape seg selv
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Rolighetsmoen barnehage
11. Legitimitet og makt Påstandene:
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Overskudd Trygghet Kjærlighet Respekt Lojalitet Nærhet Latter Omsorg Anerkjennelse Begeistring Felles interesser Tid for.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Deltakende læring.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 1 SAMSPILL.
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Utskrift av presentasjonen:

Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre. Vi ser stadig barn som er spesielt godt likt av venner og av voksne, men vi innser sjelden hvilken bredde og variasjon av ferdigheter og vurderingsevne disse barna vanligvis må inneha for å kunne oppnå denne sosiale statusen. Vår oppmerksomhet trekkes mye oftere mot barns mangel på sosial kompetent atferd fordi den ikke er i overensstemmelse med det vi vanligvis forventer. 

Hva er selvtillit? Noe du har i øyeblikket Er handlingskraften Situasjonsbetinget Det jeg gjør

Hva er selvfølelse (Fundamentet) Det er den jeg er – det som ligger i bunnen Fundamentet – grunnmuren Stabile delen i meg Verdifull helhet Indre trygghet og ro Glede og lykke Hvem klarer seg best av de som har god selvfølelse eller selvtillit?

Sosial kompetanse Sosial kompetanse innebærer: Empati og rolletakning: det at barnet kan sette seg inn i andre menneskers ståsted, og forutse hvordan egne handlinger kan oppfattes og føles for dem man handler mot. Det skal kunne gjenkjenne og sette ord på sine egne og andres følelser. Barnet skal kunne lytte, og kunne konversere på en passende måte, osv

Sosial kompetanse Prososial atferd: Innebærer at barnet kan ta hensyn til andre i handling. Det skal kunne utføre handlinger som er til hjelp for andre, uten å forvente noe i retur. Barnet skal kunne føle glede ved å vise omtanke for andre.

Sosial kompetanse Selvkontroll: Barnet skal kunne utsette oppfyllelsen av egne ønsker og behov, ved turtakning og kompromisser i lek og samarbeid. Barnet skal kunne takle at andre ønsker noe som går på tvers av ens egne preferanser (erfaringer).

Sosial kompetanse Selvhevdelse: Barnet skal kunne engasjere seg i prat med andre og i felles aktiviteter. Det skal kunne ta initiativ til sosial kontakt på en passende måte.

Sosial kompetanse Lek: Barnet skal kunne skille lek fra annen aktivitet og tre inn og ut av lekerammen. Barnet skal kunne tolke lekesignaler, identifisere og bidra til leketema. Det skal handle ut fra krav som stilles til deres rolle i leken. 

Filmen Istid Sosial kompetanse Har rollefigurene god sosial kompetanse? Hva med selvtilliten til Sid hvordan er den? Hvordan er de nære relasjonene i gruppa? Kan denne filmen brukes for å diskutere barns sosiale kompetanse?