Frivillighetsbarometeret 2014 Frivillighet Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Rapport av markedsundersøkelse
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Innhold Innhold Side 1.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Frivillighetsbarometeret 2016
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Er velforeningen en frivillig forening?
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Utskrift av presentasjonen:

Frivillighetsbarometeret 2014 Frivillighet Norge

1 2 4 5 6 7 Innhold Om Frivillighetsbarometeret 3 Overordnet oppsummering 6 Hvem investerer tid i frivillig arbeid? 10 4 Hvilke organisasjoner gjør man frivillig arbeid for? 16 5 Om frivillig arbeid i de ulike organisasjonstypene: hvem er med, og hvorfor er de med? 22 6 Potensialet blant de som ikke gjør frivillig arbeid i dag 33 7 Temabolk 2014: Om kommunenes tilrettelegging for frivillig arbeid 37

Om Frivillighetsbarometeret 1 Om Frivillighetsbarometeret

Et frivillighetsbarometer for å kartlegge atferd, holdninger og interesser i frivillighets-Norge Frivillighet Norge er et samarbeidsforum for frivillige organisasjoner i Norge, og arbeider for en helhetlig frivillighetspolitikk for å sikre vekst og utvikling i frivilligheten. Det er behov for å kartlegge atferd, holdninger og interesser i frivillighets-Norge, samt holdninger til frivillighet blant den generelle befolkningen. Frivillighet Norge har i samarbeid med TNS Gallup satt sammen en syndikert undersøkelse for sine medlemsorganisasjoner.

Undersøkelsens design Målgruppe: Befolkningsrepresentativt utvalg blant alle over 18 år Intervjumetode : Webintervju gjennom GallupPanelet Antall intervju: 1015 Datainnsamlingsperiode: Oktober 2014 Ansvarlige for undersøkelsen hos Frivillighet Norge: Morten Johansen og Stian Slotterøy Johnsen. Ansvarlige for undersøkelsen i TNS Gallup: Berit Kvaløy og Nils Erik Bjørge.

Overordnet oppsummering 2 Overordnet oppsummering

Overordnet oppsummering Nesten 2 av 3 har gjort frivillig arbeid i løpet av de 12 siste månedene, og hver fjerde norske innbygger bruker 5 timer eller mer hver måned på frivillig arbeid. De organisasjonstypene flest oppgir å ha gjort frivillig for er organisasjoner knyttet til lokalmiljø/bosted og idrettsorganisasjoner, etterfulgt av kulturorganisasjoner. Mange er selv medlemmer i organisasjonene de har jobbet frivillig for, men alle organisasjonstypene kartlagt i undersøkelsen har i større eller mindre grad også frivillige som ikke er medlemmer. Dette indikerer at organisasjonenes medlemstall ikke gir et fullstendig bilde av omfanget av frivillig arbeid. I og med at en så stor andel av befolkningen i større eller mindre grad deltar i frivillig arbeid, speiler ‘den typiske frivillige’ i stor grad befolkningen for øvrig. Det er imidlertid noen grupper som er over- og underrepresentert totalt sett: De under 30 år, ‘sofavelgere’ og de med et individorientert verdisyn bidrar i mindre grad med frivillig arbeid. Blant de som deltar mest finner vi en overrepresentasjon av ‘idrettsforeldre’, mennesker med felleskapsorientert verdisyn, og personer med lav husstandsinntekt. Det er også noen forskjeller på tvers av de ulike organisasjonstypene.

Overordnet oppsummering (forts.) Andelen som faktisk bidrar frivillig – i stor eller liten grad – er høyere enn hva flertallet i befolkningen tror; et flertall (57 %) tror andelen i den norske befolkningen som gjør frivillig arbeid er under 40%. Flertallet i befolkningen tror altså at færre bidrar enn hva som faktisk er tilfellet. Det å selv kunne påvirke hvor mye tid og energi man legger ned i frivillig arbeid er den viktigste ‘ytre betingelsen’ for frivillig arbeid. Dette gjelder på tvers av ulike organisasjons-typer. I tillegg er det demokratiske aspektet ved frivillighet viktig: Mulighet til å påvirke organisasjonen/aktiviteten fremheves som viktig av mange. Dessuten er det viktig at man får benyttet sine ferdigheter/ kompetanse. Dette er alle viktige betingelser frivillige organisasjoner bør vektlegge i arbeidet med å legge til rette for sine frivillige.

Overordnet oppsummering (forts.) Også blant den tredjedelen av befolkningen som ikke har gjort frivillig arbeid i løpet av det siste året er muligheten til selv å påvirke hvor mye tid og energi man legger ned den viktigste betingelsen for at de skal kunne begynne med frivillig arbeid. En annen viktig betingelse for denne gruppen er det å ha klare oppgaver og at aktiviteten er godt organisert. Dette kan tyde på at det for de som ikke er så vant til å jobbe frivillig er viktig å ha konkrete oppgaver man trives og vokse med. Potensialet til å rekruttere blant de som ikke har gjort en frivillig innsats de siste 12 månedene synes absolutt å være til stede: I overkant av hver fjerde som ikke har gjort frivillig arbeid svarer bekreftende på at de ville latt seg rekruttere, og hele 2 av 3 er ikke kategorisk avvisende (svarer vet ikke). Dette indikerer at det, hvis man legger til rette for det og spiller på de rette motivasjonsfaktorene, er et uforløst potensial blant de som ikke bidrar frivillig i dag. Den viktigste motivasjonsfaktoren for å stille opp som frivillig blant de som ikke er frivillige i dag, er muligheten til å være til nytte og bidra i samfunnet. Engasjement for saken er også viktig. Blant de som allerede bidrar med frivillig arbeid er det ikke uventet ulike motivasjonsfaktorer for ulike typer frivillig arbeid. Likevel ser man tydelige mønster på tvers av organisasjoner. For mange handler det om å føle at man er til nytte og bidrar med noe. Dessuten ser mange frivillig arbeid som en god anledning til å bli kjent med lokalmiljøet. Med unntak for politiske og religiøse organisasjoner, fremstår ikke engasjement for en sak like viktig blant de som bidrar frivillig i dag som for de som ikke bidrar frivillig.

Hvem investerer tid i frivillig arbeid? 3 Hvem investerer tid i frivillig arbeid?

Frivillig arbeid 32% oppgir at de ikke har gjort noe frivillig arbeid de siste 12 mnd. 64% har utført frivillig arbeid siste 12 mnd. 39% oppgir at de har utført frivillig arbeid ca. en gang hver tredje måned eller oftere.

Frivillig arbeid: kjønn og alder Det er ikke signifikante forskjeller mellom menn og kvinner i tiden man investerer i frivillig arbeid De mellom 18-29 har utført mindre frivillig arbeid siste 12 mnd. sammenlignet med andre aldersgrupper De som gjennomfører mest frivillig arbeid er de over 60 år. Det kan skyldes at de har bedre tid fordi de ikke lengre er yrkesaktive   Kjønn Alder Total Mann Kvinne 18-29 30-44 45-59 60+ Ingen ganger 32 % 33 % 30 % 38 % 27 % 28 % Noen få ganger 25 % 23 % 29 % 22 % Ca. en gang hver tredje måned 7 % 10 % 5 % Under 5 timer hver måned 8 % 9 % 12 % Mellom 5 og 10 timer hver måned 13 % 16 % 11 % 15 % Over 10 timer hver måned 17 % Vet ikke 4 % 2 % 3 % Base: Alle. Kolonneprosent. Les: 32 % av befolkningen har ikke gjort frivillig arbeid siste år. Brutt på kjønn er andelen som ikke har gjort frivillig arbeid 33 % blant menn og 30 % blant kvinner.

Hvem investerer mest og minst tid på frivillig arbeid? Aldersgruppen 60+ år Aldersgruppen 30-44 år Aldersgruppen 18-29 år Lav husstandsinntekt Høy-medium husstandsinntekt Tradisjonelle, familieorienterte Individorienterte KrF-velgere Sofa-velgere

Hvor mange tror man har gjort frivillig arbeid? De fleste tror at det er rundt 20-40% av befolkningen som har gjort frivillig arbeid i løpet av det siste året. Det er lavere enn den reelle andelen på over 60%. De fleste tror at andelen av inntektene organisasjonene får fra stat eller kommune ligger mellom 0-40%. Hvor stor andel av befolkningen tror du har gjort frivillig arbeid i løpet av det siste året? N=1013 Hvor stor andel av inntektene sine tror du frivillige organisasjoner får fra stat eller kommune i gjennomsnitt? N=1010

Hvem investerer tid i frivillig arbeid? 32% oppgir at de ikke har gjort noe frivillig arbeid de siste 12 mnd. 64% har utført frivillig arbeid siste 12 mnd. 39% oppgir at de har utført frivillig arbeid ca. en gang hver tredje måned eller oftere. Det er ikke signifikante forskjeller mellom menn og kvinner i den totale tiden man investerer i frivillig arbeid. De mellom 18-29 har utført mindre frivillig arbeid siste 12 mnd. enn andre aldersgrupper. De som gjennomfører mest frivillig arbeid er de over 60 år. Det kan skyldes at de har bedre tid fordi de ikke lengre er yrkesaktive. De som tjener minst (samlet brutto inntekt i husholdningen på under 200.000) er overrepresentert blant de som jobber over 10 timer frivillig hver måned. KrF-velgerne gjennomfører i større grad frivillig arbeid enn andre partitilhengere. De som i minst grad gjennomfører frivillig arbeid er de som ikke stemmer i det hele tatt. De med tradisjonelt verdisyn er i større grad aktiv i frivillig arbeid enn andre. De med et individualistisk syn er de som er minst aktive i frivillig arbeid.

Hvilke organisasjoner gjør man frivillig arbeid for? 4 Hvilke organisasjoner gjør man frivillig arbeid for?

Hvilke type organisasjoner gjør man frivillig arbeid i? Den mest utbredte organisasjonstypen for frivillig arbeid er organisasjoner knyttet til lokalmiljø og bosted (f.eks. grendelag, velforeninger og forsamlingshus), etterfulgt av idrettsorganisasjoner

Organisasjoner: Kjønn og alder Base: Har gjort frivillig arbeid siste 12 mnd. Tabellen viser andel i undergrupper. Les: 35 % av menn som har gjort frivillig arbeid har gjort dette for idrettsorganisasjoner. Total Menn Kvinner 18-29 30-44 45-59 60+ Kulturorganisasjoner 22 % 19 % 24 % 23 % 18 % Idrettsorganisasjoner 30 % 35 % 25 % 29 % 51 % 34 % 17 % Rekreasjon og sosiale foreninger (f.eks. friluftsliv, pensjonistlag, rollespill) 13 % 15 % 10 % 8 % Utdanning og forskning (f.eks. studieforbund) 5 % 6 % 4 % 2 % 1 % Helse og sosiale tjenester 12 % 9 % Lokalmiljø og bosted (f.eks. grendelag, velforeninger og forsamlingshus) 32 % 38 % 27 % 31 % 37 % Politikk- og interesseorganisasjoner 11 % Internasjonale organisasjoner (f.eks. bistands- eller vennskapsforeninger) 14 % Religiøse organisasjoner Yrkes-, bransje- og fagforeninger (f.eks. elev- og studentorganisasjoner) 7 %

Hva motiverer til frivillig arbeid i organisasjoner Det er ulike motivasjonsfaktorer for ulike typer organisasjoner. Likevel ser man tydelige mønster på tvers av organisasjoner. For mange handler det om å føle at man er til nytte og bidrar med noe. Dessuten er frivillig arbeid for mange en god anledning til å bli kjent med lokalmiljøet. 3 viktigste drivere på tvers av organisasjoner 1. Jeg vil være til nytte/bidra med noe 2. Det er sosialt og en anledning til å bli kjent med lokalmiljøet 3. Frivilligheten har en verdi for samfunnet som jeg vil støtte opp om

Om motivasjon og betingelser for frivillig arbeid 3 viktigste ytre vilkår 1. Jeg må selv ha kontroll på hvor mye tid og energi jeg skal bruke 2. Jeg må kunne påvirke organisasjonen/aktiviteten jeg engasjerer meg i 3. Jeg må få bruke min kompetanse Det er ulike ytre vilkår som er viktig i ulike typer organisasjoner, men den viktigste betingelsen for de fleste er at de selv må ha kontroll over hvor mye tid og energi de skal bruke i organisasjonen.

Medlemskap i organisasjoner For de fleste organisasjonstypene er de som deltar med frivillig arbeid der også i stor grad medlemmer. Det er i særlig grad tilfellet for Politikk- og interesseorganisasjoner. Idrettsorganisasjoner har i større grad enn andre frivillige som deltar fordi andre i husstanden er medlem. Alle organisasjonstyper har imidlertid også i større eller mindre grad frivillige som ikke er medlemmer. Dette indikerer at medlemstall ikke gir et fullstendig bilde av omfanget av frivillig arbeid.

5 Om frivillig arbeid i de ulike organisasjonstypene: hvem er med, og hvorfor er de med?

Yrkes-, bransje- og fagforeninger (f. eks Yrkes-, bransje- og fagforeninger (f.eks. elev- og student- organisasjoner) Hvem gjør frivillig arbeid i Yrkes-, bransje- og fagforeninger (hvem er overrepresentert?): De under 60 år Motivasjon: Det er sosialt og en anledning til å bli kjent med lokalmiljøet Ytre vilkår: Å kunne påvirke organisasjonen/aktiviteten de engasjerer seg i Viktigste motivasjonsfaktorer Ytre vilkår/ betingelser

Kulturorganisasjoner Hvem gjør frivillig arbeid i kulturorganisasjoner (hvem er overrepresentert?): Kvinner; bosatt på Østlandet; Fellesskapsorienterte Motivasjon: Det er sosialt og en anledning til å bli kjent for lokalmiljøet, og frivilligheten har en verdi for samfunnet som de ønsker å støtte opp om Ytre vilkår: De må selv ha kontroll over hvor mye tid og energi de skal bruke Viktigste motivasjonsfaktorer Ytre vilkår/ betingelser

Idrettsorganisasjoner Hvem gjør frivillig arbeid i idrettsorganisasjoner (hvem er overrepresentert?): Menn; 30-44 år; Oslo/Akershus; moderne verdisyn; trolig mange foreldre som har barn som deltar i idrettsorganisasjoner Motivasjon: Ønsket om å være til nytte/ bidra med noe, og at det er sosialt og en anledning til å bli kjent med lokalmiljøet Ytre vilkår: De må selv ha kontroll over hvor mye tid og energi de skal bruke Viktigste motivasjonsfaktorer Ytre vilkår/ betingelser

Rekreasjon- og sosiale foreninger Hvem gjør frivillig arbeid i rekreasjon- og sosiale foreninger (hvem er overrepresentert?): Menn; over 30 år; individorientert verdisyn Motivasjon: Ønsket om å være til nytte/ bidra med noe, og at frivilligheten har en verdi for samfunnet som de ønsker å støtte opp om Ytre vilkår: De må selv ha kontroll over hvor mye tid og energi de skal bruke Viktigste motivasjonsfaktorer Ytre vilkår/ betingelser

Utdanning og forskning Hvem gjør frivillig arbeid innenfor Utdanning og forskning (hvem er overrepresentert?): 18-29 år Motivasjon: Ønsket om å være til nytte/ bidra med noe Ytre vilkår: Få bruke kompetansen man har Viktigste motivasjonsfaktorer Ytre vilkår/ betingelser

Helse og sosiale tjenester Hvem gjør frivillig arbeid innenfor Helse- og sosiale tjenester (hvem er overrepresentert?): Kvinner; 60+ ; bosatt på Østlandet; tradisjonelt verdisyn Motivasjon: Frivilligheten har en verdi for samfunnet som de ønsker å støtte opp om, og ønsket om å være til nytte/ bidra med noe Ytre vilkår: De må selv ha kontroll over hvor mye tid og energi de skal bruke Viktigste motivasjonsfaktorer Ytre vilkår/ betingelser

Lokalmiljø og bosted (f. eks Lokalmiljø og bosted (f.eks. grendelag, velforeninger og forsamlingshus) Hvem gjør frivillig arbeid innenfor Lokalmiljø og bosted (hvem er overrepresentert?): Menn; 45-59; bosatt i Trøndelag og Nord-Norge Motivasjon: Det er sosialt og en anledning til å bli kjent med lokalmiljøet, og ønsket om å være til nytte/ bidra med noe Ytre vilkår: De må selv ha kontroll over hvor mye tid og energi de skal bruke Viktigste motivasjonsfaktorer Ytre vilkår/ betingelser

Politikk- og interesseorganisasjoner Hvem gjør frivillig arbeid i Politikk- og interesseorganisasjoner (hvem er overrepresentert?): Få tydelige karakteristikker av de som utfører frivillig arbeid innenfor denne type organisasjoner; felleskapsorientert verdisyn Motivasjon: Ønsket om å være til nytte/ bidra med noe Ytre vilkår: Å kunne påvirke organisasjonen/aktiviteten de engasjerer seg i Viktigste motivasjonsfaktorer Ytre vilkår/ betingelser

Internasjonale organisasjoner (f. eks Internasjonale organisasjoner (f.eks. bistands- eller vennskapsforeninger) Hvem gjør frivillig arbeid i Internasjonale organisasjoner (hvem er overrepresentert?): Menn; fellesskapsorientert verdisyn Motivasjon: Ønsket om å være til nytte/ bidra med noe Ytre vilkår: De må selv ha kontroll over hvor mye tid og energi de skal bruke, og de må ha klare oppgaver og aktiviteten må være godt organisert Viktigste motivasjonsfaktorer Ytre vilkår/ betingelser

Religiøse organisasjoner Hvem gjør frivillig arbeid i religiøse organisasjoner (hvem er overrepresentert?): Kvinner; 60+; Sør-/ Vestlandet; tradisjonelt verdisyn Motivasjon: Ønsket om å være til nytte/ bidra med noe Ytre vilkår: De må selv ha kontroll over hvor mye tid og energi de skal bruke Viktigste motivasjonsfaktorer Ytre vilkår/ betingelser

Potensialet blant de som ikke gjør frivillig arbeid i dag 6 Potensialet blant de som ikke gjør frivillig arbeid i dag

Potensialet blant de som ikke gjør frivillig arbeid i dag Blant de som ikke gjør frivillig arbeid har svært få blitt forsøkt rekruttert de siste 12 mnd. Samtidig er det kun 12% som sier at de ikke ville gjort frivillig arbeid om noen forsøkte å rekruttere de. Dette tilsier at det ikke er en stor motstand mot å gjøre frivillig arbeid, og at det er potensial for å kunne nå flere frivillige enn det man har i dag. Har noen forsøkt å rekruttere deg til å gjøre frivillig arbeid siste 12 måneder? N=323 Ville du gjort frivillig arbeid om noen forsøkte å rekruttere deg? N=281

Motivasjonsfaktorer og betingelser som skal til for de som ikke gjør frivillig arbeid i dag Hvem finner vi blant de som ikke gjør frivillig arbeid: De yngste (18-29 år); de som bor i Oslo/ Akershus; sofavelgere Motivasjon: Den viktigste motivasjonsfaktoren for å få de som ikke gjør frivillig arbeid i dag til å gjøre frivillig arbeid i fremtiden er at de føler de er til nytte/ bidrar med noe, etterfulgt av at de brenner for en god sak. Ytre vilkår: I likhet med de som gjør frivillig arbeid i dag er det viktigst at de selv har kontroll over hvor mye tid og energi de skal bruke. Viktigste motivasjonsfaktorer Ytre vilkår/ betingelser

Årsaker til at man har sluttet Hvis du tidligere har gjort frivillig arbeid, hvorfor sluttet du? Ordskyen viser hyppigst nevnte årsaker til at man har sluttet med frivillig arbeid. For alle åpne svar, se vedlagte Excel-fil. Se alle åpne svar

Temabolk 2014: Om kommunenes tilrettelegging for frivillig arbeid 7 Temabolk 2014: Om kommunenes tilrettelegging for frivillig arbeid

Flytting 41% ville i noen eller stor grad latt seg påvirke av om stedet de skulle flytte til hadde et aktivt organisasjonsliv. Hvis du skulle bosette deg et nytt sted, i hvor stor grad ville du la deg påvirke av om stedet du flytter til har et aktivt organisasjonsliv? n=1015

Tilbud i kommunen Økonomisk støtte er det virkemiddelet de fleste mener kommunen/bydelen i noen eller stor grad tilbyr frivillige organisasjoner

Påvirkning av kommuners rammevilkår De fleste vet ikke om kommunen/bydelen har vedtatt en egen frivillighetspolitikk De fleste har heller ingen formening om hvorvidt de kan påvirke kommuners rammevilkår for frivillig arbeid

For kommentarer eller spørsmål, kontakt FrivillighetNorge Morten Johansen, mortenj@frivillighetnorge.no 21567650 Stian  Slotterøy Johnsen, stian@frivillighetnorge.no 95933862 TNS Nils Erik Bjørge, Nils.Erik.Bjorge@tns-gallup.no 97629767 Berit Kvaløy, Berit.Kvaloy@tns-gallup.no 47754835