Hyperkinetiske forstyrrelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utprøving og evaluering av psykoedukativ flere-familiegruppe for personer med kombinert psykisk lidelse og rusproblemer Et samarbeidsprosjekt mellom Allmennpsykiatrisk.
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Rastløse ben Rastløse bein er en plagsom kronisk tilstand
Hva er psykisk utviklingshemming?
Mestring og forebygging av depresjon
Björk Thorarinsdóttir
Psykiske utfordringer ved MS
Unge & Rus.
En mors hjertesukk Gå ! - min sønn gikk aldri. Han ”fikk flysertifikat” ett år gammel. Føttene hans har ikke vært i nærheten av bakken siden …. Inge.
Rastløse bein – en folkesykdom
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Veiledning av elever / lærlinger
ADHD – fastlegens rolle
Fritidslederen min roper hjelp!
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Helse og sykdomsbegrepet
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
- en nyttig test i demensutredningen?
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger
Psykiatri på tre timer Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Et økende problem i skolen?
Psykiske lidelser hos barn og ungdom
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Å leve med ADHD i familien
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Kartleggingsverktøyene DASH-II/ADD og Reiss Screen
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
ICD – 10 F00-09: Organiske psykiske lidelser F10-19: Rusmisbruk
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Mestring og forebygging av depresjon
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
HelART i Ulåsen barnehage
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Psykiske vansker hos barn og ungdom
ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Egenledelse og nevropsykiatriske diagnoser
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Utredning av autismespekterforstyrrelser (ASF)
Asperger syndrom og ADHD
Kap 1 - Hjerne Hvis hjernen skades før, under eller etter fødselen, kan det medføre en eller flere følgende tilstander: utviklingshemming cerebral parese.
Fritidslederen min roper hjelp!
ADHD er egentlig tre diagnoser:
ADHD – Muligheter og begrensninger i arbeid
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Autismespekter Barn med autisme og asperger syndrom
Utskrift av presentasjonen:

Hyperkinetiske forstyrrelser Delvis basert på presentasjon ved sosionom Rolf Skåra, BUP Egersund

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 En mors hjertesukk Gå ! - min sønn gikk aldri. Han ”fikk flysertifikat” ett år gammel. Føttene hans har ikke vært i nærheten av bakken siden …. sosionom Rolf Skåra - februar 2003

Kjært barn har mange navn Clumsy child-syndrom MBD (Minimal Brain Dysfunction) Fumlere og tumlere (Danmark) DAMP (Deficits in Attention, Motor control and Perception. Sverige) HS (Hyperkinetisk syndrom. Danmark) HK (Hyperkinetic Disorder. WHO ADD / ADHD (Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. USA) sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Benevnelser i Norge MBD og ADHD mest brukt som benevnelser i Norge ADHD-benevnelsen overtar mer og mer som den mest brukte benevnelsen Benevnes som ADHD i DSM-IV mens ICD-10 bruker benevnelsen ”Hyperkinetiske forstyrrelser” sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Hva betyr ordet ? Hyper beskriver en tilstand som det er mye av Kinesi betyr bevegelse. Ordet er kjent fra ulike sammenhenger, bl.a. fysikk og natur-medisin Hyperkinesi beskriver en tilstand av ekstraordinær bevegelse eller uro sosionom Rolf Skåra - februar 2003

F90 Hyperkinetiske forstyrrelser F90.0 forstyrrelse av aktivitet og oppmerksomhet F90.1 Hyperkinetisk atferdsforstyrrelse

Hyperkinetiske forstyrrelser, kriterier: Nedsatt oppmerksomhet Omfattende i.f.t barnets alder og IQ Overaktivitet Overdreven i.f.t situasjon og barnets alder og I.Q Åpenbart i mer enn en situasjon DEBUT før 6 år Lang varighet av symptomer

Nedsatt oppmerksomhet Avbryter og forlater uferdige oppgaver Skifter ofte aktivitet Ser ut å miste interes-sen - avledes til annen aktivitet Dårlig utholdenhet sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Overaktivitet Uttalt rastløshet i situasjoner som krever rolig adferd Springe og hoppe rundt Reise seg fra plassen Snakke og bråke overdrevent mye Rastløs, fikler, sitter urolig sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Andre karakteristiske trekk ved hyperkinetisk forstyrrelse Ikke nødvendige for diagnosen Hemningsløshet i sosiale situasjoner Uforsiktige i situasjoner som kan være farlige Impulsive, tankeløse regelbrudd Avbryte andre Svare før spørsmål er ferdig Ikke vente på tur sosionom Rolf Skåra - februar 2003

Forekommer ofte i kombinasjon med hyperkinetiske forstyrrelser: Spesifikke lærevansker Motorisk klossethet sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Forekomst Norge: Vanlig å tenke en forekomst på 2 - 5% av barnebefolkningen 3-4 ganger så mange gutter som jenter Forekomst kan variere alt etter hva slags kriterier man legger til grunn Voksne har også ADHD sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Årsakssammenhenger Sannsynlig at arvelige / genetiske faktorer spiller en betydelig rolle Hos noen få kan det være en underliggende organisk skade Miljøet rundt ADHD-barnet vil påvirke utviklingen av de vanskene barnet får Ledsages ofte av språkforstyrrelser, motoriske problemer, lese- og skrivevansker, visuomotoriske vansker sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Utredning Intervju med foreldre inneholdende: Barnets utviklingshistorie Aktuelle diagnostiske symptomer som: Oppmerksomhetsproblemer / skifte i aktiviteter Distraherbarhet Hyperaktivitet (rastløs, prating) Impulsivitet, vansker med å vente på tur Vansker med å vurdere farer sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Utredning forts Vurdere fungering i forhold til andre familiemedlemmer Vurdere tilsvarende problemer hos andre i familien Informasjon fra barnehage / skole som: Atferdskarakteristika Sosial fungering i forhold til barn og voksne Skoleprestasjoner / aldersadekvate ferdigheter i barnehagen sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Utredning forts Undersøkelse av ulike funksjoner og ferdigheter: Kognitiv evne (WISC-R) Nevrologisk undersøkelse Evt. Nevropsykologisk undersøkelse Info direkte fra barnet via samtale / strukturert intervju / observasjon av lek og skolearbeid sosionom Rolf Skåra - februar 2003

Aktuelle hjelpemidler Attention problems-skalaene i bl.a. CBCL/TRF Connors skjema ADHD Rating Scale sosionom Rolf Skåra - februar 2003

Differensialdiagnoser barn Depresjon, angst, post-traumatisk stressforstyrrelse Opposisjonell atferdsforstyrrelse Spesifikke utviklingsforstyrrelser Epilepsi. Medfødte syndromer Psykisk utviklingshemming Bivirkninger av medikamenter sosionom Rolf Skåra - februar 2003

Differensialdiagnoser ungdom Atferdsforstyrrelser Depresjon / andre affektive forstyrrelser Personlighetsforstyrrelse Misbruk / narkomani Begynnende psykose sosionom Rolf Skåra - februar 2003

Behandling – 4 prinsipper Informasjon om tilstanden Redusere og/eller kompensere for impulsivitet, hyperaktivitet og oppmerksomhetsproblemer Forhindre / redusere omfanget av psykiatrisk forstyrrelser Adekvat behandling av ledsagende utviklingsforstyrrelser og psyk. lidelser sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 1. Informasjon Alle viktige personer / instanser bør få info om barnets situasjon. Skole og barnehage er særlig viktige OBS: Ikke glem å gi barnet informasjon ! sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Rådgivning Viktig at foreldre får gode råd om hvordan man kan håndtere dagliglivet mht Faste rutiner Forutsigbarhet Tydelige beskjeder Trygge rammer rundt barnets liv sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Atferdsmodifisering Atferdsmodifiserende behandling kan nyttes til å stimulere til ønsket atferd og til å redusere uønsket atferd Finne motiverende belønninger Fokus på å bygge opp positiv samhandling, mestring og god selvfølelse sosionom Rolf Skåra - februar 2003

Medikamentell behandling Opptil 75% av barn med ADHD har nytte av sentralstimulerende midler (Ritalin) Vanlig dosering er 2 – 3 ganger pr dag Få bivirkninger ved bruk av ”medisinske” doser sosionom Rolf Skåra - februar 2003

Spesialpedagogiske tiltak De fleste barn med Hyperkinetiske forstyrrelser vil trenge ekstra hjelp på skolen for å oppnå innlæring av fagstoff Mange vil også trenge hjelp til en bedre sosial tilpasning sosionom Rolf Skåra - februar 2003

Psykososial støtteordninger Støttekontakt Avlastningshjem Ulike trygdeordninger (grunnstønad / hjelpestønad) sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Prognose Noen blir problemfrie etter pubertet Andre vil streve med konsentrasjonsvansker og ha problemer i ekteskap og på arbeidsplass Ca 20 – 45% har som voksne fortsatt betydelige psykiatriske og antisosiale problemer sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Prognose forts Prognose avhenger av symptomer og barnets psykososiale miljø Atferdsforstyrrelser, depressive mødre og antisosiale fedre gir dårlig prognose Hyperaktivitet og lav impulskontroll øker risiko for kriminalitet i voksen alder (ikke oppmerksomhetssvikten) sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 ”Voksne ADHD-barn” Tidligere trodde man at ADHD-barna ”vokste det av seg” I dag vet vi at mange voksne har slitt med hyperkinetiske forstyrrelser uten at dette har vært diagnostisert Det kan dreie seg om 2 – 7 % av alle voksne sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 ADHD-informasjon ADHD-foreningen Nasjonalt Kompetansesenter NK-info (finnes på nettet og på biblioteket) sosionom Rolf Skåra - februar 2003

sosionom Rolf Skåra - februar 2003 Litteratur forts Kan de ikke bare ta seg sammen. Lisbeth Iglum. Ad Notam Gyldendal 2002 Lærebok i barnepsykiatri. Grøholt, Sommerschild og Garløv. Universitetsforlaget 2001 sosionom Rolf Skåra - februar 2003