Modul 4 2015 Norsk utdanningspolitikk i internasjonalt perspektiv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Etikkutvalg for fagskolen
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Presentasjon Utdanningsforbundet Nordland 27. januar 2014
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger,
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
VURDERING.
1.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
11.februar 2009, Høgskulen i Sogn og Fjordane Christine Moe Hovind Profesjonsperspektivet i meldinga - lærerrolla.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Tidsressurspotten Skoleåret
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Utdanning som sprenger grenser
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Utskrift av presentasjonen:

Modul Norsk utdanningspolitikk i internasjonalt perspektiv

Økonomisk krise Økonomisk krise er bakteppet i alle diskusjoner, på alle nivåer og på alle politikkområder Den økonomiske krisen har dramatiske konsekvenser på utdanningsområdet, på grunnleggende fagforeningsrettigheter, på den sosiale dialogen og på fagforeningers virkemåte Krisen blir brukt til økt privatisering på utdanningsområdet s2

Hvorfor er kjennskap til resultatene fra internasjonale undersøkelser viktige for oss? De får stor oppmerksomhet i media og noen ganger framstilt som en autorativ dom over kvalitet på norsk utdanning De er en del av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet De utgjør sentrale elementer i myndighetenes kunnskapsgrunnlag De setter dagsorden, er med og styrer oppmerksomhet, vinkling av problemstilling og innramming De kan være med å legitimere utdanningsreformer Å se norsk utdanning utenfra Lære av andres erfaringer, kanskje spesielt av de land som skårer høyest på de internasjonale undersøkelsene

Forholdet nasjonalt - internasjonalt Tradisjonelt var utdanning sett på som et ensidig nasjonalt anliggende. Dette har endret seg s4

Norge er ikke med i EU, men………….. Norske politikere og byråkrater ser til EU og sitter i ulike grupper som behandler utdanningspolitiske spørsmål Norge deltar i mange av Eus programmer, slutter opp om indikatorer og målsettinger, og deltar i ulike tester og undersøkelser Når det gjelder utdanningsområdet gir ikke EU direktiver, men benytter seg av det som blir kalt « den åpne koordineringsmedtoden» s5

Eksempel på mål, standarder og indikatorer: Bedre og relevante kvalifikasjoner i samsvar med arbeidsmarkedets behov Flere med utdanning i naturfag, teknologi, ingeniørfag og matematikk Utarbeiding av lærerprofiler Nye måter å finansiere utdanning på Minst 95% av dem mellom 4-6 skal gå i barnehage Minst 40 % av dem mellom skal ha høyere utdanning s6

Hva ser vi igjen i vår egen utdanningspolitikk Større vekt på resultater enn på struktur og innsatsfaktorer Sterkere vekt på dokumentasjon av læringsutbytte Kompetansebaserte læreplaner Grunnleggende ferdigheter Nasjonale prøver og offentliggjøring av resultater Accountability-tenkning s7

EI – politisk dokument om utdanning Utdanning som en menneskerett og et offentlig gode Forbedring av kvaliteten i utdanning Kvalitet er verken endimensjonal eller enkelt definert. Kvalitet defineres av rammevilkår, av utdanningsprosessen og av forventede resultater. En kontekstuell tilnærming til kvalitet. Fremme likhet gjennom inkluderende utdanning Fremme læreryrket som en profesjon Styrke lærerorganisasjonene som sentrale partnere i det sivile samfunn Fremme solidaritet i utdanning på internasjonalt nivå Bruk av IKT for utdanning av høy kvalitet s8

Internasjonale undersøkelser PISA- (program for international student assessment) TALIS- (teaching and learning international survey) TIMSS- ( Trends in International Mathematics ans Science Study) PIRLS -Progress in international reading literacy study) s9

TALIS 2013 Offentliggjort 2014 Lærere og skoleledere på barne- og ungdomstrinnet besvart spørreskjemaer Lærernes grunnutdanning og kompetanseutvikling Hvordan ser lærerne på vurdering og tilbakemelding de får på sin jobb Skoleklima, klasseromsklima og tilfredshet i yrket Hva slags undervisning mener lærere er best og hvordan underviser de s10

Signaler fra OECD – kjennetegn ved land som lykkes med sin utdanningspolitikk De har en fellesskole, og skiller ikke elevene i grupper, klasser eller skoler etter adferd, prestasjonsnivå eller sosial bakgrunn. Jo tidligere elevene deles inn etter evner, desto dårligere er resultatene i PISA og desto større utslag får sosioøkonomisk bakgrunn Jo høyere grad av autonomi skolene har i bruk av læreplaner og etablering av interne vurderingssystemer, desto bedre resultater Utdanningssystemer som prioriterer lærerlønn oppnår bedre resultater Positiv sammenheng mellom andel som går i barnehage og resultater i PISA s11

«Rethinking education» - anbefalte tiltak nasjonalt Utarbeidelse av en «lærerprofil» der kompetanse og kvalifikasjon blir spesifikt definert Rekrutteringen av lærere skal reorganiseres slik at de beste kandidatene blir valgt ut Sikre systematisk veiledning av nyutdannede lærere Nåværende tiltak om kompetanseutvikling skal evalueres, slik at alle lærere deltar. Teknologien åpner nye muligheter Løpende tilbakemelding på lærernes yrkesutøvelse skal sikres s12

OECDs rapport om vurdering - anbefalinger Være oppmerksom på farene for at det kan bli lagt mer vekt på nasjonale prøver Utvikle klarere standarder for god undervisning Etableres en felles karrierestruktur, som knyttes opp mot formell lærervurdering på ulike stadier i yrkeskarrieren Lage flere kompetansemål i læreplanene samt å veilede tydeligere på hva som er god progresjon og vurderingskriterier i fag Tilbud om kompetanseutvikling i elevvurdering bør styrkes Lage et sett med nasjonale kvalitetsindikatorer for skolevurdering Integrere lærervurdering i kvalitetssystem s13

Utdanningsforbundets muligheter for påvirkning Gjennom Trade Union Advisory Committee (TUAC) som er knyttet opp mot OECD. Møtes 2 ganger i året. Kan gi innspill på et tidlig stadium Kontakt med Utdanningsdirektoratet som administrerer den norske deltagelsen. Gi synspunkter på temavalg, valg av og språklig formulering av spørsmål, norsk oversettelse Delta i referansegruppe for alle undersøkelser

Internasjonale trender Sterkere arbeidslivsorientering Privatisering Konkretisering av hva som er høy kvalitet Åpne læringsressurser Handel med utdanning Nye styringssignaler Utfordrer fagforeningenes muligheter s15