KS seminar om bosetting og integrering av flyktninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Voksenopplæringens overganger
Advertisements

Deltaking, inkludering og velferd
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Nasjonalt introduksjonsregister
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Kompetansekartlegging
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Organisering av flyktningarbeidet
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Demensteam Lier Kommune
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Arbeid med bistand Rapportering.
Nettverkssamling om barnefattigdom
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Overgangsprosjektet NY GIV
Evaluering av Reisverket
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
Nasjonalt introduksjonsregister
Didaktiske analysekategorier
Arrangør: Hunn/Gjøvik Rotary Klubb
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
LUB og nasjonale planer
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Norskopplæring for innvandrere
i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør
1 Grensesprengende omsorg Konferanse i Østersund 27.september 2005
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Horten vidergående skole
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
INTRO 2 år – regjerings mål for arbeidet Arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)?
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
1 Nasjonalt introduksjonsregister NIR. Kommunal- og regionaldepartementet 2 NIR-forskriften Kapittel 1: Generelt om formål, virkeområde og definisjoner.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

KS seminar om bosetting og integrering av flyktninger Mål og resultater KS seminar om bosetting og integrering av flyktninger 08.04.2017 •

Tallenes tale i 2008 Intro resulatene 2008 34% over til arbeid 19% over til utdanning (ekskl grunnskole) 2% på lønnstilskudd 20% på tiltak i regi av NAV og andre (inkl. grunnskole) Arenatall fra NAV 76% av deltakerne som meldte seg som arbeidssøkere gikk over til arbeid/utdanning innen ett år etter avsluttet program 08.04.2017 •

Resultater norsk 2008 og mål 2009 60 pst. av de som går opp til prøve skal bestå skriftlig del 95 pst. av de som går opp til prøve skal bestå muntlig del Kilde: Norsk språktest År 2008 Kandidater Bestått % bestått Skriftlig Norskprøve 2 5687 3121 55 prøve Norskprøve 3 3482 1636 47 Muntlig 5518 5152 93 3512 2872 82 08.04.2017 •

Hvorfor fokus på resultater? Resultatmål i 2009 INTRO 65% av deltakerne skal over i arbeid og utdanning 30% av deltakere som er arbeidssøkere ved avsluttet program skal være i arbeid eller utdanning innen ett år 5% flere kvinner skal gå over i arbeid eller utdanning Fokus på resultater For å se om ordningen fungerer etter hensikten For å vurdere hva som kan gjøres for å oppnå et bedre resultat For å bruke virkemidler på en målrettet og effektiv måte 08.04.2017 •

Faktorer som har innvirkning på resultatene Kommune Kvalifiseringstilbudet i kommunen og nabokommuner Politisk og administrativ vilje Næringslivet i kommunen og tilgjengelige arbeidsplasser NAV Arbeids tiltaksmidler Deltakeren Bakgrunn Utdannings- og yrkesbakgrunn Nasjonalitet Engasjement og motivasjon Gjennomføring og ansattes kompetanse Kompetanse, ressurser og holdninger blant ansatte Relevant og individuelt tilpasset program Organisering og strategi for samarbeid (respekt for hverandres rammer) 08.04.2017 •

UTFORDRINGER I PROGRAMMET Tilrettelegging av tilbudet Kvantitet – vanskelig Kvalitet – vanskeligere Individuell tilpasning - vanskeligst Utfordringer i programmet Behov for mer relevant og tilpasset programtilbud Lite fokus på fagopplæring som gir varig arbeidstilknytning Mindre intensivt og arbeidsrettet program for kvinner Brukermedvirkning – ikke god nok For lav kompetanse blant lærere og programrådgivere 08.04.2017 •

Hva har vi anbefalt kommunene? Sett mål – oppnå resultater Felles mål for alle involverte instanser Skap lokale samarbeidsfora Sikre tiltakskjeding Avklare samarbeidsrutiner Lag kompetanseplan Eks veiledningsmetodikk Utforme oppgavebeskrivelse for alle funksjoner Hvilke oppgaver inngår i programrådgiverfunksjonen? 08.04.2017 •

IMDi rolle Informere og veilede Opplæring Møter med kommuner Innhente og systematisere gode grep og effektive metoder Kople kommuner Opplæring Med utgangspunkt i lokale behov Kompetansesenter og pådriver for kommuner og andre aktørers arbeid NAV Arbeid, frivillige organisasjoner (Røde Kors: flyktningguide) Premissleverandør overfor AID Fremme forslag og bidrag til utviklingen av ordningen 08.04.2017 •

INTRO sider på nett for programrådgivere For å øke tilgjengeligheten av kunnskap reviderte temahefter tiltak metoder praktiske verktøy Ett av flere virkemidler for å sikre bedre resultat og kvalitet i introduksjonsordningen. INTRO sidene tar sikte på å tilby et brukervennlig digitalt oppslagsverk Det skal gi mulighet til å utvikle egen kompetanse presentere eget arbeid i form av artikler, debattinnlegg og gode grep Og være en interaktiv møteplass som skal gi mulighet til å utveksle ideer og erfaringer 08.04.2017 •

Programrådgiverutdanning 30 studiepoeng - nettbasert utdanning Samlinger på Høgskolen i Buskerud, Drammen Planlagt oppstart september 09 Pris: 6000 + for opphold og reise på 3 samlinger 2 semester Påmelding og studieplan: følge med på www.imdi.no 08.04.2017 •

Innholdet skal styrke programrådgiverens tre hovedroller: Innhold og innretting Innholdet skal styrke programrådgiverens tre hovedroller: Veileder- og oppfølgingsrolle Koordinator- og samarbeidsrolle Saksbehandlerrolle Samlinger Nettstøtte Diskusjonsgrupper, chatterom Innlevering av oppgaver på nett Oppfølging av lærer på nett 08.04.2017 •

INTRO 5 ÅR 1. OG 2. SEPTEMBER 2009 NORGES VAREMESSE, LILLESTRØM 08.04.2017 •

INTRO 5 ÅR TID Start 1. september kl.10.00 Avsluttes 2. september kl. 13.00 med lunsj PROGRAM Noe felles og noen valgfrie minikonferanser MIDDAG og underholdning 01.09. ØKONOMI Deltakerne betaler reise, opphold og konferanseavgift (ca 1500) Fokus Empowerment - brukerperspektivet Hvordan skal ansatte jobbe for å oppnå at deltakeren tar informerte valg, har et eierforhold til plan og program og tar ansvar for egen læring? sikres medvirkning og innflytelse? Inspirerte, motiverte og kompetente ansatte – hva er nøkkelen? 08.04.2017 •

Takk for oppmerksomheten! 08.04.2017 •

Nasjonalt introduksjonsregister (NIR) Formålet med NIR: ”..dokumentere enkeltpersoners deltakelse i ordningene i introduksjonsloven og norskopplæring for asylsøkere. Personregisteret er nødvendig for at kommunen skal kunne gjennomføre ordningene i introduksjonsloven og norskopplæring for asylsøkere, for utlendingsmyndighetenes behandling av søknader om bosettingstillatelse og norsk statsborgerskap og til evaluering av ordningene.” 08.04.2017 •

Tilskuddsadministrasjon Personregister over innbyggere med rettigheter og/eller plikter etter introduksjonsloven Tilskuddsadministrasjon 08.04.2017 •

IMDi sitt ansvar: Systemeier Sørge for at korrekt informasjon blir trukket ut fra utlendingsforvaltningens datasystem og presentert for kommune 08.04.2017 •

Kommunenes ansvar: Registrere de lovpålagte opplysninger om deltakelse i introduksjonslovens ordninger Melde opp til Norskprøvene Søke tilskudd for norskopplæring 08.04.2017 •