NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret
NAV-reformen En av tidenes største velferdsreformer Målsettingen: Bedre og samordnede tjenester til brukerne Målgruppen: Mennesker med spesielle og sammensatte problemer Kommunale og statlige tjenester samles i felles kontor i hver enkelt kommune
Kommunene Viktigste leverandør av velferdstjenester Kommunen har selv et ansvar for at NAV- kontoret fungerer, på lik linje med staten Hvis NAV-kontoret mislykkes så må kommunen ta et medansvar for dette
Rådmannen Øverste ansvarlige for alle kommunalt ansatte og de velferdstjenester kommunen yter Rådmannen får sine oppdrag fra kommunestyret –Delegasjonsreglement –Økonomireglement –Årsbudsjett –Særskilte vedtak
Rådmannen Kommunestyret forutsetter at rådmannen sørger for at NAV-kontoret fungerer, med tildelt bemanning og budsjettrammer for øvrig
Rådmannen og kommunestyret Hvilken interesse viser kommunestyret og den politiske ledelse for NAV-kontoret Hvis kommunestyret ikke interesserer seg for NAV og etterspør resultater, hvordan prioriterer da rådmannen
Rådmannen og NAV Hvilket fokus har vi som rådmenn Har rådmannen abdisert i forhold til NAV Har vi overlatt dette til den lokale NAV- lederen og NAV Troms, dvs staten
NAV Hvilken interesse har kommunen vist i den politiske debatten de siste ukene om NAV- reformens startproblemer ? Oppfører kommunene seg som om NAV er et statlig kontor ? Har kommunene undersøkt og utnyttet de mange gode økonomiske ordninger som NAV åpner for ?
Erfaringer NAV i Karlsøy Rådmannen delegerte mesteparten av etableringsoppgavene til en særdeles dyktig helse- og sosialsjef Godt samarbeide med NAV Troms i forbindelse med etablering og ombygging av nye lokaler Godt samarbeide ved ansettelse av NAV- lederen (statlig arbeidsgiver)
Erfaringer NAV i Karlsøy Opplæring ble en ”statlig” sak IT og andre verktøy overlatt til ”staten” Rådmannen har brukt for lite tid på oppstartsperioden Liten interesse fra lokalpolitikerne NAV-lederen er tatt opp i den utvidede ledergruppen, men ikke i rådmannens ledergruppe
Anbefalinger Årlig evalueringsmøte hvor alle lokale NAV- ledere og rådmenn i Troms møtes + NAV Troms + KS Troms + Fylkesmannen Kommunestyrene bør inviteres til å være med på å sette måltall for sitt lokale NAV-kontor NAV-kontoret må få sin plass i rådmannens årsmelding Fylkesmannens januarmøte: Sette fokus på NAV
Årsmelding Sykefravær Arbeidsledighet Andel uføre Sosialhjelp (antall og samlet kroner) Bruk av ulike økonomiske virkemidler
Neste store reform Samhandlingsreformen Helseministeren: Dette blir en stor kommunehelsereform Kommunene får mer penger og oppgaver Reformen er i støpeskjeen og kommunene må vise mye større interesse og engasjement, ellers blir også den reformen en ”statlig” sak
NAV-lederen Har vi i stor nok grad implementert NAV- lederen i den kommunale ledergruppen ? Hvordan føler NAV-lederen seg ? Statlig eller en kombinasjon statlig/kommunal
10 gode råd for veien videre forNAV-kontorene i Troms Utviklingspanelet på slutten av dagen bør komme opp med 10 konkrete råd til NAV- kontorene i Troms