NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Nordisk tilsynskonferanse
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
Organisering av flyktningarbeidet
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
NAV Sett fra en rådmannsvinkel
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Samarbeid OT/NAV/skole
Arbeid med bistand Rapportering.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Flyktningkonferansen 2008
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Hva skjer i Troms etter avsluttet prosjekt Sjumilssteget i linjeorganisasjonen.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Arbeid er førstevalget
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
Handlingsrom og samhandling Sidsel Haraldsen Rådmamma i Træn
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Ordfører Bente Elin Lilleøkseth i utvidet ledergruppe onsdag
Konferanse om generell kulturlov Innspill fra KS Kultur- og kirkedepartementets konferanse 21.april 2006 Black Box Teater Eva Lian, direktør i KS.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Sosialtjenesten i Bergen
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Skranker i arbeidslivet
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Åsane
Samtidig innsats fra NAV og behandlere - fullt mulig!
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
NAV Andøy Hanne Martine Jacobsen 19. Oktober 2017.
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Ytrebygda
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Bergenhus
Nettverksmøte den
«Et NAV med muligheter»
NAV mulighetenes marked
NAV ANDØY.
Utviklingsprogram for byregioner
Utskrift av presentasjonen:

NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret

NAV-reformen  En av tidenes største velferdsreformer  Målsettingen: Bedre og samordnede tjenester til brukerne  Målgruppen: Mennesker med spesielle og sammensatte problemer  Kommunale og statlige tjenester samles i felles kontor i hver enkelt kommune

Kommunene  Viktigste leverandør av velferdstjenester  Kommunen har selv et ansvar for at NAV- kontoret fungerer, på lik linje med staten  Hvis NAV-kontoret mislykkes så må kommunen ta et medansvar for dette

Rådmannen  Øverste ansvarlige for alle kommunalt ansatte og de velferdstjenester kommunen yter  Rådmannen får sine oppdrag fra kommunestyret –Delegasjonsreglement –Økonomireglement –Årsbudsjett –Særskilte vedtak

Rådmannen  Kommunestyret forutsetter at rådmannen sørger for at NAV-kontoret fungerer, med tildelt bemanning og budsjettrammer for øvrig

Rådmannen og kommunestyret  Hvilken interesse viser kommunestyret og den politiske ledelse for NAV-kontoret  Hvis kommunestyret ikke interesserer seg for NAV og etterspør resultater, hvordan prioriterer da rådmannen

Rådmannen og NAV  Hvilket fokus har vi som rådmenn  Har rådmannen abdisert i forhold til NAV  Har vi overlatt dette til den lokale NAV- lederen og NAV Troms, dvs staten

NAV  Hvilken interesse har kommunen vist i den politiske debatten de siste ukene om NAV- reformens startproblemer ?  Oppfører kommunene seg som om NAV er et statlig kontor ?  Har kommunene undersøkt og utnyttet de mange gode økonomiske ordninger som NAV åpner for ?

Erfaringer NAV i Karlsøy  Rådmannen delegerte mesteparten av etableringsoppgavene til en særdeles dyktig helse- og sosialsjef  Godt samarbeide med NAV Troms i forbindelse med etablering og ombygging av nye lokaler  Godt samarbeide ved ansettelse av NAV- lederen (statlig arbeidsgiver)

Erfaringer NAV i Karlsøy  Opplæring ble en ”statlig” sak  IT og andre verktøy overlatt til ”staten”  Rådmannen har brukt for lite tid på oppstartsperioden  Liten interesse fra lokalpolitikerne  NAV-lederen er tatt opp i den utvidede ledergruppen, men ikke i rådmannens ledergruppe

Anbefalinger  Årlig evalueringsmøte hvor alle lokale NAV- ledere og rådmenn i Troms møtes + NAV Troms + KS Troms + Fylkesmannen  Kommunestyrene bør inviteres til å være med på å sette måltall for sitt lokale NAV-kontor  NAV-kontoret må få sin plass i rådmannens årsmelding  Fylkesmannens januarmøte: Sette fokus på NAV

Årsmelding  Sykefravær  Arbeidsledighet  Andel uføre  Sosialhjelp (antall og samlet kroner)  Bruk av ulike økonomiske virkemidler

Neste store reform  Samhandlingsreformen  Helseministeren: Dette blir en stor kommunehelsereform  Kommunene får mer penger og oppgaver  Reformen er i støpeskjeen og kommunene må vise mye større interesse og engasjement, ellers blir også den reformen en ”statlig” sak

NAV-lederen  Har vi i stor nok grad implementert NAV- lederen i den kommunale ledergruppen ?  Hvordan føler NAV-lederen seg ? Statlig eller en kombinasjon statlig/kommunal

10 gode råd for veien videre forNAV-kontorene i Troms  Utviklingspanelet på slutten av dagen bør komme opp med 10 konkrete råd til NAV- kontorene i Troms