Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
”Kvalitetsreformen” Eksamen •Eksamen er i stor grad styrende for studenters studieatferd. sluttevaluering •Den tradisjonelle prøveformen i mange.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Masterstudiet i Farmasi
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Kim Orlin Kantardjiev Studie- og forskningsansvarlig Studentparlamentet ved UiO.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Bli akkurat det du vil! UiO er Norges best rangerte universitet med nærmest uendelige studiemuligheter: Eldst og størst Over hundre studieretninger Utveksling.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Studieplanarbeid.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Læring på egne vilkår og økt læringsutbytte Omlegging av undervisningsmetoder på Det teologiske fakultet på Det teologiske fakultet Hva lærer studentene?
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Bedriftene i Hedmark rapporterer om mangel på arbeidskraft tilsvarende:
Emneplanseminar
Studiedirektør Jan Atle Toska
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Kvalitet i fleksible studier
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Studieprogramlederrapporten 2018
Hvordan lykkes med utveksling?
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Utskrift av presentasjonen:

Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg

2008 Læringsutbytte og kandidatens kompetanse i sentrum Læringsutbytte er forstått som hva en student er forventet å kunne, forstå og/eller være i stand til å vise etter en endt læringssekvens – resultatet av læring Læringsutbytte deles ofte inn i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse Representerer et fokusskifte i utdanningen fra hva lærer gir til studenten til hva studenten sitter igjen med Ønsket læringsutbytte skal styre undervisning og vurdering

2008 Kvalitetsreformen – et stort og viktig første skritt Studieprogrammer med tydeligere progresjon gjennom studieløpet Nye og varierte undervisningsmetoder og eksamensformer Vi har gjennomført en enorm strukturendring innenfor høyere utdanning – nå skal vi fokusere på innholdet

2008 Hvorfor fokus på læringsutbytte? Studentene våre skal vite hva de kommer til å lære i et studium før de starter (investerer tid og penger) Arbeidsgiver skal vite hva de får ved ansettelse av våre kandidater Tydeliggjøring av kompetanse gir økt mulighet for utveksling Et samfunnsansvar for UiO å vise hva slags kandidater vi uteksaminerer

2008 Hva lærer studentene? Ønske om at studenter blir mottatt her ved UiO og blir fortalt hva vi forventer at de skal lære av fagkunnskap, hvilke ferdigheter de skal opparbeide seg og hvilke mer generelle kompetanser de skal utvikle gjennom sitt studieprogram eller i et emne. Forutsetningen for å gjøre dette er at vi vet det.